????جلسه کاری شصت و پنجم #راه_بیداری ۸ اسفند ۹۷ – مسجد جامع امام سجاد علیه السلام برگزار شد

*محورهای صحبت علی اکبر جباری* دبیر تشکل #راه_بیداری :

???? *درآمدزایی در یک تشکیلات*
افراد گروه هرگونه کالا یا خدماتی که دارند را با اعضای گروه به اشتراک می‍گذارند. مثل کانال های فروشگاهی یا خدماتی همانند آشپزی و … . در اسلام به کار کردن بسیار سفارش و تأکید شده است به خصوص در سنین بازنشستگی. همه افراد به خصوص متدینین انقلابی باید اهل کار کردن باشند، از طریق به اشتراک گذاشتن خدمات، می توانیم با صرف وقت کمتر برای خود درآمدزایی داشته باشیم.

???? *گام نخست؛خرید تشکیلاتی*
در چنین طرحی، برای هر خریدمان، یک متدین انقلابی را طرف خود قرار داده و او را بهره مند می کنیم. از طرفی دیگر برند های ضعیف معرفی شده را طرف خرید قرار می دهیم ؛ تا بتوانند از بین برند های صاحبان زور و زر خود را بالا بکشند. مثلاً توسط شرکت های دانش بنیان یک سری محصولات تولید شده است؛ اما در برخی صنوف،پخش کننده های مربوط به آن صنف، اجازه معرفی محصولات آن ها را در بازار نمی دهند زیرا معمولاً محصولات خود که عموماً وارداتی هستند یا به دلایلی مدنظرشان است را تبلیغ می کنند لذا ما از طریق خرید تشکیلاتی به شرکت های دانش بنیان کمک می‌کنیم. بااین کار، هم خودمان از آن ها خرید می کنیم و هم اطرافیان را همراه می کنیم.

???? *برکات خرید تشکیلاتی*
⁦۱️⃣⁩ ایجاد همدلی بین مومنین(روحیه تعاون و یاری رسانی):
عصر حاضر، عصر تنهایی انسان ها است. زوجی بچه دار می شوند اما اعضای خانواده آن ها فرصت کمک به همدیگر را ندارند. اما اگر مثلا سی نفر روزی نیم ساعت برای کمک به آن ها وقت بگذارند، یک ماه هر روز یک نفر را برای کمک دارند و کار خیلی راحت می شود
⁦۲️⃣⁩ درآمدزایی و اشتغال:
برخی از محصولات و خدمات از مناطق محروم یا افراد فاقد شغل،معرفی می شود. به جای صدقه به محرومان از آن ها محصولی را می خریم. با این کار هم آن فرد محروم صاحب کار می شود هم پول با عزت به دست می آورد و هم شرافت و عزت نفس او حفظ شده است. در ابتدا ما مشتری ثابت او هستیم اما در ادامه می تواند شغلش را توسعه دهد و فروش گسترده داشته باشد و از حمایت ما، بی نیاز شود. این مدل پیاده شده و حدود ۶-۷ نفر از این طریق صاحب شغل شده‌اند. معرفی این افراد بر عهده گروه است.
⁦۳️⃣⁩ حمایت از تولید کننده و کارگر: در این طرح تنها افراد محروم نیستند که مورد حمایت قرار می گیرند، بلکه افرادی که به خاطر بی ثباتی بازار، تولیدشان با تهدید روبه رو شده، با خرید تشکیلاتی امثال ما، دوباره تولید شان رونق می گیرد.
⁦۴️⃣⁩ نهی از منکرِ منکراتی که بر اثر محرومیت ها و بی کاری ها و … پدید می آید: ما باید بتوانیم از طریق اربعین با عراقی ها ارتباط برقرارکنیم و اجناسی که تولیدی ها نمی توانند در این جا بفروشند، در بین آن ها بفروشیم. این کار را یکی دو بار انجام دادیم؛ اما باید به صورت سیستمی و دائمی باشد و ایجاد جریان کنیم. نباید همانند سیلاب بهاری باشد که دو هفته بعد از آن خبری نیست. انجام این کارها با ۱۰ نفر کار عمیقی نیست و باید در قالب تشکیلات بیاید تا ثمر دهد و تبدیل به جریان شود. باید از پتانسیل گروه برای کمک به رفع محرومیت که منشأ منکرات بزرگی است استفاده شود. این امر خود یک نهی از منکر بزرگ است که از دست ما بر می آید.

???? *هدف را گم نکنیم*
هدف اصلی تشکل راه بیداری *امر به معروف و نهی از منکر در همه زمینه ها* است. مطالبه ما، عدالت است که همان آرمان انبیا است. در مسیر عدالت، یک راهکار، *نهی از تبعیض* است. به طور مثال وقتی شما قربانی خود را به روستاهای نقاط مرزی می‌دهید، در توزیع عادلانه ثروت گام برداشته اید. محرومین تهران جلوی چشم ما هستند و دسترسی های خوبی دارند، اما محرومین نقاط مرزی دسترسی به هیچ چیز ندارند. در برخی نقاط مرزی، با تبلیغ و خرج های کلانی که وهابیت می کند ، روز به روز عده ای از شیعیان دارند وهابی می‌شوند و اعتقاد خود را از دست می‌دهند. لذا در این مورد نیز نباید گزینشی عمل کنیم و باید ببینیم تکلیف چیست و مهم ترین جا برای کمک به محرومین کجاست؟ بهتر است کمک ها و نذر هایمان را به جایی اختصاص دهیم که هم گرسنه هستند و هم در معرض *از دست دادن اعتقادات* هستند.
???? *قرض الحسنه؛ کمک به گردش مالی در جامعه اسلامی*
به جای گرفتن وام و وام اقتصاد مقاومتی- که توسط سپاه یا بسیج داده می شود- بهتر است کمک کنیم مشکل فروش حل شود. با ایجاد گردش مالی، چرخ اقتصاد می چرخد. دولت کارهایی انجام می دهد اما همه امکانات جذب توده سرطانی می شود که در این سال ها در دولت هاشکل گرفته است. مثلاً وام در جامعه اسلامی باید *قرض الحسنه* باشد. از آنجا که اعتقاد محکمی به سنت‌های الهی وجود ندارد متاسفانه شاهد این وضعیت در سیستم بانکی هستیم(وام هایی با سود درصدی). باید سنت های الهی در جامعه ترویج یابد؛ سیستم مالی(قرض الحسنه) که خداوند در قرآن به آن توصیه فرموده باعث *ایجاد گردش مالی* می‌شود. (ما در مواردی این سنت حسنه را پیاده کردیم و ۷-۸ نفر صاحب شغل دائمی و ۱۰- ۱۲ نفر شغل پاره وقت پیدا کردند.) *وقتی به خدا اعتماد کنیم، خدا هم کمک می کند.*

???? *در پیگیری مطالبات به حق، خسته نشویم!*
ما در میدان جنگ هستیم و در میدان جنگ تا آخر باید ایستادگی کرد و جنگید. هر روز در قضیه معیشت مردم یک داستانی پیاده می شود. یک روز گوشت و یک روز پیاز و یک روز … تا به مردم فشار بیاید و بگویند غلط کردیم انقلاب کردیم. از طرف دیگر سلطنت طلب ها و منافقین و استکبار و … هم مشغول انتقام‌گیری هستند. حربه آنها *خالی کردن سفره مردم* است. حجت بر شنوندگان این حرف ها، تمام است. باید پیگیر مطالبه از مسئولین باشیم؛ هر تماس و مطالبه ما تیری به سمت دشمن است. ما اثر رسانه‌ای اقدامات خود را دیده ایم. تاخیر در تصویب fatf براثر همین *مطالبات مردمی* است. ما در وسط جنگ احزاب هستیم، که یک طرف آمریکا و اسرائیل و انگلیس و طرف دیگر اشرافیت مذهبی که در زیر نقاب خود به چیزی اعتقاد ندارد ، قرار دارد. ما در حال جنگ با این افراد و لیبرال های خودفروخته هستیم. هر روز باید یک *کار مجاهدانه* انجام دهیم. مرد و زن هم ندارد. این جنگ به جای حساس و تعیین کننده رسیده است. حضرت آقا فرمودند: هر کس هر جایی هست باید آنجا را مرکز دنیا بداند و انگار تنگه احد را به دست او داده‌اند.

???? *چند نمونه مطالبه به حق*
⁦۱️⃣⁩ گرانی و بازی با سفره مردم
پاسخ به پرسش یکی از اعضا در مورد گرانی های اخیر: چند ماه پیش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در سفر به قزاقستان در رایزنی با مقامات آن ها، قرارداد وارداتِ گوشت گوسفند تنظیم کردند؛ به طرز مشکوکی یکی از هواپیماهای نظامی واردات گوشت سقوط کرد و آقای رئیس جمهور پس از آن دستور دادند به جز دولت کسی حق واردات گوشت ندارد. در چنین شرایطی دو اتفاق افتاد: یکی گوشت کیلویی ۳۰ تومن را (که خود دولت وارد می کند) کیلویی ۷۰ -۸۰ تومان به مردم فروخته شد و دیگر این که همین گوشت را از طرف دیگر، برخی افراد سودجو صادر می کنند و پول یارانه ای که به آن تخصیص داده شده به جیب صادرکنندگان می رود. برای همین مسئله گرانی گوشت باید از چند جا مطالبه کرد. تنها تعزیرات در این امر دخیل نیست.
⁦۲️⃣⁩ نبود رایزن اقتصادی در سوریه
در نبودن رایزن اقتصادی در سوریه، متاسفانه فرصت بازسازی سوریه که برای آزادی آن ما زحمت کشیده ایم و شهید داده ایم، در حال از دست رفتن است و آمریکا و ترکیه در حال به دست گرفتن کار و استفاده از این فرصت هستند.
⁦۳️⃣⁩ کم کاری قوه قضاییه در برخورد با برخی مفاسد
قوه ‌قضاییه دوره‌ای فعال شد، اما فروکش کرد و یا حضرت آقا فرمودند: قضات فاسد را معرفی کنید.

???? *در دوران غیبت مهم تر است که در صحنه باشیم*
متاسفانه در مطالبه موضوعات کلان، از ۱۰۰ مطالبه، تنها ۳۵ مورد مطالبه داریم. یعنی نیرو برای اقدام نداریم و یا قرار بود موارد قابل پیگیری در «فارسِ من» را هم اعضا پیگیری کنند و هم ۱۰ نفر را همراه کنند؛ اما در برخی موارد حتی امضاها به ۲۰۰ تا هم نرسیده است. الان در حال *تمرین برای دوره ظهور* هستیم. اگر از خواب بیدار شویم و صدای آقایمان را بشنویم، می‌خواهیم چه کنیم؟ اعضای گروه از قبل سعی کنند خانواده خود را با مجاهدت همراه کنند. آیه « فاستقم کما امرت و من تاب معک_۱۱۲ هود» بود که پیامبر را پیر کرد. یعنی همان گونه که به تو امر شد استقامت کن و همراهانت را با خود همراه کن. اگر ما فشاری در این مورد احساس نمی کنیم یعنی کاری در این زمینه نمی‌کنیم. اذیت شدن تنها در شرایط جنگ نظامی نیست بلکه گاهی اذیت شدن در *همراه و همدل کردن اعضای خانواده* است. لذا باید از هر طریقی خانواده را همراه کنیم. پیامبر اکرم(ص) بسیاری را با ثروت حضرت خدیجه(س) مسلمان کردند. باید به گونه‌ای رفتار کنیم که در مقابل پروردگار خود عذر داشته باشیم«قالوا معذرهً إلی ربِّکم_۱۶۴ اعراف». ما باید توان خود را افزایش دهیم تا بتوانیم از بالا به پایین در مسائل کلان وارد شویم.

???? راه بیداری????
????
????
???? @rahe_bidari
???? ???? ???? ???? ???? ???? ????

امکان ارسال نظر وجود ندارد!