IMG_20181207_235022 IMG_20181207_154953 IMG_20181207_154958 IMG_20181207_235015 IMG_20181207_235020

برگزاری ۵۳ اُمین جلسه کاری گروه راه بیداری در منطقه صادقیه تهران.
پنجاه و سومین جلسه کاری افراد آموزش دیده گروه راه بیداری ، چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ، در مسجد جامع امام سجاد علیه السلام واقع در فلکه دوم صادقیه برگزار شد.

پس از قرائت قرآن و پخش کلیپ؛
آقای جباری ضمن تشکر از آقای تقوی (مدرس معروف و برجسته کشوری در زمینه امر به معروف و نهی از منکر) و حاج آقای مظلومان(از فعالین اجتماعی مشهد بویژه در سطح امر به معروف مسؤولین) که در جلسه حضور دارند ، برای هر دو بزرگوار آرزوی توفیق نمودند.

????ایشان در ابتدای سخنرانی خود ضمن اشاره به گلایه برخی از افراد حسینیه ها نسبت به برخورد بد مسئولین (در خلال پیگیری برخی منکرات مسئولین) فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر، همین است و ما نباید انتظار روی خوش و تأیید از طرف مقابل داشته باشیم. ما هنوز در زمینه نهی از منکر مسئولین هزینه ای نداده ایم و حالا کمی حرف تند به ما زده اند. اگر با شخص آمر تند صحبت کردند، نباید ساختار فکری و شخصیتی او به هم بریزد. باید بدانیم هر چه ما عمیق تر و بیشتر پیش برویم ، برخورد های طرف مقابل شدیدتر خواهد شد. ما پیرو حضرت حسین (علیه السلام) هستیم که با پرچم امر به معروف و نهی از منکر، تا دادنِ جان و بالاتر از جان(اسارت عزیزان)، قیام کردند.

????ایشان در ادامه فرمودند: مطمئن باشید وقتی از طرف مقابل صدایی در می آید یعنی کار شما اثر گذاشته و نهی از منکر مسئولین رخ داده است و هم اکنون نوبت به مرحله جدی ترِ پیگیری، رسیده است و نباید پیگیری ها متوقف شود.

????آقای جباری ضمن اشاره به خیانت های صدر اعظم های قاجار فرمودند: هم اکنون نیز همین اتفاق رخ داده است و در ملأ عام این خیانت ها صورت می گیرد. از ابتدای انقلاب تا کنون ۴۵ معاهده بین المللی توسط کشور پذیرفته شده که همه آن ها با پیشنهاد و تحمیل قدرتهای بزرگ بوده است. ۳۲ معاهده آن در ۵ سال اخیر بوده است، که بسیار وحشتناک و قابل تأمّل است. یعنی هر چه طرف مقابل(ابر قدرت ها) پیشنهاد داده، از سوی مسئولین مربوطه پذیرفته شده است.

????ایشان ضمن اشاره به این مهم «کلیدِ امر به معروف صبر است» ، فرمودند: اگر بخواهیم با یک « به تو چه » به هم بریزیم پس چگونه خطاب به سید الشهداء (علیه السلام) بگوییم «یا لیتنا کنا معک»!! (حکایت شخصی که بسیار زاری می کرد کاش در رکاب امام حسین _علیه السلام_ می بود، خواب می بیند در معرکه حاضر است و قرار است محافظ امام (ع) به هنگام نماز باشد تا تیری به امام(ع) اصابت نکند، و با مشاهده اولین تیر، جا خالی می دهد و تیر به امام اصابت می کند. بیدار می شود و می بیند چه حرف گزافه ای زده است.) ما هم اگر نتوانیم یک توهین را تحمل کنیم ، نمی توانیم ادعا کنیم خدایا ولی ات را بفرست ما یاری اش می کنیم . لحظه یاری ولی خدا را ما تعیین نمی کنیم.

????آقای جباری ضمن یادآوری نکات قبلی در مورد کار گروهی فرمودند: در کار گروهی بنا نیست هر کسی شخصا تصمیم بگیرد و باید در برابر نظرات گروه صبر داشته باشیم ، حتی اگر چیزی را درست تشخیص داده باشیم. (همان گونه که حضرت علی (ع) صبر کردند هر چند می توانستند شمشیر دست بگیرند و به میدان بیایند. )

????ایشان درخصوص پیگیری منکرات مسئولین، اشاره کردند: باید بدانیم در خلالِ این پیگیری ها،اصلا مهم نیست که بتوانیم طرف مقابل را اِقناع کنیم، بلکه اولین هدف امر به معروف و نهی از منکر همین « نه گفتن» به منکرات است.

????ایشان در انتهای سخنانشان به فعالیت های گروه پیرامون مسأله حجاب پرداختند.

????ادامه جلسه و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مظلومان????

????حاج آقای مظلومان در ابتدای صحبت خود ، فرمودند: یکی از نکات کلیدی در تأثیر گذاری امور مختلف، این است که باید پاسخِ چراییِ آن مسأله را حل کنیم. اگر کسی چرایی مسأله ای را دریابد ، چگونگی آن را به راحتی برای خود حل خواهد کرد؛ اما اگر چگونگی را در اختیار کسی قرار دادید اما چرایی برای او حل نشود، چندان نتیجه جالبی حاصل نمی شود. همانند دانش آموز روستایی که بدون هیچ امکاناتی به رتبه ۱ کنکور می رسد و در طرف مقابل یک محصل پولدار که همه امکانات در اختیار اوست اما رتبه چند هزار هم به زور به دست می آورد.

????ایشان در تبیین چرایی امر به معروف و نهی از منکر به روایتی از امام صادق (علیه السلام) اشاره نمودند:« اَلا إنَّ ذنوب سُفَهائکم علی علمائکم» حضرت در این حدیث پس از چند تأکید می فرماید گناه آدم های سفیه بر عهده علما و آگاهان آن قوم است.

فرد سفیه کسی است که در معامله ، یک چیز با ارزش را با متاع کم ارزش معامله می کند. مانند بچه ای که تبلتی را در ازای چند هزار تومانی تعویض می کند.

حال گناه چنین فردی بر عهده کسی است که متوجهِ این سفاهت می شود.

????این علم داشتن نسبی است و هر کسی به نسبت علمی که دارد ، عالم محسوب می شود. همانند کودکی که دستش را به بخاری می زند تا ببیند چیست و دستش می سوزد ، حال گناهش بر عهده کسی است که می داند نتیجه دست زدن به بخاری، سوختن است .(یا کسی می بیند در سوریه ، عراق و یمن سر شیعه بریده می شود و به ناموس شیعه تجاوز می کنند اما بگوید من کاری ندارم ، گناه مسأله به گردن او هم هست.)

????در ادامه روایت، فردی به حضرت(ع) عرض کرد: پدر و مادرم به فدایت ، چه حرف سنگینی بود، یعنی همه این گناهان را در پرونده من می نویسند؟ (مثلا من در کوفه نماز میخوانم اما در پرونده من سر بُریدنِ حسین بن علی (ع) نوشته می شود؟) حضرت فرمودند: بله، چرا وقتی می بینید که کسی دارد با گناهش دل ما اهل بیت را خون می کند، سکوت می کنید و نصیحتش نمی کنید؟؟ راوی حدیث سعی کرد ، بهانه های ما را بیاورد ، آقا به حرف ما گوش نمی دهند! حضرت فرمودند: با رفتارتان به او بفهمانید.(به طور مثال چرا باید یک مادر چادری با دختر بد حجابش بدون هیچ تذکری ارتباط بگیرد و یا رؤسای بانک ها در کشور اسلامی، پیشنهاد قراردادِ صوری و معامله ربوی بکند.)

????حضرت صادق (علیه السلام) در ادامه ، روایت را سنگین تر می کنند و می فرمایند: سکوت نشانه رضایت است ، وقتی سکوت می کنید یعنی اینکه راضی هستید خدا عصیان شود. در ادامه جمله ای سنگین تر بیان می کنند: این آدم عَلَمِ دشمنی با خدا را برافراشته است.
????مثلا وقتی خانم بدحجابی را می بینیم که زیارت عاشورا می خواند یا به مسجد می رود ، می گوییم برای او گناه نوشته می شود، همین دید را بزرگان ما ، وقتی ما در برابر گناهان سکوت می کنیم ، نسبت به ما دارند.

????حجت الاسلام مظلومان در ادامه فرمودند: اگر یک نفر تخلفی می کند ، مثلا اگر یک نفر منکری را مرتکب شود ، یک حد محدودی است اما اگر مسئولی منکری را انجام دهد، نهاد مربوطه را فَلج می کند. مثلا اگر یک نفر به حشد الشعبی کمک نکند اهمیتی ندارد اما اگر کشور ایران کمک نکند ، خیلی خطرناک است.
????ایشان در پایان سخنان خود پیشنهادی برای ایجاد تشکیلات قوی و منسجم کشوری ارائه دادند: به این صورت که هر تشکیلاتی باید یک محل به صورت ثابت و متمرکز داشته باشد و برنامه ریزی کند . مثلا ۱۰ نفر وقت بگذارند و این محل همیشه باز باشد. اگر فردی در غیر از زمان جلسات خواست با مراجعه به دفتر تشکیلات ، مثلا امر به معروف مسؤولین را یاد بگیرد ، بتواند . در این صورت ارتباط ایجاد می شود و از دو طریق هم افزایی می شود . یکی اینکه اگر فردی به تشکیلات متصل شود ، توان یک نفر به تشکیلات متصل نمی شود بلکه توان حلقه های انسانی به تشکیلات متصل می شود، که تا صد در صد کارها را پیش می برد. و دیگر این که این مکان های ثابت در سراسر کشور می توانند متمرکز شوند و هم صدا با هم می توانند در کشور به راحتی فعالیت کنند و موجهای بسیاری ایجاد کنند که البته در ابتدا سختی هایی دارد.

 

امکان ارسال نظر وجود ندارد!