🔆 شاید سؤال شما هم باشه🔻

❓متن شبهه:🔻🔻🔻
در زمان  امام علی علیه‌السلام همه از بیت المال سهم داشتن؛ فقیر و غنی به یک اندازه، نه کمتر و نه بیشتر.

الآن هم باید روش کار، به همون صورت باشه و حذف #دهک_دهم ، صحیح نیست.

✅ پاسخ شبهه:🔻🔻🔻*
بله، روش امام علی علیه‌السلام، همین بود اما اشکال اینجاست که چنین استنادی با شرایط امروز، تطبیق نداره.

🔸اولین سؤالی که مطرحه اینه که آیا در زمان امام علی «ع»، به بنزین، آسفالت، گوشت، آب، برق و هزاران اقلام دیگه، یارانه می‌دادن؟

❌ خیر، پس اون زمان با شرایط امروز ما قابل تطبیق نیست که بخواهیم روش اون سال‌ها رو برای مسائل امروز تجویز کنیم.

👈 پس عادلانه و عاقلانه‌تر اینه که ثروتمندانی که از یارانه پنهان تمامی اقلام، استفاده می‌کنن می‌تونن در جریان دریافت یارانه‌ها از دایره یارانه‌بگیرها حذف بشن.

🤔 آیا فرد پولداری که چندین ماشین داره و برای اون‌ها بنزین مصرف می‌کنه، مساوی هست با اونی که حتی یک ماشین هم نداره؟

🔹آیا می‌دونید به عوارضی که در جاده‌ها پرداخت میشه هم یارانه تعلق می‌گیره و مبلغ اصلی از راننده‌ها دریافت نمیشه؟
عوارض اتوبان‌های درون‌شهری هم همچنین.

〽️به برق و سایر انرژی‌ها چه‌قدر یارانه تعلق می‌گیره؟ سهم متمولین در استفاده از این انرژی چه‌قدر هست؟ خانه‌های بزرگ و نه‌تنها بزرگ، بلکه لوکس، با انواع لوسترها و وسایل گرمایشی و سرمایشی متعدد، چه‌قدر از یارانه پنهان این انرژی‌ها مصرف می‌کنن؟

در شرایطی که #یارانه_پنهان ، داره این‌همه سود به چنین افرادی می‌رسونه، ندادن ۳۰۰هزار تومن بهشون، نه‌تنها اشتباه نیست بلکه عین عدالت و حتی میشه گفت تنها بخش کوچکی از #عدالت هست.

👌هر زمان، همه شرایط، مطابق با شرایط زمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام شد، این روش ایشون قابلیت اجرا پیدا می‌کنه.

✅ نتیجه این‌که اگر نسبت به طرحی، نقد داریم لازمه ادله‌ای که مطرح می‌کنیم با اون موضوع، سنخیت داشته باشه.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!