🔆 کم‌کاری جدی وزارت راه و شهرسازی طی چندین سال برای راه‌اندازی  سامانه املاک و اسکان ، که اولین گام مهم و اصلی برای اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه های خالی است.

👤دکتر طغیانی، نماینده مجلس
برنامه جهان آرا، ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

💢 قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال ۱۳۶۶ در قوانین کشور وجود دارد، اما تاکنون اجرایی نشده است و بالاخره پس از گذر از هفت‌خوان بررسی کارشناسی در مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم در سال ۱۳۹۹ با اصلاحات اساسی، برخی از ایرادات این قانون برطرف و شیوه اخذ مالیات بر خانه‌های خالی به‌روز شد تا اولین پایه مالیاتی تنظیمی بازار مسکن در کشور، پس از گذشت ۱۰ سال از مطرح شدن آن به شکل جدی پیگیری شود.

🔹در شرایط کنونی، بازار مسکن از معضلی به نام تقاضای سرمایه‌ای، یعنی همان افرادی که خرید و فروش خانه را برای کسب سود انجام داده‌اند، رنج می‌برد و مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند مانع جدی برای ورود این تقاضا به بازار مسکن مهیا کند. در این شرایط می‌توانیم منتظر ساماندهی و کاهش قمیت در بازار مسکن باشیم.

📌بر همین مبنا از تاریخ ۱۹ فروردین‌ماه سال جاری، فرآیند خوداظهاری مردم به منظور تکمیل آخرین اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان در تارنمای amlak.mrud.ir  آغاز شد و همه مردم باید در این فرآیند نسبت به ثبت اطلاعات مالکیت و سکونت خود اقدام کنند.

🔺تصویب مالیات بر اساس تجربیات جهانی زمینه عرضه واحدهای مسکونی را فراهم کرده و به تبع آن شاهد سامان‌دهی بازار مسکن و کاهش قیمت خواهیم بود.

🔺ما ۲/۵ میلیون خانه خالی در کشور داریم که عرضه آن می‌تواند تحول شگرفی در بازار مسکن پدید آورد و قیمت اجاره‌بها را با کاهش چشم‌گیر مواجه سازند.

🔹 به وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۴ ابلاغ می‌شود که با ایجاد سامانه‌ای، از کلیه افراد دارای مسکن و واجدشرایط برای دادن مالیات ثبت‌نام کرده و سپس این افراد را به سازمان امور مالیاتی برای گرفتن مالیات از آن‌ها معرفی کنند. متأسفانه به دلیل کم‌کاری این وزارتخانه بعد از ۷ الی ۸ سال فقط یک میلیون و اندی ثبت‌نام و معرفی شدند، درحالی‌که طبق اظهارنظر خودشان باید ۲۵ میلیون نفر ثبت‌نام می‌کردند. به‌هرحال به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی و اقناع مردم، که این خوداظهاری مسکن به نفع خودشان است، با عدم همکاری مردم و مسئولین روبه‌رو شده که این مسئله، ضربه زیادی به اقتصاد کشور می‌زند.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!