???????? *راه بیداری* ????????

*???? سواد رسانه ای
????مبحث دوم: تکنیکهای اقناع
????بخش ۲.۲. روشهای اقناع(۵)*

۷⃣۱⃣ ارائه راه حلهای ساده:
در عصر کنونی متغیرهای زیادی در مسائل و مشکلات، دخیل هستند و حل آنها پیچیدگیهای فراوانی دارد. این مساله باعث ایجاد اضطراب و نگرانی می شود. از این رو پیامهای رسانه ای سعی میکنند با ساده کردن موضوع و نادیده گرفتن پیچیدگیها، راه حلهای ساده ای ارائه کنند که اغلب به راحتی مورد پذیرش مخاطب واقع می شود.

بعنوان مثال سیاستمداران ادعا میکنند که با وضع یک قانون جدید یا اجرای فلان برنامه دولتی میتوان فلان مشکل پیچیده (مثلا آلودگی هوای تهران) را حل کرد. یا در تبلیغات میبینید که ادعا میشود استفاده از فلان محصول باعث زیبایی یا موفقیت شما میشود. این درحالیست که بسیاری از این قانونها تاکنون اجرا شده یا محصولات بسیاری با این ادعا تولید شده ولی نتوانسته است مشکل را به کلی حل کند. باید تمام جوانب امر دیده شود و در ابعاد مختلف راهکارهای عملی ارائه شود.

۸⃣۱⃣ شیب لغزان:
در این تکنیک به جای پیش بینی یک آینده مثبت، نسبت به یک برونداد منفی هشدار داده می شود. در این روش، یک ایده یا موضوع-هرچند مثبت- با این ادعا رد میشود که میتواند گامهای اولیه برای افتادن در یک شیب لغزنده و در نهایت رخدادی ناگوار باشد. در حالیکه ممکن است این اتفاق هم نیفتد.
مثال: برای رد کردن قانون ممنوعیت استفاده از قلیان: این باعث میشود جوانان تفریح دیگری نداشته باشند و از طرفی منجر به افزایش استعمال سیگار میشود!!

۹⃣۱⃣ نمادها:
کلمات یا تصاویری که مفاهیم بزرگتری را در ذهن تداعی میکنند و معمولا محتوایی احساسی و قوی دارند. مثل خانواده، خانه، ملت، مذهب و سبک زندگی. از نمادها برای مقبولیت و پذیرش بیشتر پیام در ذهن مخاطب استفاده میشود. برای مثال تصویر هلال ماه در میان مسلمانان نماد ماه رمضان است. یا پرچم ایران نماد وطن و ملیت ماست. هر نماد، بسته به مخاطب و فرامتن، مفهوم متفاوتی را در ذهن تداعی می کند.

#سواد_رسانه_ای

*گزیده ای از دوره آموزشی راه بیداری(دکتر مدرسی)*

با ما همراه شوید????

بله:
ble.im/join/YjIzYzU0N2
سروش:
sapp.ir/rahe_bidari
ایتا:
https://eitaa.com/rahe_bidari
اینستاگرام:
instagram.com/rahebidari_ir
سایت:
www.rahebidari.ir

امکان ارسال نظر وجود ندارد!