بسم الله الرَّحمن الرّحیم

 محورهای صحبت آقای علی اکبر جباری دبیر تشکل راه بیداری
 جلسه ۱۰۹ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۸

 حفظ منافع کشور های غربی ، هدف اصلی نهاد های بین المللی
صندوق بین المللی پول می‌خواهد حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار از سرمایه خود را برای کمک به کشورهایی که درگیر پرونده کرونا هستند، آزاد کند. ایران هم ظاهراً درخواست حدود ۵ میلیارد دلار وام نموده است. معمولاً نهادهای بین المللی با محوریت غرب شکل گرفته است و قوانین آنها پیش از این که دغدغه کمک به بشریت و خدمت به بشریت را داشته باشند؛ بر مبنای حفظ منافع مستقیم و غیرمستقیم کشورهای غربی در قالب فعالیت‌های حقوقی می باشد. لذا قوانین بین المللی بیشتر از اینکه به سود ما باشد، به ضرر ما خواهد بود. به نظر می‌رسد اگر ما سراغ این وام نرویم، بهتر خواهد بود.

 در نقد دولت جانب انصاف را رعایت کنیم.
هر چند ما به دولت نقد داریم اما نباید فراموش کنیم که در این دولت خصوصاً در دوره دوم اتفاقات و بلایای طبیعی زیادی رخ داده است. شاید هر دولت دیگری هم می بود، به مشکل برمی‌خورد. الان خزانه دولت خالی است. سیل ابتدای سال ۹۸ جزو بیست بلای طبیعی در ۱۰۰ سال اخیر بوده است. از طرفی تحریم‌هایی که این دولت شده است قابل مقایسه با دولت قبلی نیست. لذا در نقدهایی که داریم باید جانب انصاف را رعایت کنیم. شاید بتوان گفت در دوران دفاع مقدس اقتصاد ما نسبت به دولت کنونی بهتر می‌چرخید. دولت به جای درخواست وام از صندوق بین‌المللی پول، باید به طرق دیگری (برای جبران نقدینگی) فکر کند. متاسفانه دولت می خواهد مناسبات را با سایر کشورها به صورت عادی پیش ببرند اما ما یک کشور انقلابی هستیم و مناسبات ما با دنیا ، با ساز و کار رایج در دنیا تفاوت دارد. دولت باید روحیه جهادی داشته باشد و با تکیه بر توان داخلی راه های دیگری را برای کسب نقدینگی در پیش بگیرد. در این روزها بسیاری از مشاغل تعطیل شده است و دچار یک تحریم ناخواسته شده‌ایم. به خاطر ویروس کرونا ، بسیاری از مبادلات با کشورهای مختلف مثلا ترکیه و عراق و افغانستان تعطیل شده و شرایط برای دولت هم سخت تر شده است، لذا در نقد دولت باید جانب انصاف را رعایت کرد.

 باید توانمند شویم.
تجربه انتخابات نشان داد – در زمانی که مجلس حاضر ناکارآمد است – مجدداً در بستن لیست های انتخاباتی به گونه‌ای عمل شد که تقریبا همه شاکی بودند. دلیل آن است که گروه‌های مردمی انقلابی توانمند نیستند. متاسفانه در جبهه انقلاب هنگام بستن لیست، صاحبان قدرت نقش تعیین کننده دارند. ما باید به سمت توانمند شدن پیش برویم. بخش عمده این توانمند شدن در دو حوزه مالی و نیروی انسانی است. الحمدلله نیروی انسانی کم نداریم؛ منتهی این نیروی انسانی باید در قالب یک کار تشکیلاتی فعال باشد و روحیه جهادی داشته باشد. به طور مثال اگر تشکل راه بیداری این توانمندی را پیدا کند که در یک هفته بر تمام مساجد شهر تهران، تسلط داشته باشد و پیامش را در همه مساجد پخش کند، گروه‌های سیاسی مختلف حتماً در بستن لیست‌ها نظر این گروه را خواهند پرسید و صاحبان قدرت و ثروت نمی‌توانند با باندبازی و سوء استفاده از قدرت، بر لیست ها تأثیر بگذارند. نهایتاً، در انتخابات کسی نتیجه را تعیین می‌کند که مردم جامعه را (که غالب آنها از قشر خاکستری هستند) در دست داشته باشد.. اصحاب قدرت هم اگر بخواهند لابی کنند، نمی توانند نتیجه را به مردم کف جامعه برسانند. در انتخابات مجلس دیدیم عده ای پای صندوق آمده بودند، ولی لیستی در دست نداشتند. آنها بین ۱۲۰۰ نفر لیست روی دیوار حوزه های رای گیری نگاه میکردند و اسم هایی که به گوششان خورده بود، را می نوشتند، یعنی اگر لیست به دست‌شان می‌رسید نتیجه بهتر می شد. البته نتیجه انتخابات نشان داد انقلابیون در لیستی رای دادن، متحد عمل کرده‌اند. لازمه این امر آن است که افراد روحیه جهادی داشته باشند و در ساختار تشکل شرکت کنند و عهده دار مسئولیت شوند.

 جریان رسانه ای قوی ، نیاز امروز ما
ما باید بتوانیم صاحب جریان رسانه‌ای قوی شویم. منظور از این جریان ارتباط مستقیم با مردم کف جامعه است. یعنی مثلاً یک پیام رسان یا یک شبکه تلویزیونی یا روزنامه‌ای پر تیراژ (رسانه قوی) در دست داشته باشیم، ولی فعلا هم از نظر توان اجرایی و هم سایر موارد با این نقطه فاصله داریم. منتهی مسأله در دسترس این است که ما اگر تشکیلاتی کار کنیم به راحتی می توانیم با مردم ارتباط بگیریم. مثلا اگر ما روزی در یک مسجد با ۳۰۰ – ۴۰۰ نفر ارتباط بگیریم و پیام مهمی را به مردم برسانیم ؛ به راحتی می‌توانیم ظرف یک هفته با حدود ۳ میلیون نفر ارتباط برقرار کنیم و هیچ جریان رسانه‌ای نمی‌تواند آن را خنثی کند.

 حضور موثر در فضای مجازی
یکی از برنامه‌های گروه این است که در فضای اینستاگرام و توییتر که مردم بیشتر در آنجا عضو هستند، حضور موثر پیدا کنیم.

 از دامن زدن به دوقطبی ها بپرهیزیم.
دوقطبی بازار و مسجد که در این شرایط کرونا ایجاد شده، این است که عده ای معترض هستند چرا مساجد و مکان‌های زیارتی و … تعطیل شده‌اند اما بازارها هنوز باز هستند. باید از دامن زدن به دو قطبی ها بپرهیزیم. ممکن است در برخی دوقطبی ها زور ما برسد در نهایت به ضرر ماست ، چون این دوقطبی خوراک رسانه‌ای دشمن می شود. از طرفی ما باید دیدِ مردم را اصلاح کنیم. باید ذهن و دل مردم با ما همراه باشد، ورود به حیطه هایی که زندگی عادی مردم را تحت الشعاع قرار دهد، کار پیچیده و سخت و خطرناکی است. باید دید مسجد و هیئت و … در سبد احتیاجات مردم کف جامعه چه جایگاهی دارند و خرید مایحتاج (ضروری و غیرضروری) چه جایگاهی؟؟ باید متوجه بشویم مردم با آنچه زندگی آنها را به هم می‌ریزد، مقابله می‌کنند. عموم مردم به گونه ای نیستند که بخواهند بین جریان عادی زندگی و جریان رسیدگی به معنویات، جریان معنویات را انتخاب کنند. در بسیاری از بزنگاه ها دیده ایم که رای مردم را، با ابزار معیشت، چرخانده اند. مردم دنبال وعده ای می‌روند که روال زندگی شان را بهبود ببخشد. چرخش ۱۸۰ درجه‌ای مردم عادی، از رئیس دولت اصلاحات به رئیس دولت قبلی و سپس به رئیس دولت کنونی توسط مردم عادی اتفاق افتاد ، که این چرخش ها با شعار های معیشتی رقم خورد. در اجبار به تعطیلی بازار ، شاید اتفاقات پیش بینی نشده‌ای بیفتد. اگر ما درخواست داریم که بازار تعطیل شود، نباید آن را در کنار تعطیلی مساجد و غیره مطرح کرد؛ بلکه باید آن را به علت سلامتی خود مردم مطرح کرد. مثلا به مردم پیشنهاد دهیم الان در این وضعیت به جای خرید از بازار به صورت آنلاین خرید کنید.

 در نهی از منکر افراد مُسن رعایت سن و تجربه و … ضروری است.
در مورد نهی از منکر افراد مُسنی که جلسه قرآن خود را در شرایط همه‌گیری کرونا تعطیل نکرده اند، باید از یک نفر از هم سن و سال های خودشان کمک بگیریم، تا با آنها صحبت کنند و آنها را متقاعد به تعطیل کردن جلسه نماید. البته باید در نظر داشته باشیم که فردی با سن بالا، که تجربه بالایی هم دارد، برخی عادات درون آنها نقش بسته است. مراقب باشیم که به دو قطبی نرسیم و برایشان جا بیندازیم که خطر در کمین است وکرونا افراد سن و سال دار را زودتر از پا در می آورد.

 سلسله مشکلات در عالم هیچ گاه قطع نخواهد شد.
مشکلات در عالم هیچ گاه قطع نخواهد شد. سال ۹۸ در کشور با سیل شروع شد و سپس تهدیدهای آمریکا، سقوط پهپاد آمریکا توسط سپاه ، حمله به آرامکو ، فرصت ۶۰ روزه ایران به اروپا ، بحران‌های اقتصادی ، اغتشاشات عراق و لبنان و بعد از اربعین ماجراهای آبان و گرانی بنزین و … تا به شهادت حاج قاسم رسید و الان هم وسط کرونا هستیم، الان هم هزاران اتفاق در اطراف ما رخ می دهد. یعنی سلسله حوادث و اتفاقات هیچ گاه قطع نمی‌شود. لذا به بزرگوارانی که در ذهنشان هست که مشکلات کی تمام می شود تا به ساحل آرامش برسیم، باید گفت که آرامشی در کار نیست. باید لباس رزم پوشید و خودتان را برای اتفاقات بعدی آماده کنید. ان‌شاءالله ، این اتفاقات مقدمات ظهور حضرت حجت (عج) باشد. ما الان در عراق به مشکل جدی برخورد کرده‌ایم. در عراق گروه های هفت گانه شیعه بعد از چند ماه نتوانسته اند برای مقام نخست وزیری کشورشان، شخصی را انتخاب کنند و فردی که معرفی شده، همسو با آمریکا است و در اغتشاشات عراق دست داشته است. در افغانستان ما با ۴ حکومت مواجه هستیم: طالبان که آمریکا هم آنها را به رسمیت شناخت، ۲ نفر به عنوان رئیس جمهور دارند و گروهی که شمال افغانستان را به دست گرفته اند. لذا در ذهنتان باشد که سلسله مشکلات قطع نمی‌شود.

 باید سبگ زندگی مان را به سبک زندگی جهادی تغییر دهیم.
اگر می خواهیم برای خدا و دین خدا و امام زمان(عج) کاری انجام دهیم، باید سبک زندگیمان را به سبک زندگی یک جهادگر تغییر دهیم. اگر این تغییر را ایجاد نکنیم، در مواجهه با مشکلات، وجدان آسوده نخواهیم داشت، چون تکالیفی را به گردن احساس می‌کنیم اما به خاطر سبک زندگی مان بی‌عمل هستیم! لذا بزرگوارانی که می‌خواهند در این ایام آرامش داشته باشند، باید درسبک زندگی خود تجدید نظر کنند و به سمت زندگی مجاهدانه (جهادی) حرکت کنند.
 در موضع کنش قرار بگیریم.
یکی از حوزه هایی که باید بیشتر در آن حضور داشته باشیم، حوزه رسانه است. متاسفانه، انقلابیون در این عرصه کمتر حضور دارند. باید در این زمینه توانمند شویم. حضرت آقا در اوایل اسفند در مورد فعالیت رسانه‌ای فرمودند: « به جای اینکه در موضع واکنش باشیم، باید در موضع کنش قرار بگیریم» متاسفانه جریان انقلابی در موضع واکنش است یعنی صبر می‌کند تا دشمن اتفاقی را رقم بزند و سپس واکنش نشان می‌دهد. ایشان فرمودند: « ما باید به دشمن حمله کنیم ؛ یک حمله سراسری» منظور ایشان این نیست که تفنگ برداریم و به مرزها برویم تا با آمریکا بجنگیم، منظور جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای است. ما مدام منفعل نشسته‌ایم که دشمن کاری انجام دهد و ما جواب بدهیم. البته این هم خوب است چون بعضی اصلاً در فکر این موضوع هم نیستند، ولی امر رهبر فراتر از این است. آن حمله سراسری که حضرت آقا فرمودند، در همین راستا است.
 اهمیت جهاد رسانه ای در حال حاضر
به خاطر هجمه رسانه‌ای دشمن در قضیه کرونا ، رسانه های بیگانه ، چقدر ما را کوبیدند. مثلاً نخست وزیر انگلیس می‌گوید: دلیل علمی برای قرنطینه کردن شهر نیافته‌ایم و قرنطینه نمی‌کنیم، اما همان شب یک کارشناس در بی بی سی فارسی می‌گوید ایران باید شهرها را قرنطینه می‌کرد ، یا مثلاً کمبود اقلام بهداشتی در اروپا و آمریکا فراوان است اما در کشور ما به جز ماسک و مواد ضدعفونی کننده در سایر اقلام کمبود نیست. همین اقلام بهداشتی نیز کم کم به دست مردم عادی می رسد؛ منتهی آنها این موارد را نمی‌گویند، فقط کاستی های ایران را رسانه ای میکنند. ویروس کرونا را در برابر خدا قرار می دهند که خدا شکست خورد اما اینکه رئیس‌جمهور آمریکا در کشورش روز نیایش اعلام می‌کند و همه را تشویق به دعا می کند را اعلام نمی کنند.
عملیات سایبری تشکل راه بیداری در سه حوزه تعریف شده است. مثلاً باید برخی صفحات در اینستاگرام ، ریپورت دسته جمعی شوند و از ادامه فعالیت آن صفحه جلوگیری شود. بحث بعدی نه گفتن به برخی پست‌ها در صفحه افراد ضد انقلاب است. خودِ «نه» گفتن موضوعیت دارد. بنده در مواردی محدود ولی منسجم، وارد پیج های افراد ضد انقلاب شده‌ام و تنها یک «نه» گفته‌ام آنها بسیار عصبانی شدند و توهین کرده‌اند اما بنده صحبت های خود را تکرار کرده‌ام. ما در حال جنگ رسانه‌ای با جبهه دشمن هستیم، اگر در جبهه جنگ حضوری باشیم و دشمن شروع به فحاشی کند، آیا باید میدان را خالی کنیم؟ اگر جبهه را خالی کنیم، آیا دشمن دیگر فحاشی نخواهد کرد و یا به خدا پیغمبر توهین نخواهد کرد؟ این توجیه ها برای عدم حضور در فضای مجازی خوب نیست! باید تا آنجا که می‌توانیم کارمان را پیش ببریم. در آیه ای از قرآن کریم داریم که اگر شما حرص کفار را در بیاورید برای شما عمل صالح در نظر گرفته می‌شود.
باید مراقب باشیم اینستاگرام وقتمان را نگیرد، اگر می‌خواهیم در اینستاگرام باشیم تنها در این زمینه (جنگ رسانه‌ای) فعالیت کنیم. گشت و گذارهای بی مورد در اینستاگرام تنها وقت ما را می‌گیرد. اگر می‌خواهیم در زمینه فضای مجازی کاری انجام دهیم، باید وارد این عرصه ها شویم تا ان‌شاالله بتوانیم حرکت و حمله میلیونی که حضرت آقا فرمودند را انجام دهیم. هر چند کارهایی که ما انجام می دهیم، کنش نیست و واکنش است. وقتی در واکنش ضعیف باشیم به مراتب در کنش نیز ضعیف تر خواهیم بود. زیرا کنش نیاز به طراحی و ایجاد و ابداع دارد لذا از بزرگواران تقاضا دارم که در این فعالیت ها وارد شوند تا بتوانیم قوی شویم و کارهایمان بر اساس موازین علمی باشد. اینکه منتظر باشیم تا عده محدودی در شوراهای تشکل بخواهند فکر کنند و طراحی عملیات کنند و ما تنها یک دکمه را فشار دهیم، کار باکیفیتی اتفاق نمی‌افتد.

 به هر اتفاق ضریب رسانه ای مناسب همان اتفاق را بدهیم.
( در مورد شکستن درب حرم های مقدس) به نظر بنده خوشبختانه تعداد آنها کم بوده است. آنها با این کار انتحار کرده و وجهه خودشان را در بین مردم از بین برده اند. حال بخشی از آنها متصل به شیعه انگلیسی بودند و بخشی دیگر افراد مقدس ظاهربینی که دینداری گزینشی دارند. بهتر است در مورد آنها صحبت نشود زیرا (در صورت صحبت کردن درباره آنها) به کار آنها ضریب رسانه‌ای می‌دهیم. ما مشکلات بزرگتری در کشور داریم که باید حواسمان به آنها باشد.

 باید اقتصاد مقاومتی تبدیل به طرح اجرایی شود.
بهترین طراحی که در مورد بهبود اقتصاد پیشنهاد شده است، طرح اقتصاد مقاومتی بود که حضرت آقا ارائه دادند و معاون اول رئیس جمهور فرمانده اجرای آن شدند تا این مبانی اقتصادی در کشور مطرح و تبدیل به طرح اجرایی شود. باید این طرح را بین خودمان و افراد جامعه گسترش دهیم و نهادینه کنیم. مثلاً در گروه راه بیداری کانال کارآمدی مثال خوبی از اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه خود ما همراهی نمی کنیم، ما باید سرمایه هایی که در خانه‌ها در حال خاک خوردن است را به کار بگیریم تا افراد سرمایه خویش را در این تشکل صرف کنند؛ هم خودشان قوی شوند و هم اینکه هم‌گروهیشان را قوی کنند.
(مثالی از کنش و واکنش) : در راه اجرای اقتصاد مقاومتی ، دولت باید صرفه جویی کند. متاسفانه دولت در این چند سال اخیر، موقع تخصیص بودجه اعلام می کند فلان میلیارد تومان بودجه به مراکز فرهنگی انقلابی و حکومتی مانند جامعه المصطفی و جامعه زنان و … تخصیص یافته اما در عمل تا پایان سال و سالانه حدود ۵۰۰ میلیون به این مراکز فرهنگی تعلق میگیرد. اما در مورد بودجه فلان شرکت دولتی که چندین هزار میلیارد تومان بودجه می گیرد، حرفی زده نمی شود و هیچ کس هم متعرض آنها نمی‌شود ( با همه ریخت و پاش های عجیب و غریبی که در آن شرکت ها اتفاق می‌افتد) و ما از عملکرد نهادهای فرهنگی تنها دفاع می‌کنیم، یعنی واکنش. در حالی که اگر قدرت رسانه‌ای داشته باشیم، می توانیم صحبت آن شرکت‌های دولتی را به میان بکشیم و بازخواستشان کنیم، این یعنی کنش.
 شاخص هایِ انتخابِ موضوعِ مطالبات در تشکل راه بیداری
انتخاب موضوع بر اساس اولویت‌ها و همسو با کلیات جامعه است. مواردی که خطری برای نظام اسلامی ایجاد می‌کند، از اولویت بالاتری برخوردار است. یکی دیگر از شاخصه‌های انتخاب موضوع، توانمندی ما در انجام موضوع است؛ ممکن است بعضی موضوعات از اهمیت بالایی برخوردار باشند اما توانمندی لازم را در آن زمینه نداشته باشیم. در تشخیص موضوعات، از برخی کارشناسان و وکیل‌های انقلابی یا افراد خبرنگار و کارشناسان متعلق به جبهه انقلاب مشورت گرفته می‌شود و بعد با همفکری و به صورت گروهی عملیات طرح ریزی و اعلام می‌شود. در پیگیری‌ها، همواره سعی شده است که این عملیات‌ها به صورت چرخشی و زنجیره‌وار تا به نتیجه رسیدنِ آن موضوع ، تکرار شوند و بدون نتیجه گیری رها نشوند.

 

جلسه_۱۰۹_راه_بیداری

امکان ارسال نظر وجود ندارد!