بسم الله الرحمن الرحیم

  • محورهای صحبت حجه الاسلام و المسلمین فرهاد نبویان
  • جلسه ۲۷۷ مورخ ۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲

حماس؛ جزئی از محور مقاومت

طوفان الاقصی در ۷ اکتبر توسط حماس شروع شد اما اینکه بخواهیم اتفاقات اخیر را صرفاً به حماس نسبت دهیم، جای تأمّل دارد. البته قرار نبود و قرار نیست حماس همه چیز را تمام کند. اسرائیل هم در مقابل حملات حماس می‌ایستد و مقاومت می‌کند. اسرائیلی‌ها در جایگاهی قرار گرفته‌اند که باید برای زنده بودن خودشان تلاش کنند.

حماس جزئی از یک پازل بسیار بزرگی است که آن را به نام محور مقاومت می‌شناسیم. در واقع، حماس مجری یک نقشه بسیار حساس، مهم و اساسی از طرف محور مقاومت است که در رأس این محور مقاومت، ایران قرار دارد.

نقشه‌ای که حماس آن را اجرا نمود، کوچک شده یک نقشه‌ بسیار بزرگ است؛ فرض کنید در روند نقشه از پیش تعیین شده، غواصی عملیاتی را انجام می‌دهد یا موشکی به سمت مواضعی شلیک می‌شود؛ درست است که عملیاتی انجام شده است، اما دستاورد چندانی نداشته است. در همین موقعیت فرضی چند غواص رفته و چند نفر را کشته و چند نفر را اسیر کرده و برگشته‌اند. آیا هدف کشتن این چند نفر و اسیر گرفتن آن چند نفر بوده است؟ نه! قطعاً هدف خیلی بالاتر از این است و این کوچک‌ شده یک نقشه بزرگ و اساسی است.

اینکه ما بگوییم ایران در اتفاقات اخیر دخیل نبوده، مطلب دیگری است. بله! ایران در این اتفاقات دخیل نبوده و بارها هم از طرف مسئولین و مقام معظم رهبری این مطلب بیان شد که این کار خود حماس و مقاومت فلسطین بوده است.

هزینه رسیدن به آرمان

مطلبی که اینجا به ذهن می رسد این است که چرا شهدای حمله رژیم صهیونیستی به غزه این‌قدر زیاد است؟ غزه حدود۴۰ کیلومتر طول دارد. عرض آن هم بین ۶-۵ کیلومتر تا ۱۱-۱۰ کیلومترمتغیر است. یعنی در کل غزه حدود ۳۷۰-۳۶۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.

در این مساحت کم چندین میلیون انسان دارند زندگی می‌کنند. مساحت، کم و تراکم جمعیت، زیاد است؛ لذا هر نقطه‌ای را که رژیم صهیونیستی هدف قرار می‌دهد، تلفات انسانی بالایی دارد.

سؤالی که اینجا مطرح می شود این است که حماس می دانست اسرائیل رفتار وحشیانه و غیرانسانی از خود نشان می دهد و دست به نسل کشی می‌زند، چرا این حمله را انجام دادند؟ در پاسخ باید گفت حماس و ملت مظلوم فلسطین هدف بسیار بزرگی را دنبال می‌کنند و آن، رسیدن به آزادی و رسیدن به سرزمین خودشان است. بسیاری از مردم فلسطین می‌توانستند به‌راحتی تبعه کشور دیگری بشوند و زندگی خوبی داشته باشند؛ کما اینکه الآن هم پیشنهادهای خوبی به آن‌ها می‌شود. چرا نمی‌روند و دارند از کشور خودشان دفاع می‌کنند؟ رسیدن به این آرمان نیازمند این است که این همه تلفات بدهند. اگر ملتی بخواهد به آرمان خودش برسد، قطعاً نیازمند این است که هزینه و بهای آن را بدهد.

حماس با علم به این رفتار صهیونیست‌ها در حمله به اسرائیل پیش‌دستی کرد. طبق اطلاعات دقیقی که حماس در دست داشت، صهیونیست‌ها بعد از ایام تعطیلات خودشان می‌خواستند اقدام به حمله کنند. طرحی نیز با کمک مصر و ایالات متحده ریخته بودند که مردم غزه را فراری بدهند. آن‌ها به دنبال تخلیه کامل غزه بودند و از ابتدا همین هدف را داشتند. حماس پیش‌دستی کرد.

موضع ۵۱۲

ایالات متحده دارد در صحرای نَقَب پایگاهی مخفی تأسیس می‌کند که در حال بروزرسانی است. در بعضی قسمت‌ها دارند نصب و راه‌اندازی تجهیزات الکترونیکی و … را انجام می‌دهد. صحرای نَقَب حدود ۵۰ درصد سرزمین‌های اشغالی مساحت دارد. این تأسیسات را آمریکا در منطقه کوه هارکیلین در این صحرا دارد تأسیس می‌کند. کوه هارکیلین در ۳۲ کیلومتری نوار غزه قرار دارد.

 آمریکا ادعا می‌کند که هیچ طرحی برای اعزام نیرو به سرزمین‌های اشغالی ندارد، اما در عمل می‌بینیم قراردادها و اسناد بودجه‌ای مدام در حال افزایش است. دو ماه پیش از این که حماس این اقدام را انجام دهد، پنتاگون قراردادی را به ارزش میلیون‌ها دلار امضاء می‌کند که تأسیساتی را برای نظامیان آمریکایی در همین پایگاه بسازد. خودشان به این پایگاه «موضع ۵۱۲» می‌گویند. موضع ۵۱۲ تأسیسات راداری دارد و مأموریت آن رصد حملات موشکی است. در گزارش و اسنادی که از موضع ۵۱۲ ارائه شده، موشک‌هایی که در ۷ اکتبر امسال در حمله حماس به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شده، رصد نشده است. تجهیزات راداری این پایگاه برای رصد موشک‌هایی است که به سمت اراضی اشغالی پرتاب می شود، اما موشک‌های حماس رصد نمی‌شود؛ چون آن زمان تمام تجهیزات و رادارهایی که در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد بر روی ۱۱۲۷کیلومتر آن طرفتر یعنی جمهوری اسلامی ایران متمرکز شده‌اند. در اسناد پنتاگون، نام این تأسیسات را «برای حمایت از زندگی» گذاشته‌اند. این حمایت از زندگی قریب به ۳۶ میلیون دلار برای آمریکایی‌ها هزینه داشته است که امروز هم دارد به‌روز می‌شود و سرِ زبان‌ها می‌افتد. پایگاه ۵۱۲ برای مقابله با مسلّحین فلسطینی ساخته نشده؛ بلکه هدف اصلی آن مقابله با تهدیدی است که موشک‌های میان‌برد ایران برای اسرائیل ایجاد می‌کند. این کاری است که ایالات متحده انجام داده است اما ادعا می‌کند ما به سرزمین‌های اشغالی نیرو اعزام نمی‌کنیم. در اقدام دیگری، تعداد جنگنده‌هایش را در منطقه افزایش می‌دهد. دو ناوشکن در سواحل سرزمین‌های اشغالی مستقر کرده است که البته الان کمی آن‌ها را از آنجا دور کرده‌اند. در هیچ جای تاریخ بعد از جنگ جهانی، سابقه حضور  این تعداد ناو در دریای مدیترانه را نداریم. در حال حاضر ۵۰ ناو از کشورهای مختلف در دریای مدیترانه‌ حضور دارد.

شِش ارتش

بلوک آمریکا برای اینکه به منطقه مسلط شود باید از شش ارتش عبور کند. سردار سلیمانی، شهید بزرگوار ما-که به فرموده مقام معظم رهبری صاحب مکتب است- در معرفی این شش ارتش می‌گوید:« دو ارتش در فلسطین اشغالی به نام‌های «جهاد اسلامی» و «حماس» داریم، یک ارتش در لبنان به اسم «حزب الله» داریم، یک ارتش در عراق به اسم «حشد الشعبی» داریم، یک ارتش در یمن به اسم «انصار الله» داریم و یک ارتش هم در سوریه داریم.» و در رأس این‌ها هم «ایران اسلامی» قرار دارد»؛ یعنی در رأس محور مقاومت ایران اسلامی قرار دارد.

برای حزب الله لبنان بیش از ۱۰۰هزار نیرو برآورد می‌شود و تجهیزات بسیار گسترده‌ای هم دارد. ‌اندیشکده مطالعات بین‌الملل و استراتژیک(CSIS) می‌گوید حزب الله مسلح‌ترین بازیگر غیر دولتی جهان است که دارای انبار وسیع و متنوعی از راکت‌های توپخانه‌ای، موشک‌های بالستیک، ضدهوایی، ضدتانک و ضدکشتی است.

حجم تجهیزاتی که رژیم صهیونیستی در حماس و جهاد اسلامی-عزالدین قسام شاخه نظامی حماس و سرایا القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی- برآورد کرده است، بیش از ۳۰ هزار موشک دارند؛ همچنین تخصص‌های ویژه‌ای در زمینه تسلیحاتی دارند و بحث امنیت سایبری را آموزش می‌دهند. یگان کماندویی دریایی دارند که در مموع تعداد نیروهایشان بیش از ۴۰هزار نفر برآورد می‌شود. یکی از سران حماس اخیراً گفته است ما ۲۰۰۰ رزمنده را به عملیات نظامی علیه اسرائیل فرستاده‌ایم و هنوز ۴۰‌هزار رزمنده دیگر در نوار غزه داریم! ضربه مهرماه که ما به ارتش رژیم صهیونیستی زدیم با ۲۰۰۰ نیرو بوده است.

حشدالشعبی، بسیج مردمی عراق، یکی از این ارتش‌ها است.

دولت و ارتش سوریه هم بخشی از محور مقاومت است. اندیشکده صهیونیستی موسوم به مطالعات امنیت ملی(INSS) که در سرزمین‌های اشغالی مستقر است، زمستان سال ۱۳۹۹در گزارشی مدعی می‌شود نیروهای حزب الله در جنوب سوریه در قالب دو موجودیت، تحت عنوان فرماندهی جنوب و پرونده جولان سازماندهی شده‌اند. فرماندهی جنوب شامل افسران حزب‌الله است که مشاور و مباشر ارتش سوریه هستند. پرونده جولان – هم که تحت فرماندهی مستقیم حزب‌الله است- در حال ایجاد سلول‌های رزم از بین سوری‌های محلی است.

برخی کشورهای منطقه به اسم کشورهای اسلامی برای مقابله با «انصار الله» به یمن ‌حمله کردند اما امروز یمن برای حمایت و دفاع از مردم مظلوم فلسطین وارد میدان شده است. یمن در زمینه موشکی و پهبادی بسیار قوی است. موشک‌های کروز قدس ۱و۲و۳ را دارند. در رژه موشکی اخیر هم از موشک قدس۴ رونمایی کرده‌اند؛ که بّرد آن ۲۰۰۰ کیلومتر است. این بُرد یعنی نیروهای رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در تیررس انصارالله هستند.

آماده باش برای نجاتِ فلسطین!

عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن، روز ۱۸ مهر امسال، اعلام کرد صدها هزار نفر از مردم ما آماده هستند به مردم فلسطین، برای رویارویی با دشمن ملحق شوند.

 وزیر دفاع دولت انصارالله یمن، در ۲۲ مهر ماه گفت: «نیروهای مسلح یمن، گوش به فرمان رهبر انقلاب هستند و خطاب به ایشان می‌گویند ما در هر کجا که شما بگویید و دشمنان در هر کجا که باشند، مانند آتش‌فشان مرگ‌بار بر سر آن‌ها فرود خواهیم آمد. به‌خدا قسم اگر به ما فرمان بدهی، با موشک‌ها و پهپادهایمان، بدون هیچ تردیدی به سمت ارض الرباط، یعنی همان سرزمین فلسطین، حمله خواهیم کرد.»

فالح الفیاض رئیس جنبش بسیج مردمی عراق(حشدالشعبی)، در ۲۲ مهرگفت: ما حامی اصلی محور مقاومت هستیم و عراق به آمریکا اجازه نمی‌دهد به اسرائیل کمک کند. تبعات رخدادهای غزه بسیار بزرگ است، نتایجش را به زودی علنی خواهیم کرد.

اسماعیل هنیه در ۲۷ مهر گفت: آن چیزی که در نوار غزه رخ می‌دهد، ممکن است به درگیری منطقه‌ای تبدیل شود. در صورتی‌که به درگیری منطقه‌ای تبدیل شود، دشمن و حامیان آن هرگز نمی‌توانند آن را کنترل کنند.

پس شواهد نشان می‌دهد که اضلاع محور مقاومت در حال آماده باش کامل قرار گرفته‌اند و در صورتی که این شرارت‌ها و شکست خطوط قرمز ادامه پیدا کند اراده آن‌ها بر پاسخ قطعی است. امری که رهبری به‌عنوان سیلی سنگین‌‌تر و سخت‌تر از آن یاد می‌کنند. « این مظلوم نمایی، دست آویزی است برای اینکه باز بتوانند این جنایات را چند برابر کنند، با مظلوم نمایی می‌خواهند این جنایات خودشان را توجیه کنند، عرض کردم، این هم یک محاسبه غلط است. سران و تصمیم گیرندگان رژیم غاصب و حمایت کنندگانشان بدانند که همین کار، بلای بزرگ‌تری بر سر آنها خواهد آورد، بدانند واکنش این ظلم‌ها، سیلی سنگین‌تری بر رخسار زشت آن‌ها است.»[مقام معظم رهبری، ۱۸مهر ۱۴۰۲]

حمله زمینی به غزه

در بحث حمله زمینی رژیم صهیونیستی به فلسطین، سه نکته وجود دارد:

  1. حمله زمینی مطلوب صهیونیست‌ها نیست؛ بلکه مطلوب مقاومت اسلامی فلسطین و حماس است، چرا که سال‌هاست خود را برای حمله زمینی به اشغالگران آماده کرده است. زیرساخت‌های قابل توجهی هم برای این کار ایجاد کرده‌ است؛ مثل بحث‌ تونل‌ها که قسمت‌های مختلف غزه را به هم وصل می‌کند. مقاومت فلسطین نیز زیرساخت‌های خوبی را در زمینه تجهیزات نظامی و یگان‌های دریایی ایجاد کرده‌اند.
  2. حتی اگر صهیونیست‌ها بتوانند شمال نوار غزه را اشغال کنند، باز هم نمی‌توانند کل غزه را پاک‌سازی کنند، چرا که همه اهالی غزه، تمام توانایی خودشان را جهت تقویت حماس خواهند گذاشت و رژیم غاصب نمی‌تواند کل غزه را پاک‌سازی کند.
  3. حمله زمینی به غزه تلفات غیرنظامی بسیار زیادی خواهد داشت و این اتفاق موجب افزایش فشارهای بین‌المللی به رژیم صهیونیستی می‌شود. مسئله‌ای که با توجه به وضعیت بی‌ثباتی در عمق اراضی اشغالی و تقویت هسته‌ای بحران‌زای امنیتی علیه این رژیم در مناطق پیرامونی آن، می‌تواند سطح بحران را برای رژیم اشغالگر قدس افزایش قابل توجهی دهد و عملاً کنترل اوضاع و شرایط از دست رژیم صهیونیستی خارج شود. این امر می‌تواند زمینه‌ساز سناریوی به مراتب خطرناک‌تر برای صهیونیست‌ها شود.

ویرانی های پس از طوفان

شکست هیمنه اطلاعاتی اسرائیل

بعد از آغاز طوفان الاقصی در دو طرف معادله چه اتفاقی افتاد؟

  1. اولین اتفاق-که بسیار هم مهم است- شکست هیمنه اطلاعاتی اسرائیل بود. این هیمنه که اسرائیل یک اطلاعات بسیار قوی دارد شکسته شد و موساد با تمام گستردگی اطلاعاتی که داشت، در غفلت ماند. در جریان «طوفان الاقصی» اطلاعات محرمانه-امنیتی، اسرار، طرح‌ها و نقشه‌های بسیار مهمی به دست نیروهای مقاومت افتاد که منطقه را متحول، و رژیم صهیونیستی را ناگزیر خواهد کرد که نقشه‌هایش را تغییر دهد؛ همین مسئله هم دلیل خشم رژیم صهیونیستی است. انجام این جنایات وحشیانه ‌نیز به‌خاطر همین خشم است. چند ساعت بعد از شروع حمله غافل‌گیرانه حماس، رسانه‌های عبری روی این واقعیت متمرکز شدند که یک گنج امنیتی سرّی و بسیار مهم به دست مقاومت فلسطین افتاده است. در این عملیات به تعبیر مقام معظم رهبری سازه‌های ساختاری پیچیده اطلاعاتی صهیونیست‌ها در هم شکست و از این به بعد دیگر کسی از موساد حساب نخواهد برد.

 نیروهای مرزبانی ارتش اسرائیل که در مرز غزه حضور داشتند، نیز غافل‌گیر شدند؛ در نتیجه این گروه هم از پای در آمدند. گنبد آهنین هم نشان داد که دیگر کارایی ندارد و همه این اتفاقت باعث شد هیمنه اسرائیل بشکند. خود این یک نحقیر بزرگ است که در طوفان الاقصی برای اسرائیل رقم خورد. وقتی تمام این تحلیل‌ها را کنار هم بگذاریم می‌بینیم همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند این شکست غیر قابل ترمیم است.

پروژه‌های شکست خورده

  1. تمام پروژه‌های رژیم صهیونیستی از بین رفت یا در حال از بین رفتن است. صهیونیست‌ها پروژه‌ای به نام «دیارنا یعنی سرزمین ما» داشتند که در آن به دنبال مستندسازی بودند تا بگویند فلان سرزمین برای صهیونیست‌هاست. یکی از این سرزمین‌ها، عربستان سعودی بود. جزیره تیران و قصر الابلق در شهر تیماء در منطقه تبوک و مدائن صالح در منطقه العلا در شهر الحافظ است، دره و کوه خیبر، قلعه کعب بن الاشرف، قبرستان بقیع و منطقه السیح در مدینه منوره، شهر ابوعریش در منطقه جازان و شهر نجران هم در جنوب عربستان در این پروژه دیارنا قرار داشتند. صهیونیست‌ها به دنبال این بودند با عادی سازی روابط با عربستان این مناطق را به دست آورند؛ اما با وقوع طوفان الاقصی این پروژه‌ها کنار رفت.

پروژه بعدی «پیمان ابراهیم» بود که توافق نامه صلح بین برخی کشورها با رژیم صهیونیستی است. در ابتدا این توافق صلح بین رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و بحرین  با میانجی‌گری آمریکا در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ در کاخ سفید امضا شد. در جریان عملیات طوفان الاقصی، تقریباً دستاوردهایی که اسرائیل در این توافق به دنبال آن بود عملاً از بین رفت.

  1. الان تمام دنیا به جز آمریکا و انگلیس علیه اسرائیل به صف شده است؛ حتی کشورهایی مثل آلمان که همیشه حامی و توجیه‌گر جنایت‌های رژیم صهیونیستی بوده‌اند، علیه این جنایات موضع‌گیری دارند.

تخلیه شهرک‌ها

  1. بعد شروع از طوفان الاقصی شهرک‌های اطراف نوار غزه تخلیه شدند. قریب به بیست شهرک در اراضی اشغالی از جمله شهرک‌های بئیری، راعیم، نتیفوت، سدریوت،صوفا، اوفاکیم و … تخلیه شده است. مثلاً شهرک راعیم واقع در ۵ کیلومتری نوار غزه، منطقه صنعتی تحت حمایت سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی است. سامانه‌هایی که در جریان این اتفاق کاملاً از کار افتاد. مقر فرماندهی تیپ غزه -تیپی برای دفاع از سرزمین‌های اشغالی در حملات غزه- در این شهرک قرار دارد. بزرگترین مرکز نظامی که از شهرک‌ نشین‌های رژیم صهیونیستی حمایت و حفاظت می کند در این منطقه قرار دارد؛ که در حال حاضر این منطقه تحت کنترل نیروهای مقاومت قرار گرفته است. حتی شهرک اوفاکیم که در ۲۰ کیلومتری نوار غزه قرار دارد نیز تخلیه شده است.

موضوعی که در حال حاضر باید مورد توجه قرار گیرد این است که موقعیت فعلی به دست آمده باید تثبیت شود. ان‌شا‌ءالله تثبیت این موقعیت گامی از گام‌های آزادی بقیه مناطق اشغالی در دست رژیم غاصب صهیونیست باشد.

رژیم صهیونیستی نیز چاره‌ای جز اینکه بنشیند و با حماس طبق قواعد جدید صحبت کند، ندارد. پیش‌بینی می‌شود که ان‌شاءالله پیروزی قطعاً برای محور مقاومت، حماس و مردم فلسطین است. احتمالاً مذاکرات و نشست‌ها، طولانی و غیر مستقیم در ۴ محور اتفاق بیفتد.

  1. تبادل اسرا
  2. تخلیه کامل شهرک‌ها در اراضی اشغالی
  3. تضمین هایی در مسجد‌الاقصی گرفته شود.
  4. محاصره نوار غزه پایان یابد و از محاصره دائمی خارج شوند.

فرزانه سالاریمشاهده نوشته ها

Avatar for فرزانه سالاری

حسینیه شهید بهشتی

امکان ارسال نظر وجود ندارد!