گزارش جلسه ۱۰۳ راه بیداری ۲ / بهمن / ۹۸
محور های صحبت علی اکبر جباری دبیر تشکل راه بیداری :
فتنه سهمگین بعد رسول الله(ص) (ماجرای سقیفه)، کلاس درسِ مردمِ آخر الزمان :
_ایام فاطمیه است…
پس از رحلت رسول الله(ص)، امّت اسلام، دچار فتنه‌ای سهمگین شد و نهالِ نوپای دینِ اسلام، دستخوشِ بدعت‌ها و انحرافات گشت. اولین بروزِ خونین پس از ماجرای سقیفه، واقعه عاشورا بود و بعد از آن تمام مصائبی که بر امّت اسلام تا به امروز وارد شده است، از همان فتنه که بلافاصله پس از رحلت پیامبر(ص) آغاز شد، نشئت می گیرد.

_ درس های بسیار زیادی در آن ماجرا نهفته است:
دفاع و تبعیت از حق کار بسیار پرهزینه ، سخت و سنگینی است. حضرت زهرا(س) اولین شهیده راه ولایت، اولین شهید راه امر به معروف (بزرگترین معروف: ولایت حضرت امیر(ع)) و نهی از منکر (نهی از ولایت و حکومت طاغوت) بودند که با جان و تن ضعیف شان مردانه برای احقاق حق و نفی باطل،ایستادگی کردند. یک زن جوان ۱۸ ساله _کسی که بهانه خلقت بود، کسی که بعد از پیامبر، جبرئیل نزد او می آمد و او که الگوی تمام بشریت است_ تنها ۱۸ سال داشت!! لذا باید به این موضوع عمیق نگریست چرا که نکات بسیاری در آن نهفته است.

_ دفاع از حق تعارف بردار نیست و باید با تمام توان برای دفاع از حق بایستیم:
اگر ما مدعی پیروی از حضرت زهرا(س) هستیم،باید مردانه و با تمام وجود پای دفاع از ولایت امیرالمومنین(ع) بایستیم.
در آن واقعه،حضرت امیر(ع) ( با آن سابقه شجاعت و جنگاوری در خندق و بدر و احد، با زره بدون پشت و …) و دیگر صحابی بزرگ پیامبر(ص) در آنجا حضور داشتند، اما یک زن پشتِ در آمد. زنی که آفتاب و مهتاب رویش را ندیده بود. پشت دری رفت که پشت آن حرامی ها و گرگ های درنده بسیاری بودند. چون وظیفه و تکلیف این بود. آنان درب را به زور شکستند. پهلوی حضرت را شکستند و محسن شان را از دست دادند و آن حرامی ها طناب بر گردن امیرمومنان، ایشان را برای بیعت با ابوبکر، روانه مسجد کردند، حضرت زهرا(س) با آن تن مجروح باز هم کوتاه نیامده و خود را به مسجد رساندند و تا حضرت امیر(ع) را به منزل نیاوردند کوتاه نیامدند. این‌ها همه درس است.

حکمت خدا بسیار عجیب است:
خداوند یک کار بسیار بزرگ و مهیب را به یک زن ۱۸ ساله با آن خصوصیات تکلیف نمود. حضرت زهرا(س) یک زن قدرتمند و جنگاور و شمشیرزن نبودند!! ایشان حوراء الانسیه(فرشته و حوریه ای در کالبد انسانی) بودند. خداوند این گونه مقدر کرد که چنین زن لطیف و فرشته خویی، از حق(امیرالمومنین علی(ع)) دفاع کند. نه فقط با صحبت!! بلکه با *تمام قوای جسمانی ضعیف شان. در راه دفاع از بزرگترین معروف و حق، جلوی آن همه مرد قُلدر یک تنه ایستادند.
با وجود آن که در دوران حکومت پیامبر(ص) ۸۴ غزوه و سریه اتفاق افتاد و در آن رمان وظیفه مردان شرکت در جهاد بود و زن‌ها از جهاد معاف بودند. اما در این اتفاق _که مهم‌تر از همه آن جنگ‌ها بود_ یک زن ظاهر شده است و حجت را بر همه ما تمام کرده است.
کل واقعه عاشورا یک صبح تا عصر رقم خورد. فرمانده آن حضرت حسین علیه السلام بودند. اما بعد از عاشورا تا چند ماه _که سخت تر از آن نیمروز بود_ فرمانده یک زن است. یک زن داغ دیده ، که داغ برادران و فرزندان دیده است، اما ایستاده تا خون برادر پایمال نشود و پرچم را به دست گرفته است. اگر این زن نبود پیام عاشورا در همان گودی قتلگاه مدفون می شد و به ما نمی رسید. مصیبت حضرت زینب(س) در چند ماه بود ، مصائبی به شدت کشنده تر و سخت تر از اتفاقات روز عاشورا.

باید مثل حضرت زهرا (س)آماده باشیم:
این ها همه برای ما که خود را پیرو حضرت زهرا(س) و حضرت زینب (س) و… می‌دانیم درس است. به این راحتی نیست که ادعای ولایت کنیم و کار تمام باشد. ایستادن پای حق خیلی سخت است. دفاع از حق تنها زبانی نیست؛ بلکه یک عمل هست،یک فعالیت هست، جنگ است و این نبرد ادامه دارد تا نبرد نهایی که ظهور حضرت حجت است. ماجرای سقیفه و دفاع جانانه حضرت زهرا(س) از ولایت و واقعه عاشورا و ظهور حضرت حجت(عج)، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. ما هم در این میان اگر خودمان را اهل ولایت می‌دانیم، باید بپذیریم کار، بسیار سنگین و سخت است و باید همه قوای ذهنی و مغزی و بدنی و روحی و … مان را به کار گیریم. باید مثل حضرت زهرا(س) آماده باشیم. حضرت زهرا(س) در راه دفاع از حق، از تمام جانشان مایه گذاشتند و تنها شمشیر به دست نگرفتند. فوق طاقت در آن واقعه حاضر شدند و جهاد کردند. ما اگر خودمان را پیرو حضرت زهرا(س) می‌دانیم، باید فوق طاقتمان کار کنیم.

این که هیچ فشاری به ما نیاید معلوم می‌شود که ما در جبهه نبرد قرار نگرفته‌ایم:
حضرت زهرا (س) یک زن جوان ۱۸ ساله که شهیده هستند. ایشان،فرزند شهید، همسر شهید، مادر شهید اند، همچنین دیگر ائمه ما در بستر از دنیا نرفتند بلکه همگی را شهید نمودند، لذا زندگی آرام و مادی نداشتند؛ ما هم باید همین طور باشیم. اگرمدعی دفاع از حق هستیم باید جانانه بایستیم و فکر کنیم چگونه برای فرزند حضرت زهرا (س)سربازی کنیم تا مسئله غیبت حل شود. تا ظهورِ فرزند حضرت زهرا(س) و منتقم خون به ناحق ریخته شده حضرت زهرا(س) و حضرت حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا زودتر محقق شود و بغض فرو خفته در گلوی تاریخ، آزاد شود و انتقام خون آن بزرگواران گرفته شود. ما باید در این ایام با حضرت زهرا(س) عهد ببندیم که ما در راهی که شما شروع کرده‌اید کم نخواهیم گذاشت. در ایام فاطمیه که ما به مجلس وعظ و خطابه می‌رویم، اگر تصمیم گیری درون ما اتفاق نیفتد، آن مجلس موثری نخواهد بود. ما باید با حضرت زهرا(س)، حضرت حسین(ع)، شهدای کربلا و … عهد ببندیم که راهی را که شروع کرده‌اند، مردانه ادامه خواهیم داد؛ مثل خودشان کم نمی گذاریم. به آن حضرات می‌گوییم ما پیرو شماییم و شما را تنها نمی گذاریم. نمی‌گذاریم پرچمی که این همه خون پای آن ریخته شده بر زمین بماند و چراغی که شما روشن کرده اید توسط دشمنان عالَم خاموش شود. الان ما در اوج این نبرد و پنجه در پنجه با شیاطینِ عالم هستیم. اگر لحظه ای بخواهیم کم کاری کنیم پاسخی برای حضرت زهرا(س) نخواهیم داشت. ۱۰ درصد از کار ما رفتن به هیئت و ۹۰ درصد جنگ در میان میدان است. باید تکلیفمان را تشخیص دهیم و محکم پای آن بایستیم.

باید از بین نیروهای انقلابی فقط یک لیست بیرون بیاید:
سوال این است که آیا ائتلاف نیروهای انقلابی که در رأس آن آقای حداد هستند، بهتر هستند؟ قبلاً توضیح داده شد که بعد از انتخابات ۹۶ حضرت آقا به آقای رئیسی فرمودند:« شما در این انتخابات شکست خوردید اما ۱۶ میلیون رای دارید این یک سرمایه است و از این سرمایه استفاده کنید.» آقای رییسی با دور هم جمع کردن های کاندیداهای شاخص نیروهای انقلابی ، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را تشکیل دادند و بعد از رفتن به قوه قضاییه آقای حداد را در شورا به جای خود منصوب کردند. این ائتلاف قرار است، لیستی را برای انتخابات مجلس معرفی کنند. طبیعتاً اگر سه یا چهار لیست داشته باشیم احتمال شکست مجدد بسیار زیاد است. آقایان جبهه پایداری و آقایانی که دور احمدی‌نژاد جمع شده اند در تدارک لیست نیروهای انقلابی هستند. بزرگواران جبهه پایداری با این توجیه که چند لیست، موجب شرکت حداکثری مردم با ذائقه های مختلف می شود، می‌خواهند لیست جداگانه ارائه کنند. این توجیه آن‌ها غیر منطقی است. قرار نیست که فقط اکثر مردم مشارکت کنند، بلکه باید پیروز هم شد. نظرخواهی نیست که بگوییم باید سلایق مختلف را در نظر گرفت. البته این توجیه که اگر ما لیست ندهیم عده ای رای نمی‌دهند نیز غلط است؛ شما باید طرفداران‌تان را راضی کنید تا به لیست واحد رای بدهند. هر چند تعداد شرکت کننده ها در انتخابات مهم است اما پیروز شدن در انتخابات نیز مهم است. اگر در انتخابات مجلس پیروز نشویم حاصل همین وضع کنونی می‌شود. الان مسئله ما این است که از جبهه انقلاب باید یک لیست بیرون بیاید. حال فرقی نمی‌کند از جبهه پایداری باشد یا شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، ما به همان لیست رای می‌دهیم.

باید جبهه انقلاب در انتخابات پیروز شود :
اگر در کل نگاه کنیم می‌بینیم که از جهت وزانت و کثرت، شورای ائتلاف در بین مردم مقبولیت بیشتری نسبت به جبهه پایداری و … دارد. لذا برای پیروزی جبهه انقلابیون، بهتر است لیست واحد توسط شورای ائتلاف ارائه شود تا دوباره فاجعه چهار سال گذشته تکرار نشود. حرف ما حرف جناح یا باند خاصی نیست و ما برای هیچکس قسمِ بی عیب بودن، نمی‌خوریم.

تجربه تلخ تاریخی :
در قصه انتخابات ما واقعاً نمی دانیم چه کسی ۱۰۰% شایسته است و به طور نسبی راجع به شایستگی افراد می‌توان اظهارنظر کرد اما در صدر اسلام امیرالمومنین(ع) از جانب خدا به عنوان جانشین پیامبر(ص) منصوب شده بودند بی‌تردید شایسته ترین فرد برای خلافت بودند. پس از غصب خلافت، حضرت زهرا(س) اعتراض کردند و خود حضرت امیر(ع) تا شش ماه بیعت نکردند اما پس از شش ماه بیعت کردند، چون لشکر روم آمده و بیرون مرز ایستاده بود. حضرت دیدند اگر بخواهند روی حق خود پافشاری کنند اصل اسلام از بین می رود. اگر در ماجرای سقیفه و حین آتش زدن درب خانه دختر پیامبر(ص)، حضرت امیر(ع) شمشیر می‌کشیدند، یک نفر از حرامیان، زنده نمی ماند اما ذهن مردم خراب،مسموم و آلوده شده بود. لذا حضرت کوتاه آمدند چه کوتاه آمدنی! برخی معجزاتی که برای خلفا ذکر می‌شود، کمک هایی بوده که امیرالمومنین(ع) به ایشان کردند. حضرت نه تنها گوشه‌ای ننشستند، بلکه کمک هم کردند. البته داغشان را هم داشتند و خار در چشم و استخوان در گلو بودند. این تجربه تلخ را داشته‌ایم.
نکته این است که حضرت امیر علیه السلام، علیرغمِ شایستگیِ شان کوتاه آمدند برای مصلحتی بزرگتر(حفظ اسلام). لذا در انتخابات نیز باید برای مصلحتی بزرگتر که رای نیاوردن لیست جبهه غیر انقلابی است، کوتاه آمد.

ما باید به یک لیست رأی بدهیم :
ماباید لیستی رای بدهیم و قرار نیست تحقیق کنیم که از میان لیست‌ها، کدام فرد شایستگی دارد و به افراد رأی بدهیم. اصل این است که به یک لیست به طور کامل رأی بدهیم ؛ چون اگر این کار را نکنیم، آراء پراکنده می شوند و یک آدم بدتر رای می آورد. از لحاظ شرعی نیز رهبر مملکت می فرمایند:« من همه افراد درون لیست را نمی‌شناسم و به لیست‌هایی که افراد انقلابی ارائه می کنند،اعتماد می کنم.» آیا ما از رهبر بالاتریم که احساس مسئولیت بیشتری می‌کنیم؟؟!!
وقتی شما به افراد ناکارآمد لیست خودمان رای نمی دهید، یکی دیگر هم از یک کاندیدای دیگر درون لیست خوشش نمی آید به او رای نمی دهد؛ و این‌گونه لیست به هم می خورد و جبهه مقابل رأی می آورد.
برخی می‌گویند: «شایستگیِ فلان فرد در این لیست برای ما حجت نشده است، لذا به آن فرد، رأی نمی دهیم حال آن‌که حجت شرعی بالاتر این است که لیست غربگراها و انگلیسی‌ها رای نیاورد. وقتی افراد درون لیست را جابجا می‌کنند طبیعتاً آراء متشتت می شود.

حواسمان به اهم و مهم در انتخاب‌هایمان باشد :
در ماجرای سقیفه حضرت امیر(ع) وقتی با غاصبان خلافت، بیعت کردند، آیا آن‌ها افراد کارآمدی بودند؟! *حضرت، میانِ غلبه لشکر روم بر مسلمانان و حاکمیت یک نفر رومی بر مسلمانان، و آن خلفای غاصب حکومت، قاتلانِ همسرشان را _که لااقل مسلمان بودند_ترجیح دادند.* باید این مطالب را بفهمیم. این که صرفاً( برای آن مصیبت‌ها) گریه و زاری کنیم اما وقتی به صحنه عمل می‌رسیم، به علایق و سلایق خودمان، لیست را به هم بزنیم؛ کسانی رای خواهند آورد که اوضاع مملکت را به وضع کنونی، رسانده‌اند.

من لم یشکر المخلوق ، لم یشکر الخالق :
ما چند سالی است در مسجد جامع حضرت سجاد علیه السلام فعالیم، مسئولین مسجد قبول مسئولیت کردند و یک گروه خطرناک را پذیرفتند که در اینجا باشند. به ما امکانات دادند و از ما پشتیبانی کردند. جا دارد تشکر معناداری از ایشان انجام بدهیم. ما در مساجد دیگر هم بوده‌ایم اما رسماً از ما حمایت نکردند. بنر هایی آماده شده که باید عزیزان جهت تشکر امضا بفرمایند .در جلسه آینده با دعوت از این بزرگواران تقدیم ایشان می کنیم. یک نسخه برای ستاد امر به معروف و یک نسخه برای مرکز رسیدگی به امور مساجد ارسال می‌کنیم. که ان شاالله این کار برای مساجد دیگر الگو شود. دوستان ما در سایر گروه های امر به معروف از مساجدی که همکاری نمی کنند به مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز ناراحتی کرده اند. لازم است ما با تشکر و تقدیر از این مسجد به آن‌ها بگوییم که یک مسجد ، این کار را کرده است. این مسجد جزء مساجد انقلابی تهران است. امام جماعت، هیئت امنای آن، همه انقلابیِ روشنفکر هستند. ما باید در حد توان به آنها کمک کنیم. از طرفی ما از آب و برق و امکانات مسجد استفاده کرده‌ایم جا دارد هدیه نقدی تقدیم به مسجد کنیم.

 

برای ورود به کانال راه بیداری:

در پیامرسان بله اینجا کلیک کنید

 در پیامرسان سروش اینجا کنید

در پیامرسان ایتا اینجا کلیک کنید

در اینستاگرام اینجا کلیک کنید

امکان ارسال نظر وجود ندارد!