???????? *راه بیداری* ????????

???? *سواد رسانه ای*
???? *مبحث دوم: تکنیکهای اقناع*
???? *بخش ۲.۲. روشهای اقناع(۳)*
۹⃣ادعاهای آشکار و مستند: بعضی پیام های رسانه ای مستقیما با سند و مدرک و آشکار، ادعاهایی قابل آزمایش را مطرح می کنند تا توجه شما را جلب کنند.  البته گاهی اوقات برخی ادعاهای آشکار بطور زیرکانه ای سعی میکنند روشهایی را بکار گیرند که صدق یا کذب آنها به راحتی قابل سنجش نباشد(مثال:درج میزان دقیق کالری و درصد مواد تشکیل دهنده موادخوراکی روی بسته)

۰⃣۱⃣ گرم و صمیمی بودن: سعی میشود با ارائه تصویری گرم و صمیمی(مخصوصا از خانواده، کودکان و ..) راحتی و فراغت و نشاط را با هدف تاثیر بیشتر بر مخاطب شبیه سازی کند. موسیقی آرام بخش،کلمات خودمانی و …

۱⃣۱⃣ دروغ بزرگ: هیتلر معتقد بود مردم به دروغهای کوچک بیشتر از دروغهای بزرگ مشکوک می شوند. دروغ بزرگ آنچنان با اعتماد و کاریزما گفته میشود که مخاطب بدون تعقل آن را می پذیرد. گاهی پیام های رسانه ای متعددی برای جوسازی روانی به منظور آماده سازی ذهنی جامعه برای ارایه یک دروغ بزرگ  تولید میشوند.
راه رهایی از این دام رسانه ای، این است که عقل متعارف را کنار گذاشته و سعی کنیم خارج از جو روانی موجود قراربگیریم. باید سوالهایی را پرسید که بیشتر مردم نمی پرسند. با اینحال معمولا دروغهای بزرگ وقتی برملا میشوند که سازندگان آن به اهداف خود رسیده اند. حتی بعضی تا ابد بین راستی و ناراستی معلق میمانند(مثال:سفر به ماه توسط نیل آرمسترانگ)

۲⃣۱⃣ کلمات پرزرق و برق:کلمات پرفضیلت مثل تمدن، مردم سالاری، میهن پرستی، آزادی، زیبایی و عشق مورد پذیرش عموم جامعه اند و در پیام های رسانه ای استفاده می شوند تا مخاطب را درمورد زیرمتن پیام خود قانع کنند.
گاهی استفاده از کلمات و اصطلاحات پیچیده یا خارجی که اکثر مردم معنای دقیق آنها را هم نمیدانند، نیز به همین منظور انجام می شود.
عکس این تکنیک هم کاربرد دارد. یعنی سعی می کنیم یک شخص، یا موضوع یا ایده را به نمادهای منفی پیوند بزنیم و از این طریق، بدون دلیل منطقی و مستندات، آن را رد کنیم (مثال: تروریست، خرابکار، دروغگو، متحجر، پوپولیست، غربزده و …) ادامه دارد…

#سواد_رسانه_ای

*گزیده ای از دوره آموزشی راه بیداری(دکتر مدرسی)*

با ما همراه شوید????

بله:
ble.im/join/YjIzYzU0N2
سروش:
sapp.ir/rahe_bidari
ایتا:
https://eitaa.com/rahe_bidari
اینستاگرام:
instagram.com/rahebidari_ir
سایت:
www.rahebidari.ir

امکان ارسال نظر وجود ندارد!