بسم الله الرحمن الرحیم

  • محورهای صحبت علی‌اکبر جباری؛ دبیر تشکل راه بیداری
  • جلسه ۲۹۶ راه بیداری مورخ ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳

 

سبک زندگی اسلامی

سبک زندگی ‌اسلامی یعنی لحظه به لحظه زندگی یک مسلمان منطبق بر یک حجت شرعی باشد. این دلیل شرعی شرط لازم است اما شرط کافی نیست. شرط لازم و کافی حجت برتر شرعی است. گاهی اوقات دو سه دلیل شرعی همزمان می‌شوند که اینجا باید اهم و مهم کرد. اهم از مهم برتر و مهم از یک امر معمولی برتر است. مسلمان کسی است که تسلیم امر خداست. امر خدا فقط مناسکی مانند نماز و روزه نیست؛ بلکه خداوند درباره تمام امور انسان نظر داده است. به طور مثال دستورات(آیات و روایات) زیادی در مورد خوردن داریم. آیات قرآن مشخص است که دستور خداوند است. درباره روایت‌ها؛ می‌دانیم همه گگفتار و افعال امام معصوم(ع) منطبق بر دستوراتی است که خداوند به پیامبر اکرم(ص) امر فرموده است؛ که به آن میراث امامت می‌گویند. خوردن و آشامیدن، لباس پوشیدن، حرف زدن، راه رفتن، نگاه کردن، گوش کردن، تعامل با دیگران برای همه این موارد دستور داریم.

سبک زندگی ‌اسلامی یعنی اینکه هر لحظه زندگی ما منطبق بر حجت برتر شرعی باشد؛ یعنی ما باید مبارزه بسیار عمیقی با هوای نفسمان داشته باشیم. مبارزه با هوای نفس، جهاد اکبر است. جنگ نظا‌می‌جهاد اصغر است. در روایت آمده است مبارزه با هوای نفس به قدری سخت است گویی یک نفر به تنهایی بخواهد یک شهر را فتح کند. کتاب جهاد اکبر حضرت امام(ره) را بخونید. درگیری یک نفر این است که مشروب خوردن را ترک کند؛ درگیری شخص دیگری این است که پرخوری را ترک کند. تکلیف امثال ما در تشخیص تکلیف شرعی در حوزه مسائل اجتماعی، سیاسی و … ‌بسیار سخت‌تر و مهم‌تر است؛ یعنی مبارزه با هوای نفس در حوزه مسائل حلال است و انتخاب بین حرام و حلال نیست.

حجت برتر شرعی

حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه، درباره توصیف مؤمن فرمودند که مؤمن به دو انتخاب می‌رسد و هر دو هم حلال است. می‌بیند کدامیک را دل او می‌خواهد، با آن مخالفت می‌کند و دیگری را برمی‌دارد. تکلیف و حجت برتر شرعی حضرت امیر(ع) قهرمان دلیر عرب این بود که جلوی چشمشان همسرشان را با آن وضع به شهادت رساندند و سکوت کردند. مگر در سقیفه چند نفر بودند ؟ حضرت توان مقابله با آن‌ها را داشتند اما حجت برتری داشتند. ایشان راضی به حکومت غاصبان خلافت نبودند اما به خاطر تهدیداتی که وجود داشت، نه تنها سکوت کردند؛ بلکه به خلفا کمک می‌کردند. قصه حجت برتر شرعی این است؛ نه لزوماً یک مطلب واضح و مستقیم.

اگر به ما باشد، در واقعه سقیفه حجت شرعی چی بود؟ از نظر ما، حضرت امیر(ع) باید همه را می‌زدند. دستور پیامبر اکرم(ص) این بود که حضرت امیر(ع) خلیفه شوند. اصلا باید فلان می‌کردند. از بالا نگاه نمی‌کنیم و همه جوانب را در نظر نمی‌گیریم. به دنبال همان چیزی می‌رویم که دلمان می‌خواهد. روکش شرعی و دینی هم دارد. درباره انتخابات فقط همین جمله را به عنوان نتیجه‌گیری کلی می‌گویم. انتخابات اخیر نشان‌دهنده این بود که رشدیافتگی ما کم بوده است. نشانه عدم بلوغ جبهه انقلاب بود. همین! اصلاً چیزی نبود که به آن مباهات کنیم.

سرعت اتفاقات آخرالزمان

 اتفاقات روزهای اخیر(عملیت وعده صادق)، ‌بسیار مهم است. بارها از بنده شنیده‌اید هر چی به آخرالزمان و ظهور حضرت حجت(عج) نزدیک می‌شویم، سرعت اتفاقات ‌بسیار زیاد می‌شود. این از نشانه‌های آخرالزمان است. در روایت آمده است، شخص صبح مؤمن از خونه بیرون می‌رود و شب بی‌ایمان و کافر برمی‌گردد. ممکن است یک سال طول بکشد تا شخصی بی ایمان شود؛ اما در آخرالزمان فرد صبح مؤمن است و شب بی‌ایمان می‌شود یا شب مؤمن می‌خوابد، صبح بی‌ایمان از خواب برمی‌خیزد. یعنی سرعت اتفاقات ‌بسیار بالاست. به طور مثال بعد از تشییع جنازه چند ده میلیونی شهید سلیمانی، خبر آمد که هواپیمای اوکراینی را به اشتباه زدیم. همان موقع عده‌ای برگشتند و در جبهه مقابل شهید سلیمانی ایستاد. یا جوان‌هایی که پارسال روزه می‌گرفتند، امسال نگرفتند. پارسال نماز می‌خواندند، امسال نمی‌خوانند، وقتی علت را جویا می شدم، مشکلات مملکت و حکومت اسلامی را بهانه می‌کردند. گفتم که یک مشت افراد دزد دروغگو را نماینده خدا ‌می‌دانی؟ این‌ها واقعا نماینده خدا هستند؟ به لج این‌ افراد، حرف خدا را زیر پا ‌می‌گذاری؟ انتقام این‌ها را از خدا ‌می‌گیری؟ متحیر ماند.

سر قصه کرونا یک عده از رهبر جدا شدند، سر انتخابات ریاست جمهوری یک عده از رهبر جدا شدند. سر احمدی نژاد یک عده از رهبر جدا شدند. خود احمدی نژاد دوره اول در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دست رهبر را بوسید؛ اما دوره دوم که داشت حکم را از رهبر ‌می‌گرفت، صاف ایستاد و دو دستی گرفت. الان هم که دو سه سالی است حرف‌های سخیف زشت می‌زند. کسی که همایش‌های ‌بسیار بزرگ پرطمطراق در رابطه با هولوکاست، ‌می‌گذاشت، در این جنایات اخیر غزه صدایش درنیامد.

 ما نمی‌توانیم به آینده خود مطمئن باشیم. به ناگهان انسان  ‌چشمش را باز می‌کند و نمی‌فهمد از کجا خورده است. ‌بسیار هم به خودش مطمئن است. این عدالت خواهان به خاطر نفهمیدن مصلحت و حجت برتر حدود ده سال قبل در رفاع از رهبر وارد حیطه عدالت طلبی شدند؛ اما الان در چه موضعی قرار گرفته‌اند؟ متلک و کنایه به رهبر و افراد منتصب به ایشان.

سرعت اتفاقات و تغییرات از همه جهت زیاد است. آن غربال آخرالزمانی ‌بسیار وحشتناک و سخت است. راهکار ایمنی از این تغییرات چیست؟ مؤمنین در دوره آخرالزمان باید با هم و به صورت گروهی زندگی کنند، اگر کسی تک بیفتد، سیلاب و گنداب آخرالزمانی او را ‌می‌برد. سرعت اتفاقات ‌بسیار زیاد است، لذا ما نیز باید سرعتمان را بالا ببریم. علاوه بر آن باید ارتفاعمان را نیز بالا ببریم. از بالاتر به قضایا نگاه کنیم تا تحلیل درستی داشته باشیم و از این طریق، تکلیفمان را بفهمیم و انجام دهیم.

جایگاه حجاب

حجاب و عفاف با تمام اهمیتش امسال هم جز شعار سال قرار نگرفت، حجاب و عفاف ‌بسیار مهم است.

بارها از بنده شنیده‌اید؛ باز هم ‌می‌گویم: حجاب مادر و دختران خانواده دگرگون و سبک زندگی آن‌ها عوض ‌می‌شود، سبک زندگی خانواده عوض ‌می‌شود. حجاب، این‌قدر مهم است؛ اما با تمام اهمیتش جزو شعار سال نبود. چند درصد سخنرانی‌های حضرت آقا درباره حجاب است؟! دو مرتبه در مجموع کل ۵۰ سخنرانی سالانه. حجاب بسیار مهم است؛ اما اگر آن نگاهِ از بالا را نداشته باشیم، اهمیت و جایگاه مسائل را با هم اشتباه می‌کنیم. بعضی دوستان به من گله ‌می‌کنند که شما روشن فکر شده‌اید! آقا در مورد حجاب فلان مطلب را فرموده‌اند. گفتم بله! آقا هزار تا مطلب دیگر هم فرموده‌اند، آن‌ها پس چه؟ بقیه موارد را هم ببینید. من هیچ وقت مخالفتی با تذکر دادن در مورد بی‌حجابی نداشته و ندارم؛ اما توان را هم باید نگاه کرد.

این که بدتر است!!

عملیات وعده صادق اتفاق بسیار مهمی ‌است. در این چند سال اخیر دو اتفاق بسیار بزرگ داشتیم که یکی از آن‌ها موشک باران اسراییل و دیگری عین‌الاسد بوده است.

مهمترین وجه عین‌الاسد و موشک باران اسرائیل چیست؟ شکست هیمنه دشمن! آمریکا بعد از عین‌الاسد، هیچ غلط مستقیم، ‌حتی به صورت مخفیانه انجام نداد. بعضی افراد گفتند حمله به عین‌الاسد مخفیانه با آمریکا هماهنگ شده بود و آن‌ها هم آنجا از نیرو خالی کرده بودند. فرض بگیرید این حرف درست باشد. ترامپ هم آمد و گفت عین‌الاسد را ما ‌می‌دانستیم.

اینجا چند نکته وجود دارد. اگر آمریکا اطلاع داشته و این اتفاق افتاده، شکست بسیار بدتری برای آمریکاست، تا اینکه نگفته بزنند. یعنی ‌از قضیه حمله خبر داشته اما از حیثیت خودش دفاع نکرده است. پایگاه‌های آمریکا مثل ناموس و حیثیت او هستند. به عنوان مثال، فرض کنید دو نفر با هم دعوا دارند یکی ‌بسیار قدرتمند و دیگری ضعیفتر است. مثلا به نقطه‌ای ‌می‌رسند که فرد ضعیفتر ‌‌می‌گوید ‌می‌خواهی تو را رها کنم؟ مثلا این دفعه بگذار شیشه‌های خانه تو را با سنگ بزنم و تو کاری نکن، فرد قوی‌تر هم قبول کند. این بی‌حیثیتی بدتر است یا آن که فرد ضعیف تر برود و به حریم قوی‌تر بدون خبر قبلی تعرض کند؟ مطمئناً حالت اول. من اگر باشم پنهانی به طرف مقابل ‌می‌گویم ‌می‌خواهم فلان جا را بزنم و بعد از حمله، در بوق و کرنا می‌کنم که من به او گفتم. ما نباید در این حوزه وارد انفعال شویم و دلیل بیاوریم که ما خبر ندادیم. به قول لات‌های کف خیابان جنوب شهر، وقتی شما به یکی خبر بدهید و او خودش را به آن راه بزند و شما او را بزنید و بروید کلاس لاتی‌اش ‌بسیار بالا است تا این که بی‌خبر باشد. این یک فرض بود. فرض را کنار بگذاریم.

ضربه مغزی ملایم!!!

در مورد عین‌الاسد، ایران به آن‌ها خبر نداده بودند که هیچ، تلفات انسانی هم گرفتند. صد و ده نفر ضربه ملایم مغزی؟! وقتی دانش آموزان را به اردو می بریم، ۵۰ نفرشان به هم ‌می‌خورند، سر دو نفرشان ‌می‌شکند، آن وقت موشک بزنیم و کاملا تخصصی و دقیق باشد و صد و ده نفر ضربه ملایم مغزی بشوند؟!! مضاف بر این همان سالی که به عین‌الاسد حمله شد، در همین راه بیداری چند متن ترجمه شد و در اینستاگرامِ چند نفر سرباز آمریکایی که در عین‌الاسد بودند ارسال شد. حدود صد نفر اعضای گروه پیام‌های تهدیدآمیز برای ‌این سربازان فرستاده بودند. یکی از سربازهای آمریکایی فکر کرده بود کسی که پیام را فرستاده، عراقی است. به عضو راه بیداری گفته بود از هموطنان شما «هم» در موشک‌باران ایران کشته شدند. از هموطنان شما «هم» یعنی از آمریکایی‌ها هم کشته شده‌اند. این یک سند اختصاصی راه بیداری است. حتما تلفات بیشتری از آن ۱۱۰ ضربه مغزی ملایم! داشته است. زشت است به آمریکا بگویند ‌می‌خواهیم بزنیم و آمریکا هم پیشگیری نکند. مگر نمی‌گوید من زورم ‌می‌رسد و اصلا ایران را به حساب نمی‌آوریم و همه چیز فتوشاپ است. این مگر نبوده که ایران تهدید کرده و گفته است ‌می‌زنم و آمریکا خودش را به آن راه بزند؟!!

شکست هیمنه دشمن

بعد از جنگ جهانی دوم برای اولین بار به صورت رسمی ‌یک حکومت، پایگاه آمریکا را زد و گفت من زدم. این که تروریست‌ها یا القاعده ‌می‌زد، رسمی ‌نبود. حتی اگر گروه‌های جهادی عراقی با کمک سردار سلیمانی آمریکا را ‌می‌زدند، ایران گردن نمی‌گرفت و آمریکا هم نمی‌گفت ایران زده و به ایران حمله کنید. حمله به عین‌الاسد اولا رسمی ‌بود، ثانیا قبل از حمله ترامپ تهدید کرده بود که ما سردار سلیمانی را کشتیم، اگر ایران دست از پا خطا بکند و به بیابان‌های ما نگاه چپ بیاندازد، ۵۲ نقطه را ‌می‌زنیم. حرم امام رضا(ع)، بیت رهبری، تخت جمشید و… . ایران عین‌الاسد را زد، بیانیه داد و گفت من زدم. هیجده ساعت ترامپ گم شده بود و بعد از هیجده ساعت آمد و با تته پته گفت: مردم آمریکا هیچ مشکلی نیست، همه چیز آرام است. هیچ کاری هم نکرد. آن روز را گفتند یوم الله است. و واقعا هم یوم الله بود. هیمنه دشمن شکسته شد. حضرت امیرالمومنین(ع) که عمربن عبدود، قهرمان بی بدیل و عجیب و غریب آن موقع عرب جاهلی را زدند، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «امروز تمام ایمان در برابر تمام کفر ظاهر شد.» زدن عمربن عبدود مساوی با تمام کفر بود چون هیمنه دشمن شکسته شد. بسیاری مواقع بیش از آن که زور دشمن ما را اذیت کند و شکست بدهد، هیمنه او ما را اذیت ‌می‌کند. در روایات آمده است که لشکریان حضرت حجت(عج) در بسیاری موارد اصلا نمی‌جنگند بلکه دو ماه زودتر از آن که بروند، هیمنه شان در آنجا حاضر ‌می‌شود و کار را تمام ‌می‌کند.

اتفاق عین‌الاسد، آمریکا را سرجایش نشاند و این اتفاق (موشک باران اسرائیل) هم، اسرائیل را. اسرائیل حتی اگر بزند هم اصلا اتفاق مهمی ‌نمی‌افتد. ما دیگر به دوران قبل از این موشک باران برنمی‌گردیم. اصلا اسرائیل بمب اتم هم بزند، آن هیمنه دیگر لکه‌دار و شکسته شده است. نمی‌گوییم دیگر اسرائیل تمام شد، خیر! اسرائیل صد جان دارد. اصلا فکر نکنید که تمام شد. این که از قبل به اسرائیل خبر داده بودند، هم مطرح شد. شما بگویید: بله! گفته بودند. این استدلال بدتر است! صهیونیست‌ها قضیه موشک باران را ‌می‌دانستند و موشک‌های ما بالای سر بیت‌المقدس و شهرهای اسرائیل رسید و این مهم است؛ حتی اگر اصلا به زمین نخورده باشد. همین که از مرز اسرائیل رد شده، کار تمام است. از طریق اردن، عربستان، آمریکا، فرانسه، امارات سعی کرده‌اند جلوی ‌موشک‌ها را بگیرند تا به اسرائیل نرسد. ما فقط با پدافند اسرائیل نجنگیدیم بلکه با پدافند ۹ کشور دیگر هم جنگیدیم. خود اسرائیل هم که در واقع پیشرفته‌ترین سیستم‌های پدافند را در دنیا دارد. موشک‌های ما بالای شهرهای اسرائیل رسیده است. تصاویرش موجود است، خودشان هم پذیرفته و اعتراف کرده‌اند. ما باید روی این مطلب مانور بدهیم که هیمنه اسرائیل شکسته شده است. البته این بخشی از کار است، منتها یک بخش مهم است.

در ماجرای جنگ طالوت و جالوت، لشکریان جالوت ‌بسیار وحشتناک و ترسناک بودند. اتفاقی که باعث پیروزی لشکر طالوت شد، شاهکار حضرت داوود(ع) در شکست هیمنه دشمن بود؛ با این که نیرویشان زیاد هم نبود. «کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله.»  یک گروه اندک یک لشکر بزرگ را شکست دادند. برای این کار، اول هیمنه را شکستند و بزرگ ‌آن‌ها را زدند.

همین که مرزش سوراخ شد، کار تمام است!

اسرائیلی‌ها گفته‌اند ۹۹ درصد موشک‌ها را رهگیری کرده‌ایم. این طور نیست. در داخل می‌گویند ۹۰ درصد به هدف اصابت کرده است، آن‌طور هم نیست. از بنده بپرسید ده درصد موارد پرتاب شده به هدف خورده است. ده درصد ۵۰۰ تا برای سه پایگاه ۵۰ موشک می‌شود. در هر کدام شانزده تا موشک بالستیک، کروز و … به زمین اصابت کرده است. اگر در یک پایگاه ۱۶ موشک بخورد، آن پایگاه ویران می‌شود. در درگیری‌های قبلی با غزه، که حمله زمینی نبود، اسرائیلی‌ها ‌می‌گفتند گنبد آهنین حدود ۸۰ درصد موشک‌های حماس را رهگیری ‌می‌کند. موشک‌های کوتاه برد، که بردشان ۸۰- ۱۲۰ کیلومتر و موشک‌های ‌بسیار سبک و ساده‌ای هستند. آن‌وقت موشک بالستیک پیشرفته‌ای را که به صورت عمودی ‌می‌آید و به هیچ طریقی نمی‌شود آن را این‌گونه زد، ۹۹ درصد رهگیری کرده‌اند؟!! اگر اسرائیل می‌خواست به تنهایی با موشک‌های ما مقابله کند، شاید۵۰% موشک‌ها و پهپادهای ما به هدف می‌خورد. ما بسیاری از موشک‌های پیشرفته‌ای که داشتیم را استفاده نکردیم. شاید ۴ یا ۵ تا از موشک‌های‌ هایپرسونیک را من باب آزمایش استفاده کرده‌اند که اتفاقاً، ‌همین‌ها به هدف خورده‌اند‌. بسیاری از موشک‌های بالستیک ما را رهگیری کرده و زدند. منتهی ‌این موارد اصلاً مهم نیست. دور تا دور اسرائیل محافظت می‌شد، همین که مرزش سوراخ شد، کار تمام شد. فرودگاه نواتیم هم برای اسرائیل و هم برای آمریکا جای مهمی بود. آن پایگاه، هم پایگاه جاسوسی بود، هم پایگاه نظامی، هم هوایی و…. مکان بسیار مهمی بود، که خود آمریکا از آن محافظت می‌کرد. خود آمریکا، مستقیما رادارها و سیستم‌های دفاعی‌اش را آنجا گذاشته بود و شخصاً از آن حفاظت ‌می‌کرد. مهم‌ترین، امنیتی‌ترین، مخفی‌ترین، حیثیتی‌ترین پایگاه اسرائیل را زدند. این مهم است حتی اگر یک موشک اصابت کرده باشد. ما با تمام توان حمله نکردیم. اگر با تمام توان حمله می‌کردیم، بیست تا موشک می‌خورد و چیزی از آنجا باقی نمی‌ماند. اسرائیل، ۵ لایه حفاظتی داشت، اول گنبد آهنین، دوم فلاخن داوود، پیکان دو و پیکان سه، همه ‌این‌ها بوده است علاوه بر آن ۹ کشور از او در مقابل حملات ما حمایت کردند. حتی اگر ۵ موشک ما به هدف می خورد، باز هم زیاد است.

حداقلی بحث کنید!

 در بحث کردن، حداقلی بحث کنید. حداقلی یعنی با استفاده از مفروضات طرف مقابل پیش بیایید.  ‌بسیار راحت غلبه می‌کنید. با فرض خودش در بحث پیش بیایید و نتیجه خودتان را بگیرید. مثلا اسرائیل گفته، یک درصد اصابت کرده است، یک درصد هم ‌زیاد است، یک درصد روی زمین خورده است، اما تعداد زیادی به آسمان اسرائیل رفته است. هم فیلم‌هایش موجود است، هم خودشان اعتراف کرده‌اند.

اسرائیل در بدترین وقت و بدون برنامه‌ریزی کنسولگری ما در سوریه را زد؛ اما پاسخ ما یکی از بی‌نقص‌ترین عملیات‌ها و کارهایی بود که ایران انجام داد. فقط در قسمت رسانه‌اش ضعیف بود. که جنایاتی که اسرائیل در غزه انجام داده بود و بیداری افکار عمو‌می ‌در کل دنیا، تا حدودی آن ضعف را پوشاند.

مشت ولی زمان را پر کنیم.

این پیروزی شیرین. اگر تنها دستاورد  عملیات وعده صادق فقط همین بود که یک شب مردم غزه راحت خوابیدند، ارزش داشت. در این مدت، اسرائیل هر کاری دلش خواسته کرده است. تجاوز، کشتار کودکان  و …، تنها به این علت که زورش زیاد است. پیشرفت پهپادی ما از کجاست؟ یک پهپاد از آنها(آمریکا) غنیمت گرفته و از روی آن ساخته‌ایم. خود آن‌ها یسیار از ما جلوتر هستند. ۵۰% پیروزی‌های ما به‌خاطر تجهیزات است. جرئت حمله، ایمان، نترسیدن جلوی هیمنه ‌کمبودهای ما را پر ‌می‌کند.

 ‌بسیاری از ما ‌می‌گوییم کاش ‌می‌توانستیم به غزه برویم و حداقل یک سنگ به اسرائیلی‌ها بزنیم. این کار امکان پذیر نیست اما کاری که از دست ما بر ‌می‌آید باید انجام دهیم؛ که مبارزه با فساد است. شما فکر کنید در حکومت اسلامی، فسادی در کار  نباشند و مردم در طلاق عاطفی با حکومت اسلامی نباشند، چه اتفاقی ‌می‌افتد؟ عالم تسخیر ‌می‌شود. چرا ما با اسرائیل وارد جنگ نشدیم؛ در حالیکه هر روز هزار نفر را به بدترین وضع ‌می‌کشت؟! ایران باید همان روز اول و دوم وارد جنگ ‌می‌شد؛ اما به این علت ورود نکرد که پشت حکومت به مردم گرم نبود. این مسئله را ما باید درست کنیم. یکی از صحبت‌های شهید طهرانی مقدم همین بود که ما با نیت خالص قربه الی الله مشت ولی زمان(رهبر) را پر ‌می‌کنیم.(نقل به مضمون) ما چگونه ‌می‌توانیم مشت ولی زمان را پر کنیم؟ موانع را برداریم که این امر فقط کار مردم است و هزار بار از حجاب، انتخابات و … مهم‌تر است.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!