برخى میگویند که حجاب مساوى با عفت و پاکدامنى نیست. بله، من هم قبول دارم که حجاب ، صددرصد مساوى با عفت نیست. یعنى اینکه هرکس حجاب کامل ندارد، معنى اش این نیست که صددرصد فاسد و بى عفت است یا هرکس حجاب ظاهرى اش درست است، صددرصد عفیف نیست.
منتهى یک سوال وجود دارد، آیا بین اخلاق و لباس ، ارتباطى هست یا نه؟ بین نوع لباس با اخلاق و عفت ، ارتباط هست یا نیست؟ بین ظاهر و باطن انسان ، هیچ ارتباطى وجود ندارد؟ یعنى هرکسى با یک باطن مشخص، به هر ظاهرى میتواند خود را شکل دهد؟ بین هدف و وسیله، بین محتوى و فرم ، هیچ ارتباطى نیست؟ یعنى کسى میتواند بگوید من عفاف را قبول دارم اما به ظاهر ، فرم و شکل بیرونى کارى ندارم. عفاف یک امر درونى و قلبى است، من هم که دلم پاک است ،پس دیگر نوع پوششم مهم نیست.آیا به نظر شما مضمون با روش نسبتى با هم ندارند؟ اگر ندارند، باید هرکسى هر لباسى را بپوشد. الان به شما هرلباسى را توصیه بکنند، میپوشید؟ چرا نمیپوشید؟ براى اینکه هر لباسى، یک پیامى دارد، یک معنایی دارد. یک فردى لباسى میپوشد که همه به او میگویند دیوانه و فرد دیگرى با پوششى دیگر نزد دیگران محترم دانسته میشود.
خیلى چیزها از جمله اخلاق و عفت و تعادل را تا حدود زیادى از روى ظاهر افراد میتوان تشخیص داد.من نمیگویم همه آدم ها را از روى لباس و ظاهر ، صددرصد میشود شناخت، براى اینکه برخى ظاهر عوامفریب دارند، ما هم دور و بر خودمان میشناسیم افرادى را که ظاهرشان صددرصد درست است و باطنشان خراب و برعکس آدمى هم داریم که ظاهرش خیلى خوب نیست اما میدانیم انسان پاکى است. ضمن اینکه اگر کسى باطن اش پاک است، چرا مراقب ظاهرش نباشد؟ کسى که معتقد است از درون مشکل عفت ندارد، چرا از عفت اش پاسدارى نمیکند؟ درست است که عفت ، امر قلبى و درونى است و حجاب امر بیرونى است و درست است که حجاب مساوى نیست با عفت ، اما براى حفاظت از عفت باید حجاب داشت. مثل صدف براى مروارید. اسلام با قضاوت در باره آدم ها، فقط با نشانه هاى ظاهرى مخالف است، اما آیا نسبت برهنگى و پوشیدگى با عفت و حیا مساوى است؟ فاصله عفت و حیا با پوشش، همان مقدار است که با برهنگى؟ اگر کسى حتى به اسلام هم معتقد نباشد، اما عاقل باشد،جواب روشن این سوال را میداند.
پس آدم با حیا نمیتواند لباس تحریک کننده و غیر اخلاقى بپوشد. ما نمیگوییم هرکس که حجاب اش مناسب نیست، حتماً فاسد است چون بدحجابى علت هاى مختلف دارد، ولى در هر موردى و با هر علتى که باشد غلط است.

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

Avatar for مدیر سایت

شهید طهرانی مقدم

امکان ارسال نظر وجود ندارد!