بسم الله الرحمن الرحیم

  • محورهای صحبت‌های دبیر تشکل راه‌بیداری، علی‌اکبر جباری
  • جلسه ۲۶۳، مورخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

هیمنه پوشالی غرب

در حال حاضر در برهه‌ای هستیم که اوضاع نسبت به ده سال قبل دگرگون شده است. هیمنه و سلطه آمریکا در غرب آسیا فروریخته است.  غرب به رهبری آمریکا هشتاد سال بعد از جنگ جهانی دوم زحمت کشید تا با تسلط بیشتری سوار بر ملت‌ها و کشورها بشود و با دست بازتر و سرعت و قدرت بیشتری آنها را چپاول کند. در دوره استعمار کهنه، کشورهای غربی، خصوصاً اروپایی، به کشورهای آفریقایی و آسیایی حمله می‌کردند و آنها را تسخیر و به صورت مستقیم اقدام به چپاول امکانات و منابع آن کشورها می‌کردند. بعد از جنگ جهانی، صورت این غارتگری عوض شد. از آن حضور مستقیم دیگر خبری نبود، چراکه هزینه‌هایش خیلی زیاد شده بود. این بار به صورت غیرمستقیم، از طریق رسانه‌ها، دولت‌هایی را در آن کشورها سر کار می‌آوردند که همسو با کشورهای غربی بودند و آن دولت‌ها منافع غرب را تأمین می‌کردند تا چپاولگری و غارت منابع ملت‌ها به دست خود ملت‌ها ادامه پیدا کند!

امام خمینی(ره)، احیاگر قرن

در دنیایی که کشور مستقل به معنای واقعی در آن وجود نداشت و همه کشورها بین دو به‌اصطلاح «ابرقدرت» بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود، انقلاب اسلامی رخ داد و به هر دو بلوک «نه» گفت! و رهبریِ این دو ابرقدرت را در دنیا به چالش کشید. این کار بزرگ حضرت امام بود. امام خمینی(ره) احیاگر عصر و قرن حاضر بودند. ایشان با انقلاب اسلامی یک کشور و به تبع آن، یک امت (امت اسلام) را احیا کردند. هیچ‌کس باور نمی‌کرد که حکومت شاه را که پس از کودتای بیست و هشت مرداد قدرت بسیار زیادی یافته بود، ساواک تأسیس شده بود و ارتش بسیار قدرتمند و گسترده شده بود، یک پیرمرد هفتاد و چند ساله با دستان خالی به چالش بکشد. حتی تا سال پنجاه و شش هم کسی احتمال اینکه حکومت شاه سرنگون بشود را نمی‌داد! با آن اتفاقی که در روزنامه اطلاعات افتاد و قیام نوزده دی و چهلم‌هایی که بعد از آن و در سال پنجاه و هفت شروع شد، یک مقدار اوضاع دگرگون شد.

معادلات جهانی به‌هم‌ریخته

موشکی که دیروز (۱۶ خرداد ۱۴۰۲) رونمایی شد، بسیاری از معادلات را به هم ریخت. این موشک ظرف چهارصد ثانیه می‌تواند از ایران به فلسطین اشغالی برسد.  این چهارصد ثانیه عدد واقعی زمان رسیدن این موشک نیست، بلکه عدد واقعی آن، ۴ثانیه است! زیرا ما در بلندی‌های جولان سوریه، چسبیده به مرز فلسطین اشغالی، پایگاه داریم. در عراق و لبنان به صورت رسمی پایگاه داریم. علاوه بر این، نیروهای نیابتی هم شکل گرفته که تحت امر ایران هست و بزرگی‌اش بیش از نیروهای رسمی مسلح ایران است! این اتفاقات دنیا و حتی جنگ جهانی سوم را تحت‌تأثیر قرار داده است. جنگ روسیه و اوکراین جنگ جهانی سوم بود. کشورهای اروپایی هر آنچه در توان داشتند را به اوکراین فرستادند. بخش اعظم شوروی و زرادخانه‌های عجیب و غریبی که شوروی سابق برای خودش در مسابقه تسلیحاتی با آمریکا در جنگ سرد ایجاد کرده بود، دست کشور روسیه است. روسیه یک توان عظیم نظامی داشت و به همان اندازه، غرب در اوکراین ایجاد کرد. در واقع، روسیه دارد با ناتو می‌جنگد. حتی این جنگ هم تحت‌تأثیر انقلاب اسلامی و کشور ایران است. پهبادهای ایرانی که کارخانه‌اش قبل از جنگ در روسیه و تاجیکستان و… ایجاد شده بود، ورق جنگ را برگردانده است. اینها همه اثرات کار آن پیرمرد هفتاد و چند ساله است که یک حکومت قوی‌پنجه را به زیر کشید و یک حکومت مقتدر ایجاد کرد. امام چه ویژگی‌ای داشتند که توانستند این کار بسیار بزرگ را انجام بدهند که هنوز هم دنیا تحت‌تأثیر این اتفاق است؟

حضرت امام(ره) یک مجتهد خودساخته بود

 امام چند ویژگی مهم داشتندکه توانستند این کار بزرگ را انجام دهند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان بحث خودساختگی، تهذیب نفس و مبارزه با هوای نفس ایشان است. امام از دوره نوجوانی سیر و سلوک و  مبارزه با هوای نفس را شروع کردند و در سنین ۷۰سالگی یک مجتهد مسلم، مفسر قرآن، راوی حدیث و کسی که خودساخته است، بودند.

در سال‌های ابتدایی انقلاب که حضرت امام قدرت مطلق در کشور بودند، پس از حمایت مردم از بنی‌صدر و انتخاب‌شدن او به عنوان رییس‌جمهور،حضرت امام با وجود اینکه با بنی‌صدر مخالف بودند، اما حکم ریاست‌جمهوری او را تأیید کردند. کافی بود در یک خط می‌نوشتند من با بنی‌صدر موافق نیستم. مردم مخالفت نمی‌کردند. اما این کار را نکردند. این امر ناشی از مبارزه با هوای نفس و مخالفت با سلیقه شخصی بود. در بحث بنی‌صدر، معرفی آقای بازرگان و دوستانشان به عنوان دولت موقت و قائم‌مقامی آقای منتظری، امام فرمودند من موافق نبودم. نظر دوستان این بود.

پیش‌بینی‌های حضرت امام(ره)

کسی که با نفس خودش مبارزه کرده باشد، می‌تواند در برابر قدرت‌های مادی با اعتمادبه‌نفس کامل و محکم بایستد، پیش‌بینی بکند و آن مسئله رخ دهد. هیچ‌کس باور نمی‌کرد فروپاشی شوروی اتفاق بیفتد. سال ۱۳۶۶-۱۳۶۷، امام خمینی(ره) به گورباچف نامه نوشتند و هشدار دادند که باید در زباله‌دان‌های تاریخ به دنبال کمونیست گشت. سه یا چهار سال بعد، شوروی فروپاشید و تجزیه شد. سالی که امام نامه را نوشتند و ارسال کردند، اواخر جنگ بود و ایران از نظر اقتصادی، نظامی و… اصلاً قابل مقایسه با شوروی نبود که بخواهد یک ابرقدرت را نصیحت بکند. حرف بزرگی بود و آن پیش‌بینی محقق شد. یا در سال ۱۳۴۲ که ایشان را دستگیر کردند، عده‌ای نگران بودند که نهضت و انقلاب چه می‌شود. حضرت امام فرمودند: سربازان من در گهواره هستند. اغلب شهدای جنگ تحمیلی متولدین سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ بودند؛ همان افرادی که در ایام نهضت ۱۵ خرداد، در گهواره بودند. و پیش‌بینی ایشان در رابطه با پیروزی انقلاب نیز محقق شد.

حضرت امام(ره) آداب الصلاه را نوشتند که بروز و ظهور بیرونی‌اش انقلاب اسلامی شد. کتاب‌های حضرت امام(ره) بسیار کتاب‌های پررمزورازی هستند. کتاب سرالصلاه، مصباح الانس و سایر کتاب‌های عرفانی که ایشان دارند، شرح دعای سحر و بقیه آثاری که دارند، گنجینه معارف هستند و علم محض نیست. علم باطنی از حکمت است. این حکمت از درون کسی می‌جوشد که زورش به خودش و نفسش رسیده و با هوای نفس خودش مبارزه کرده است. آثار امام یک ظاهری دارد و یک باطن و عمقی دارد و حیف است که ما استفاده نکنیم.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!