???????? *راه بیداری* ????????

*???? سواد رسانه ای
????مبحث دوم: تکنیکهای اقناع
????بخش ۲.۲. روشهای اقناع(۴)*

۱۳. استقراء:
گاهی اصحاب رسانه نتایج بزرگی را برپایه واقعیتهایی کوچک در پیام رسانه ای خود ترسیم میکنند. چون واقعیتهای کوچک برای ما ملموس و زنده هستند، راحتتر آن نتایج بزرگ را می پذیریم. مخصوصا وقتی که نتایج بدست آمده متناسب با آرزوهای ما باشد.
مثلا گزارشگری در سطح شهر با افرادی مصاحبه میکند که همگی به نوعی از ارزان شدن کالا و افزایش قدرت خرید مردم میگویند. سپس نتیجه میگیرد که اقتصاد مملکت به زودی با جهش عظیمی روبرو خواهد شد. در حالیکه جهش اقتصادی باید با آمار و معیارهای دقیق اقتصادی سنجیده شود. یا بالعکس. مثلا در مصاحبه افراد از گران شدن کالاها در عین فراوان بودن آنها صحبت میکنند و گزارشگر نتیجه میگیرد که گروههای دلال و مافیایی، تنها عامل این وضعیت هستند. یا تحریم ها و افزایش قیمت دلار تنها عامل این وضعیت است. درحالیکه عوامل بسیاری در گران شدن کالاها دخیل هستند که قیمت دلار و نظام توزیع و دلالان تنها دو عامل از آنها هستند. ممکن است عدم وجود بازرسی منظم و دقیق، یا تقاضای کاذب مردم براثر جو روانی ایجاد شده و … نیز دخیل باشد.

۱۴.حسن تعبیر یا معادلسازی:

در این روش با خوشایندسازی کلمات نامطلوب، سعی میشود ذهن مخاطب را به خود نزدیکتر کنیم.  برای مثال “کوچک سازی دولت ” جایگزین “اخراج کارکنان اضافی دولت” میشود. یا “مناطق کم برخوردار” جایگزین “مناطق محروم” میشود.

۱۵. تازگی:
ما چیزهای تازه و جدید را بیشتر دوست داریم. عبارت”تازه ترین اخبار” در بخشهای خبری دقیقا براین اساس برای جلب توجه مخاطب بکار می رود. حتی دکوراسیون بخشهای خبری مدام تغییر میکند تا جذابتر باشد

۱۶.شواهد علمی:
در این تکنیک رسانه از نمودارها و آمارها و نتایج آزمایشگاهی و … برای اثبات پیام خود استفاده میکند. این درحالیست که بسیاری از این شواهد و مستندات میتواند گمراه کننده باشد. یا نتایج مبتنی برآنها درست نیستند.
برای مثال در شرایطی که توزیع داده ها بسیار پراکنده باشد، میانگین بهیچ وجه نمی تواند معیاری برای ارزیابی داده ها ارائه دهد.

#سواد_رسانه_ای

* گزیده ای از دوره آموزشی راه بیداری(دکتر مدرسی)*

با ما همراه شوید????

بله:
ble.im/join/YjIzYzU0N2
سروش:
sapp.ir/rahe_bidari
ایتا:
https://eitaa.com/rahe_bidari
اینستاگرام:
instagram.com/rahebidari_ir
سایت:
www.rahebidari.ir

امکان ارسال نظر وجود ندارد!