IMG_20190505_152409IMG_20190505_152420
شصت و هفتمین #جلسه_کاری گروه #راه_بیداری در روز چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه در منطقه صادقیه برگزار شد

*محورهای صحبت علی اکبر جباری* دبیر تشکل #راه_بیداری :

⁦۱️⃣⁩ *ایام عید، فرصتی ویژه برای برقراری ارتباط با قشر خاکستری جامعه*

ایام عید از جمله ایامی است که برد رسانه ای بسیار موثری دارد. در فضای پر محبت دید و بازدیدها، می‌توانیم حداقل نیم ساعت با افراد فامیل صحبت دوستانه و موثر داشته باشیم و ما باید این فرصت ویژه را از دست ندهیم. از مهمترین ماموریت های ما در گروه راه بیداری ، *جذب قشر خاکستری جامعه* ، چه برای تاثیرگذاری در انتخابات و چه تاثیرگذاری در سطح عمومی جامعه است. همان گونه که بارها هم گفته شد، ریشه اصلی مشکلات کشور انتخابات است. اغلب مشکلاتی که در سطح جامعه به آن ها برخورد می‌کنیم به نحوی با مسئله انتخابات درگیر است. به طور مثال در شرایطی که مردم تحت فشار اقتصادی هستند، افرادی نماینده مردم در مجلس می‌شوند، که اکثرا آمده‌اند بار خود را ببندند و از سفره انقلاب سهم خود را بردارند. این وظیفه ماست که در انتخابات این مسئله را اصلاح کنیم و از انتخاب این گونه افراد جلوگیری کنیم.

⁦۲️⃣⁩ *عید حقیقی ما، جمع آوری یار برای امام زمان (عج) است.*

عید ما در برقراری ارتباط با دیگران می باشد. باید در این ایام برای امام زمان(عج) یار جمع کنیم تا با کمک این افراد بتوانیم مشکل غیبت آن حضرت را حل کنیم. در روایات آمده است: «سربازان حضرت در دوره غیبت، شبانه روز برای حل مشکل ظهور تلاش می کنند به نحوی که پشت زین اسبهایشان به خواب می روند.»
???? عید اصلی ما زمانی است که حضرت تشریف فرما شوند و تا آن روز عید برای ما معنایی ندارد. ایام عید نباید برای ما تنها جنبه استراحت و دیدار با دوستان داشته باشد، بلکه باید با برنامه ریزی و طراحی قبلی برای رسیدن به هدفمان به دیدار آشنایان و(حتی) تفریح برویم.

⁦۳️⃣⁩ *در ایام عید هدفمند و با برنامه حرکت کنیم.*

دید و بازدید عید و صله رحم ما در این ایام باید هدفمند باشد، به گونه‌ای که بتوانیم حداقل روی ۱۰ درصد ذهن افراد تاثیر بگذاریم. برای این کار باید حداقل روزی ۱۰ دقیقه مطالعه باشیم و روش پیدا کنیم تا در فلان مهمانی یا صله رحم مسلح به گفتاری مؤثر باشیم. باید حواسمان باشد در مهمانی ها، از جدل و بحث جناحی و کنایه زدن، پرهیز کنیم. باید بتوانیم *ارتباط موثر* داشته باشیم و این ارتباط موثر را در طول سال ادامه دهیم. هدف اصلی و تابلوی کار ما امر به معروف و نهی از منکر است؛ یعنی این که بتوانیم افراد را جذب امر به معروف و نهی از منکر کنیم.
???? در این ایام باید بتوانیم افرادی که در امور مختلف خواب هستند و توانایی درک تغییرات را ندارند بیدار کنیم. این بیداری با کنایه زدن و فحش دادن و … حاصل نمی‌شود.
???? همان گونه که در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است؛ ما نیز در عین انعطاف پذیری و آمادگی برای تصحیح خطاهای خویش، از اصول خود کوتاه نمی آییم. آنچه باعث عدم انعطاف پذیری ما می‌شود، *تعصب بی جا* است، باید این تعصبات را کنار بگذاریم. ایام عید فرصت خوبی است تا افرادی که ذهن آماده‌ای دارند را آگاه کنیم. البته باید با طرح قبلی حرکت کنیم تا غافلگیر نشویم. (مثلا کتاب خاصی را روی میز پذیرایی قرار دهیم تا حس کنجکاوی افراد را برانگیزیم و در مورد موضوع کتاب با آن ها صحبت کنیم. به این طریق سر حرف باز می‌شود و می‌توان از این طریق مسیر کلام را به سمت دل خواه هدایت کرد.)

⁦۴️⃣⁩ *سوال طلایی، کلید برقراری ارتباط*
یکی از راه های برقراری ارتباط استفاده از کلید *سوال طلایی* است وقتی دو نفر کاملاً غریبه در کنار هم قرار می گیرند، برای ایجاد ارتباط بهتر است به طریقی از علائق شخصی فرد آگاه شد؛ مثلاً از روی تصویر پس زمینه گوشی فرد. یا در خلال صحبت هایش متوجه علاقه او به فوتبال می شویم، شروع به صحبت در مورد مزایا و معایب دو تیم فوتبال می‌کنیم. کم کم طرف مقابل نرم می شود و می توانیم حرف نهایی و مد نظرمان را به او بزنیم.
❌اما اغلب ما می‌خواهیم خودمان صحبت کننده جمع باشیم و افراد را نقد کنیم و انتظار داریم افراد جمع نیز با ما همراهی کنند که این شیوه صحیحی نیست.❌
✅ پیامبر گرامی اسلام(ص) بعد از نماز، در مسجد ساعت‌ها با اعراب بادیه نشین همراهی می کردند. با آن‌ها می خندیدند، با آن ها همدردی می کردند و با آن‌ها تعجب می کردند تا آن ارتباط موثر و قوی ایجاد شود.
???? در ارتباط با دیگران باید بتوانیم *سوال طلایی* را پیدا کنیم تا بتوانیم ارتباط را برقرار کنیم. به گونه‌ای با لحن و بیان مناسب با طرف مقابل صحبت کنیم تا گاردِ او باز شود. ممکن است گاهی ۸۰ دقیقه با شخصی صحبت کنیم تا اصطلاحا نرم شود و بتوانیم در ۱۰ دقیقه نهایی حرفمان را به او بزنیم. البته در این مسیر باید به خدا توکل کنیم و تلاش خود را انجام دهیم؛ خداوند هم حتما کمک خواهد کرد.
⁦۵️⃣⁩ *توجه به نارضایتی های عمومی مردم_ راه دیگر برقراری ارتباط مؤثر*

مردم از تبعیض و بی عدالتی ناراحتند. اما دغدغه ای هم برای برطرف کردنِ آن ندارند. همانند دوره حضرت علی علیه السلام که مردم دغدغه عدالت نداشتند اما از بی عدالتی خلفای سابق به تنگ آمده بودند. لزومی ندارد در صحبت درگیر افراد و چهره های سیاسی شد. همین مقدار که در مورد عدالت، تبعیض و … صحبت شود، کفایت می کند، مردم همراهی خواهند کرد. البته نباید انتظار داشت طرف مقابل، ما را از همان ابتدا در زمینه امر به معروف همراهی کند، بلکه حتی اگر ۱۰ درصد ذهن افراد نسبت به مسأله مد نظر ما نرم شود ما به هدف خود رسیده ایم.
???? از دیگر مسائلی که در ایام عید می توان از آن صحبت کرد اسراف و تبذیر است. در دوره ای که مردم در فشار اقتصادی هستند و از بی پولی هلاک می شوند، باید در برابر برخی تجملات و اشرافیگری ها موضع گرفت و تذکر داد. مثلاً کسی که برای پذیرایی از آجیل استفاده کرده به او گفت در این دوره که اقشار ضعیف توان خرید مایحتاج خود را ندارند، شما چرا آجیل خریده اید؟! و یا به فردی که با افتخار از مسافرت کذایی و خرج میلیونی آن تعریف می‌کند، تذکر داد. البته در تذکر دادن باید توجه کرد طرف مقابل ما دارای چه اعتقاداتی است و نهی از منکر ما متناسب با او باشد. در مورد *اشرافیت مذهبی* حرف بزنید. این موضوع باعث می‌شود گاردِ خیلی از افراد باز شود. گروهی که به اسم دین، اشرافیت را ترویج داده و به آن افتخار می کنند. البته تعداد این افراد کم است اما همین عده کم، موجب رنجش خاطر مردم از *همه* اقشار مذهبی جامعه می شود.

⁦۶️⃣⁩ *تغییر ذائقه مردم و استحاله فکری*

تغییر ذائقه مردم یکی از اتفاقات بدی است که رخ داده است. به طور مثال قبلاً در ایام انتخابات وقتی می خواستند نامزدی را از دور خارج کنند، می گفتند غرب زده(لیبرال) است. اما الان خود نامزد می گوید غرب زده و لیبرال هستم و مردم هم می‌گویند ما هم همین را می خواهیم(!!!). این یعنی تغییر ذائقه مردم و استحاله فکری!!

⁦۷️⃣⁩ *پاسخ به یک سوال؛گروه راه بیداری یک تشکیلات است.*

آقای جباری_دبیرتشکل مردمی راه بیداری_در پاسخ به پرسش یکی از اعضاء در مورد نحوه فعالیت گروه راه بیداری، فرمودند: دور هم جمع شدن ما در این گروه، در قالب یک *تشکیلات* است و با هیئت و جلسه مسجد متفاوت است. صحبت های بنده، برآیند فعالیت ها و تصمیمات گروه است و از مشارکت همه اعضاء استفاده می‌شود. این یعنی گروه راه بیداری یک گروه *عملیاتی* است. موضوعاتی که به پیشنهاد اعضاء عملیاتی می‌شود، ممکن است طی مدت مثلا ۴ ماه پیگیری به نتیجه برسد و تا به نتیجه رسیدن ، این پیگیری ادامه می یابد. البته با توجه به توان گروه، مثلا از ۱۰۰ کار ، ۲ کار مهم تر را عملیاتی می‌کنیم. برای نمونه پلاکاردهایی که در راهپیمایی ۲۲ بهمن از طرف گروه به نمایش در آمد و بازتاب خوبی هم داشت؛ پیشنهاد یکی از اعضای گروه بود که روی آن کار شد و به صورت یک کار خوب تشکیلاتی انجام شد. حتی صحبت های بیان شده در همین جلسه هم بیان راهکارهای عملیاتی می باشد که در ایام عید چگونه ارتباط برقرار کنیم. کارهایی در گروه در رابطه با *تولید کار و خرید تشکیلاتی* انجام شده است که چند جلسه گذشته به طور دقیق در مورد آن صحبت شد.
⁦۸️⃣⁩ *مواسات و حفظ آبروی اقشار ضعیف جامعه، هدف اصلی کمپین نخریدن آجیل و گوشت و …*

در پاسخ به پرسش یکی از اعضا در مورد علت راه اندازی کمپین نخریدن آجیل و گوشت بیان شد: اصلی ترین دلیل نخریدن آجیل و گوشت و … در حقیقت همدردی با مردمی است که توان خرید این اقلام را ندارد. مواسات یعنی این که امکان خرید برای منِ نوعی وجود دارد اما برای همدردی با کسانی که این امکان خرید را ندارند، من نیز این خرید را انجام نمی‌دهم؛ همانند کاری که حضرت عباس(ع) در نهر علقمه انجام دادند. دومین دلیل این که کمپین نخریدن گوشت و آجیل به راه افتاده، این است که آبروی این افراد(اقشار ضعیف) در خطر است. زیرا آنها نمی توانند گوشت و آجیل تهیه کنند اما می دانند که من می توانم تهیه کنم اما تهیه نکرده‌ام، لذا خیال آنها راحت می شود و تحمل مشکل برای آن‌ها راحت تر می شود. نخریدن آجیل و گوشت موجب کاهش قیمت آن نمی‌شود. علت اصلی قیمت بالای این اقلام، قیمت بالای آن در مرز ها است که تولیدکننده را ترغیب به صادرات محصول می کند به گونه ای که حتی *دام مولّد* خود را صادر می کند . باید با دامدار صحبت شود، زمانی که *دام مولّد* خود را می فروشد در ادامه دام مولِّدی برای او نمی ماند تا مجدد برای او تولید دام کند و از این طریق تجارت و گذران معیشت کند، از طرفی با تولید کننده صحبت شود که می تواند با *افزایش تولید، درآمدش را افزایش داده، درنتیجه توان خرید همه اقشار جامعه (تولید کننده، کارگر و …) افزایش می یابد.* از این طریق مشکل گرانی و توان خرید مردم حل می شود. دولت با واردات گوشت نمی‌تواند آن را ارزان کند زیرا پس از واردات مجدداً از طریق قاچاق توسط افراد سودجو صادر می‌شود و یارانه واردات مجددِ آن از جیب بیت المال به جیب افراد خاصی سرازیر می شود.

⁦۹️⃣⁩ سخن پایانی
در ادامه به رفع شبهات افراد حاضر در مورد فعالیت‌های گروه پرداخته شد و جلسه با آرزوی سالی خوش و تعجیل در ظهور حضرت حجت(عج) به پایان رسید.

???? راه بیداری????
????
????
???? @rahe_bidari

امکان ارسال نظر وجود ندارد!