گزارش جلسه ۱۰۵ راه بیداری ۲۳/بهمن/۹۸

محورهای صحبت آقای علی اکبر جباری دبیر تشکل راه بیداری

برخی سنت های الهی :

سعی و تلاش :

خداوند این عالم را با سنت‌هایش اداره می کند. یکی از این سنت ها در آیه « لیسَ لِلاِنسانِ اِلّا ما سعیٰ » آمده است. خداوند فرموده است «هیچ چیزی برای انسان کار را پیش نمی برد مگر تلاش خودش» . اگر آن انسان یک اسرائیلی ضد دین و ضد خدا باشد اما زحمت بکشد نتیجه می گیرد و اگر یک نفر پسر امام معصوم باشد اما زحمت نکشد نتیجه نمی گیرد. بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی در اروپا، کشورهای اروپایی واقعاً زحمت کشیدند، هلندی‌ها سالیان دراز، در مالزی و اندونزی و یا سایر کشورهای اروپایی در مناطق دیگر جهان (دور از وطن) زحمت کشیدندو ثمره زحماتشان را دیدند. پیشرفت فوق العاده صنعتی و به دنبالِ آن، سرازیر شدن ثروت و رفاه به کشورهایشان، نتیجه زحماتشان بوده است. (هر چند که ظلم هم کرده‌اند.) دقیقا در همان ایام مسلمان‌ها زحمت نکشیدند و عقب افتادگی در مباحث صنعتی و ثروت و رفاه حاصل شد. این از سنت های الهی است. اگر کسی به سنت‌های الهی مسلط باشد، می‌تواند جایگاه خودش را در این عالم پیدا کند. در ابتدای تشکیل اسرائیل، آن‌ها باجمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر و سرزمینی کوچک توانستند طی ۶ روز،  ۵_۴ کشور بزرگ عربی را شکست دهند؛ اما در جنگ ۳۳ روزه از حزب‌الله شکست خوردند. این از همان سنت‌های الهی است. اگر اسرائیلی باشید؛ ( در پی تلاش و کوشش) طی شش روز، اعراب را شکست می‌دهید و اگر یک گروه کوچک فلسطینی مثل «حماس» باشید؛ ( با تلاش و کوشش) می‌توانید همان اسرائیل را به زمین بزنید.

_ نصرت الهی در انتظار یاری کنندگان دین خدا :

سنت دیگری که خداوند فرموده است: «هر کس به من کمک کند، من به او کمک می کنم، «إن تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» (محمد-۷).علاوه بر کمک، ترس شما را هم از بین می برد. این خیلی مهم است. کسی که قدمی برای خداوند بر می دارد ، خداوند به او کمک می‌کند. در جنگ اعراب و اسرائیل به این علت اعراب شکست خوردند که سربازان آن‌ها در جبهه مشغول نبرد بودند اما سرانشان دنبال آمریکا بودند تا در برابر اسرائیل از آن‌ها حمایت کند. خداوند در آیه ۱۴۹ سوره آل عمران می فرماید: « ای کسانی که ایمان آورده اید اگر از کفار پیروی و اطاعت کنید به گذشتگان و جاهلیت خود بر می گردید و از زیانکاران خواهید بود، به زودی در دل های کافران ترس می‌اندازیم …» این آیه از سنت های الهی است.

بعد از شهادت حاج قاسم، آقای ترامپ تهدید کرد اگر انتقام بگیرید ۵۲ نقطه فرهنگی و زیرساخت‌های شما را می‌زنم. همچنین تهدید کردند نفر اول شما (مقام معظم رهبری) را نیز می‌زنم، اما بعد از موشک باران عین الاسد، اولین کاری که شورای امنیت آمریکا کرد، مصاحبه تلویزیونی ترامپ را لغو کرد. بعد از ۱۸ ساعت ترامپ در مصاحبه گفت همه چیز خوب است در حالی که (از ترس) نفسش بالا نمی آمد و نفس نفس می‌زد. آمریکا با توجه به تجهیزات نظامی که دارد می‌توانست به ایران حمله کند و همه شهرهای ما را بمباران کند. این کشور در همه کشورهای همسایه ما پایگاه نظامی دارد؛ اما چرا این کار را نکرد؟! ما که موشکی نداریم که توانایی بمباران آمریکا از این فاصله را داشته باشد!

از طرفی یکی از ژنرال‌های آمریکا اذعان داشت که روز تشییع باشکوه پیکر شهید سلیمانی، ترامپ تا حد مرگ ترسیده بود.  این همان سنت خداست.

حرکت حضرت امام(ره) با تکیه بر سنت های الهی بود :

 بعد از انقلاب که حضرت امام کار را شروع کردند ، فرمودند «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». حضرت امام این حرف را بر اساس سنت‌های الهی زدند و آن زمانی بود که ارتش ما سر نداشت و از هم پاشیده بود. اقتصاد ازهم پاشیدهٔ کشور هم از یک سو… در واقع حضرت امام(ره) یک کشور مخروبه را تحویل گرفته بودند اما ایشان با تکیه بر سنت های الهی، فرمودند: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»

از مصادیق یاری دین خدا؛ بزرگداشت ۲۲بهمن :

روز ۲۲ بهمن یکی از مظاهر «إن تنصرالله ینصرکم» است. مردم در راهپیمایی شرکت می کنند. عده‌ای هم آب و چای و … می دهند. برخی افراد منافق می‌گویند که شما می‌خواهید با شعار، ابرقدرت ها(به زعم خودشان) را زمین بزنید؟!؟! ما معتقدیم این بر اساس سنت‌های الهی، ممکن است. خداوند فرموده که« اگر شما یک قدم به سمت من بیاید، من ده‌ها قدم به سمت شما می‌آیم.» ایمان یعنی اعتماد به وعده های الهی. برخی می‌گویند ما قبول داریم خدا کمک می‌کند اما تا نشانه‌های کمک الهی را نبینند در مسیر یاری دین، قدمی برنمی‌دارند. در ۲۲ بهمن هر گونه کاری که از دستمان بر می‌آید، باید انجام دهیم. حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، انقلاب را بیمه می‌کند. ما با این مشارکت به خدا می‌گوییم خدایا ما به سمت تو آمدیم و تو را یاری کرده‌ایم؛ لذا نصرت الهی شامل ما می‌شود. با پخش تصاویر این راهپیمایی از رسانه های دنیا، مردم جهان این مشارکت عظیم را می بینند؛و دشمنان این انقلاب و اسلام، با دیدن این جمعیت می ترسند. این سنت الهی است. شما با پرشور کردن راه پیمایی ۲۲ بهمن یک قدم به سمت خدا بر می دارید، خداوند هم ترس را در دل آن‌ها (دشمنان) می‌اندازد. اگر روزی راهپیمایی ۲۲ بهمن کمرنگ شود و جمعیت کمی در این مراسم شرکت کنند، این نشانه هزیمت ما است. اگر مردم خدا را یاری نکنند، حکومت امیرالمومنین (ع) به دست معاویه می‌افتد. حضرت حکومت خود را (که حکم الهی بود) دوست داشتند. اگر عصمت و امامت حضرت را در نظر نگیریم، ایشان یک فرد شجاع، باهوش سیاستمدار، خطیب و … بودند. حالا امامت و عصمت را به این صفات اضافه کنیم. چون مردم پای کار نبودند، حکومت از دست حضرت خارج شد. نقش مردم خیلی مهم است. اگر مردم در صحنه نباشند و دین خدا توسط مردم یاری نشود، انسان‌های الهی دیگر، کارکرد ندارند.کارهای به ظاهر کوچکی که برای یاری دین خدا انجام می‌دهید را جدی بگیرید چرا که این ها در سیستم حساب و کتاب الهی، مورد توجه قرار می‌گیرند.

دنیا دار سختی است (از سنت‌های الهی) :

یکی دیگر از سنت‌های الهی در این دنیا این است که برای راحتی و آسایش به این دنیا نیامدیم؛ خداوند در سوره انشقاق می‌فرماید: «یا اَیُّها الانسان اِنَّک کادحٌ اِلی ربِّکَ کدحاً فَمُلاقیه». پیامبر اکرم (ص) ۲۳ سال در مکه و مدینه زحمت کشیدند، ماجرای شعب ابی طالب و …، تشکیل حکومت در مدینه،سپس ۸۴ غزوه و سریه به حضرت تحمیل شد. می‌توانیم بگوییم به طور متوسط هر ۴۰ روز یک جنگ داشتند. سپس ماجرای شهادت حضرت زهرا(س) رخ داد، در حکومت کوتاه امیرالمومنین(ع) سه جنگ بزرگ بر ایشان تحمیل شد، بیعت امام حسن(ع) و واقعه کربلا و .. و این سختی تا زمان حضرت مهدی(عج) ادامه دارد، این سنت خداست که این دنیا دار سختی و مکافات است. اگر از یک سختی جا خالی دهیم، مسئله سخت‌تری پیش روی ما قرار می‌گیرد؛ اما اگر جلوی سختی بایستیم، ثمره شیرینی می‌دهد.« فَاِنّ مع العُسر یُسرا». لذت آسانی و آسایش را کسی می‌فهمد که در سختی‌ها دست و پنجه نرم کرده،لذت خوردن غذا را یک فرد بسیار گرسنه، لذت خواب را یک فرد بسیار خسته و لذت امنیت را کسی که در ناامنی قرار گرفته باشد.

دعوت مردم به یاری دین خدا : 

در میان سنت های الهی، یاری دین خدا توسط مردم بسیار موضوعیت دارد و ما باید بسیار روی این قضیه کار کنیم. یکی از مظاهر آن شرکت در انتخابات حکومت اسلامی است. حتی اگر یک رای خلاف نظر رهبران جامعه باشد، اما چون در ساز و کار حکومت اسلامی است و منجر به تقویت حکومت اسلامی می‌شود، همان رأی، یاری رسانی به دین خدا محسوب می‌شود.

هر یک رأی، رأی به حکومت اسلامی است : 

 در انتخاباتِ پیش رو، حضور مردم خیلی مهم است. هر رأی که در صندوق می افتد، یک رای به حکومت اسلامی است. شاید رای دهنده به یک فرد غرب زده (انگلیسی) رای بدهد؛ اما مهم این است که حکومت اسلامی برگزار کننده و تایید کننده نامزدها است و هر یک رای در نظر دشمنان ما یعنی مقبولیتِ نظام اسلامی.

وظیفه ما در ایام انتخابات :

 باید زحمت بکشیم تا هم مردم بیشتری در انتخابات شرکت کنند و هم انتخاب درستی داشته باشند. ما وظیفه داریم مردم را به دین خدا و یاری دین او دعوت کنیم. بزرگترین امر به معروف، ایجاد و حفظ حکومت اسلامی است. شما به ازای هر نفری که بتوانید وادار به شرکت در انتخابات کنید، در آن دنیا این عمل از کارهای دیگری مثل حج و … بالاتر خواهد بود ان شاءالله.  این همراه کردن مردم یاری دین خدا است.

باید توجه داشته باشیم که تلاش برای ایجاد مجلس انقلابی ۱۰% کار است؛ لذا در بحث های انتخاباتی به گونه‌ای حرف نزنیم که مردم لج کنند و در انتخابات شرکت نکنند. ممکن است بگویید اگر مجلس انقلابی تشکیل شود، مشکلات کشور، حل می‌شود؛ اما «برجام» در «مجلس هشتم» در ۲۰ دقیقه تصویب شد. «شفافیت آرا» در «مجلس هفتم» به بهانه الکترونیکی کردن مجلس، از بین رفت. این اتفاقات در مجالسی رخ داد که انقلابی بودند. در حال حاضر، معضل اصلی مملکت ما «جنگ اقتصادی» است. قوانین تجارت ما مربوط به ۸۰ سال پیش است. اگر در شرایط جنگی هم نبودیم ، باز یکی از ضد تولیدترین قوانین کار را داریم. ما باید افرادی را به مجلس بفرستیم که این قوانین را اصلاح کنند. ما تلاش می‌کنیم تا مجلس انقلابی سرکار بیاید؛ اما این ۱۰٪ کار است، ۹۰٪ دیگر کار نظارت بر آن نمایندگان توسط مردم می باشد. هر چند توان ما محدود است؛ منتهیٰ باید از تمام این توان در راه یاری دین خدا استفاده کنیم تا نصرت الهی شامل حالمان شود. اگر ما توانایی انجام کار بزرگی را داریم اما نصف آن را انجام دهیم، سنت الهی(نصرت خدا) در مورد ما صدق نمی‌کند.

تابلوی دو طرفه؛ امیدبخشی به مردم و واقع بینیِ خودمان :

 به تک تک ما واجب است کاری کنیم که مردم در انتخابات بیشتر شرکت کنند. وارد بحث هایی که مردم را از اصل انتخابات دلسرد می‌کنند، نشویم. ما یک تابلو دو طرفه تعریف کرده‌ایم که بسیارکاربردی است. یک طرف آن همه امیدواری است که باید رو به مردم باشد، ماهیت مملکت ما امیدواری است و حرکت رو به جلو است. اما سمت دیگر تابلو که باید رو به خودمان باشد، تیره است. نباید سمت خودمان، امیدِ واهی را القا کند که منجر شود کاری انجام ندهیم و دچار سکون شویم، ما باید احساس خطر کنیم تا شروع به کار کنیم. این که می‌بینیم کارها  پیش نمی‌رود چون افراد احساس خطر نمی کنند و می گویند بقیه هستند یا این‌که می‌گویند اینجا کشور امام زمان(عج) است، حضرت می‌آیند و خودشان کشور را درست می‌کنند. این‌که یک هفته مانده به انتخابات هنوز عده ای انقلابیون، تبلیغات را شروع نکرده‌اند یعنی هیچ احساس خطری نکرده‌اند.

«ایام انتخابات» جای انتقام گرفتن از دولت نیست؛ چون مردم را ناامید می‌کند. هرچند ما از دست دولت ناراحتیم منتهیٰ باید ببینیم در چه موقعیتی چه می‌گوییم تا به اسم انتقام از دولت مردم را ناامید نکنیم. تابلوی سمت مردم باید نمایانگر مشکلاتی باشد که بعد از عبور از گردنه پیش رو(مثلا انتخابات)، مشکلات تمام می‌شود؛ اما تابلوی رو به ما نمایانگر این است: هرچه پیش می‌رویم مشکلات بزرگ‌تر می شود و با عبور از یک گردنه هولناک به گردنه هولناک بعدی می‌رسیم. چرا که در مسیر ظهور راه سخت و سنگلاخی پیش رو داریم؛ تا گشایش نهایی که ظهور است اتفاق بیفتد (ان شاءلله). ما در این ۳۰ سال که پیش رفته‌ایم اتفاقات بسیار مهیبی رخ داده است و هرچه بیشتر جلو رفتیم، سرعت و شدت اتفاقات بیشتر شده است. 

بزرگترین حجت شرعی :

 در ماجرای کیفیت رای دادن حتماً باید «لیستی» رای بدهیم. برخی سخنی از حضرت امام(ره) آورده اند که به آن‌ها که می‌شناسید و حجت شرعی دارید، رای بدهید. این سخن مخصوص دوره‌ای بوده که همه کاندیدها ازنظر عقیدتی،مثل هم و نزدیک به هم بوده‌اند. الان شرایط بسیار متفاوت است. در قرآن کریم هم آیات ناسخ و منسوخ داریم یعنی خداوند در آیاتی حکم آیه دیگر را کنار گذاشته است(نسخ فرموده). الان ولی فقیه ما، حضرت آقا هستند. ایشان صحبتی دارند که ناسخ صحبت حضرت امام(ره) است. حضرت آقا فرمودند من لیستی رای می‌دهم و آنان را که نمی‌شناسم، به لیست اعتماد می‌کنم. ایشان می‌توانند به وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه دستور دهند تا اطلاعات کامل افراد درون لیست را در اختیارشان بگذارند، اما ایشان می‌گویند: من به لیست اعتماد می‌کنم. بزرگترین حجت شرعی در حال حاضر این است که افراد غرب‌زده وارد مجلس نشوند. این حجت بزرگ تر از آن است که فردی را که نمی شناسیم یا مشکل دارد و ناکارآمد است،از لیست به سلیقه خودمان، حذف کنیم. 

مسلمان، ضمنِ عمل به تکلیف ، اهل تدبیر نیز هست :

یک مسلمان در کنار تکلیف، اهل تدبیر هم هست. یعنی در کنار انجام تکلیف نیم نگاهی به نتیجه دارد؛ نه مثل توابین که گفتند ما باید به تکلیف عمل کنیم و به نتیجه فکر نکردند و همگی انتحار کردند. در روز عاشورا حضرت حسین علیه السلام در لشکر خود که از کوچک و بزرگ ۷۲ نفر نیرو داشتند، نفرمودند: خدا می‌خواهد مرا کشته شده ببیند و بنشینند و دل به قضای الهی بسپارند، بلکه برای جنگ تدبیر اندیشیدند، لشکر را ساماندهی کردند، جناح راست و چپ و علمدار مشخص کردند.

امروزه ما نیز مکلفیم، تلاش کنیم که افراد جوانِ انقلابی و کارآمد وارد مجلس شوند.

در انتخابات مجلس وقتی خطر این است که مجدداً جریان مقابل با فضاسازی بخواهند افراد رده دوم یا سوم شان را وارد مجلس کنند؛ ما نباید بازی بخوریم. تعداد لیست ها اگر زیاد شود و ما بخواهیم به فرد اصلح رای بدهیم اما آن فرد اصلح رای نیاورد به چه دردی میخورد؟! افرادی که از جبهه مقابل تایید صلاحیت شده اند، تعداد کمی نیستند. آن‌ها می‌خواهند شیطنت کنند چون می‌دانند این دفعه احتمال باختشان زیاد است، این بازی را به راه انداختند تا بگویند که ما مشارکت نمی‌کنیم تا آمار شرکت کنندگان در انتخابات پایین بیاید، سپس از این طریق اعتبار مجلس را پایین بیاورند. لذا اگر بخواهیم ۴ لیست داشته باشیم و طرف مقابل با یک لیست جلو بیاید، حتما به مشکل می‌خوریم.

کار گروه انتخاباتی ما ۵_۴ ماه است که فعال است و سعی کرده‌ایم روی لیست اثر بگذاریم باید این سری افرادِ جوانِ انقلابیِ کارآمدِ تحصیل کردهِ کار درست وارد مجلس شوند. حضرت آقا فرمودند گام دوم انقلاب را جوان‌ها برمیدارند. معنا ندارد که بزرگواران بالای ۶۰ سال دوباره بخواهند وارد مجلس شوند، آن‌ها باید نقش بزرگتر داشته باشند. سیستم مجلس به گونه ای است که از طریق کمیسیون ها کار پیش می‌رود و افراد بزرگتر می‌توانند به عنوان مشاور نمایندگان در مجلس حضور داشته باشند.

تقویت و ایجاد مکتب حاج قاسم به طور جامع، نیاز امروز جامعه است :

امروز چهلمین روز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی است. ان شاءالله خداوند به ما توفیق دهد مکتب حاج قاسم را که حضرت آقا در مورد این شهید فرمودند، پیاده کنیم. شعار #مکتب_حاج‌قاسم، از جمله شعارهای تشکل راه بیداری در راهپیمایی ۲۲ بهمن بود. خوب است که ما این شعار را بدهیم اما باید در عمل هم مکتب حاج قاسم را پیاده کنیم. مکتب حاج‌قاسم ، مکتب پرکاری(جهاد)، اخلاص(کار برای خدا) و تدبیر است. این آدم در عمل و سخن انقلابی حقیقی بود اما کسی از سخنانشان گزیده نمی‌شد. این خیلی مهم است که ما انقلابی باشیم، منافق هم نباشیم اما افراد از انقلابی بودن ما گزیده نشوند؛ انقلابی اصیل باشیم(اهل عمل هم باشیم). حاج قاسم به عنوان یک استراتژیست بزرگ نظامی و سیاسی شناخته می‌شد. عاشق شهادت بود اما اهل تدبیر در میدان جنگ نیز بود. اهل تهجد و نماز شب ،رعایت حق الناس، ولایتمدار حقیقی بود. خودش را سرباز می‌دانست حتی برای بعد از شهادت هم اجازه نداد روی سنگ قبرش عناوین دیگری به جز سرباز نوشته شود. این خصوصیات با همدیگر مکتب حاج قاسم را تشکیل می‌دهد نه فقط یکی یا چندتا ازین خصوصیات!! باید آن خصوصیاتی که در ما وجود دارد را تقویت و آن‌هایی که وجود ندارد را در خود ایجاد کنیم. آن وقت ما هم سرباز امام زمان(عج) می‌شویم. حضرت آقا در مورد شهادت حاج قاسم لفظ «شهادت بزرگ» را به کار بردند. این‌گونه نبود که حضرت آقا از روی جو خاصی یا بزرگنمایی این حرف‌ها را زده باشند، الفاظ ایشان همیشه دقیق و حساب شده است. حاج‌قاسم یک تنه فلسطینی‌ها، لبنانی ها، عراقی ها، افغانستانی ها … را مجهز کرده اند، با وجود آن مشغله بسیار، برنامه ریزی شده به خانواده های معظم شهدای مدافع حرم سر می‌زدند و مشکلاتشان را برطرف می‌کردند. در خصوص مکتب ایشان و شخص ایشان هرچقدر هم کارشود، باز هم جا دارد به آن پرداخته شود. ان شاءالله بتوانیم مکتب حاج‌قاسم را بفهمیم و در خودمان پیاده کنیم.

برای ورود به کانال راه بیداری:

در پیامرسان بله اینجا کلیک کنید

 در پیامرسان سروش اینجا کنید

در پیامرسان ایتا اینجا کلیک کنید

در اینستاگرام اینجا کلیک کنید

امکان ارسال نظر وجود ندارد!