IMG_20181207_235015IMG_20181130_092024IMG_20181130_092028IMG_20181130_092019IMG_20181130_092031

برگزاری ۵۲ اُمین جلسه کاری گروه راه بیداری در منطقه صادقیه تهران.
پنجاه و دومین جلسه کاری افراد آموزش دیده گروه راه بیداری ، چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ ، در مسجد جامع امام سجاد علیه السلام واقع در فلکه دوم صادقیه برگزار شد.

پس از قرائت قرآن و پخش کلیپ؛
در ابتدای جلسه آقای دکتر رستگار که به دعوت آقای جباری در جلسه حضور داشتند، مطالبی پیرامون * مدیریت بحران *بیان نمودند.
????ایشان یکی از سیاست های کلی نظام (۵۲ سیاست کلی از جانب مقام معظم رهبری(حفظه الله) ابلاغ شده است) را «کاهش خطرات ناشی از حوادث طبیعی و غیرمترقبه» معرفی نمودند، که مورخ ۸۴/۲/۳ در ۹ بند ابلاغ شده است.
بند اول این سیاست، به افزایش و گسترش آموزش ، آگاهی و آماده سازی مردم و مسؤولان اشاره دارد.
????سپس واژه بحران را این گونه تعریف نمودند: به حادثه بزرگ شده ای که روال زندگی عادی مردم را دگرگون می کند و به این واسطه مردم احتیاج به کمک های فوری پیدا می کنند. به طور مثال با رخداد یک زلزله ، مردمی که قبل از حادثه در رفاه بودند احتیاج به کمک فوری پیدا می کنند.
????آقای دکتر رستگار در ادامه انواع بحران را به بحران های طبیعی ، انسان ساز و … طبقه بندی کرده و ضمن نمایش چند کلیپ کوتاه از انواع بحران ها ، فرمودند: در مقابله با این بحران ها نه تنها باید خودتان را آماده کنید بلکه – همانند یکی بسیجی واقعی- باید به دیگران نیز کمک کنید و این آیه را نیز تلاوت کردند : «و من أحیاها فَکَأنَّما أحیا النّاس جمیعا» (مائده-۳۲)
????ایشان در ادامه فرمودند: متأسفانه در کشور به علت نبود قانون مدیریت بحران ، بودجه ای نیز در این زمینه تخصیص داده نمی شود. از طرفی ، فقدان زیرساخت های مناسب در کشور به گونه ای است که اگر واقعا حادثه ای پیش بیاید دچار مشکل خواهیم شد (مثلا اگر گاز و برق تهران یک روز قطع شود حتی نمی توانیم یک چای درست کنیم )لذا باید از هم اکنون به فکر چاره بود.
دکتر رستگار با ذکر بند سوم سیاست کلی در مورد مدیریت بحران ، فرمودند: متأسفانه نه آموزش مردم و مسؤولین به درستی انجام شده و نه اعتبارات لازم تخصیص داده شده است و نه تجهیزات مناسب این امر وجود دارد.
????ایشان در پایان سخنانشان به این نکته اشاره داشتند: مدیریت بحران در ۳ مرحله (قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران) انجام می شود و از میان این مراحل، مرحله اول (اقدامات قبل از بحران) اهمیت بسزایی دارد و می بایست تقریبا ۸۵٪ امکانات و نیروها( انسانی و …) در این مرحله به کار گرفته شود و این در حالی است که تنها ۱۰٪ امکانات و نیروها «حین وقوع یک بحران» نیاز است و ۵٪ مربوط به اقدامات «بعد از بحران» می باشد. البته اقدامات قبل از بحران بیشتر جنبه فکری و آمادگی قبلی از قبیل آموزش نیرو ها ، تقسیم کار و … می باشد.

????ادامه جلسه با سخنرانی آقای جباری:????

???? ایشان در ابتدا، ضمن تبریک هفته بسیج ، فرمودند : بسیج یکی از شاهکارهای انقلاب است. بسیج از ابتدای انقلاب پشتوانه انقلاب اسلامی و امت اسلامی بوده و به عنوان الگویی بی نظیر در عراق که منجر به جنبش حشد الشعبی شده و در سوریه باعث شد که دشمن تا بن دندان مسلح نتواند کاری از پیش ببرد.
???? در ادامه خاطر نشان کردند: با وجود نقدهایی که شاید به بسیج فعلی وارد است، سامانه و نرم افزار بسیجی که حضرت امام (ره) ایجاد کردند، نرم افزار بی نظیری است که مداوم در حال خدمت رسانی و فیض رسانی است و انشاءالله که ما بتوانیم بسیجی های راستین باشیم و افتخار ما این است که بسیجی هستیم.
???? در ادامه ضمن اشاره به کلام مقام معظم رهبری درخصوص بسیج « بسیج یعنی حضرت علی (ع) که تمام عمرش وقف اسلام بود» فرمودند: کسی که خودش را وقف دین و وقف مردم کرده، بسیجی است،چه در قالب سازمان بسیج باشد و یا خیر، البته خوب است که همه ما حتما عضو سازمان بسیج باشیم، حتی شده در حد یک اسم و هر چقدر هم می توانیم باید در همه جا به این سازمان پر خیر و برکت کمک کنیم، چون که در همه جا بسیج حضور دارد: در مدیریت بحران های سیاسی و اجتماعی و حتی در بحران های طبیعی. بسیج در همه جا حضور دارد و کار می کند.

???? ایشان در ادامه بیانات خود به چند مطلب اشاره فرمودند:

???? مطلب اول: اشاره به دوره جدید آموزش های عمومی امر به معروف و نهی از منکر را هبیداری و ضرورت تلاش اعضا برای آگاه سازی و اطلاع رسانی

???? مطلب دوم: تقدیر و تشکر از فعالیت اعضای گروه در مقابل یکی از منکرات مسئولین و اشاره به این امر که در جریان تلاش های اعضاء، اثرگذاری وسیعی صورت گرفت که نکته بسیار مهمی است و این نشان می دهد که خیلی کارها از دست افراد امکان پذیر است و آن چه مهم و اثرگذار است سعی و تلاش افراد است: «لیس للانسان الا ما سعی» (صهیونیست ها و غربی ها در مسیر باطل خود نیززحمت می کشند تا به نتیجه برسند)
???? باید دقت کنیم با دعا و نذر و نیاز اتفاق تعیین کننده ای رخ نمی دهد، دعا و نذر و نیاز فقط در کنار سعی و زحمت مجاهدانه جواب می دهد، و با از خودگذشتگی مانند حضرت امیر علیه السلام. اگر فردی بسیجی است باید بسیجی مجاهد باشد، کسی که در راه خدا نهایت سعی و تلاش خود را انجام دهد.
???? ایشان همچنین ادامه دادند : درحین رسیدن به یک هدف، همیشه دستیابی به هدف، مهم و قابل تقدیر نیست، گاهی آن چه اهمیت دارد و قابل تحسین است تلاش هایی است که افراد در مسیر تحقق آن هدف انجام داده اند و عیار کار افراد را همین تلاش ها، مشخص می کند. کار را باید تا آخرین لحظه با حسن تدبیر و از مسیر صحیح و در قالب کارگروهی انجام داد ، همان گونه که در خطبه ۱۲۷ نهج البلاغه می فرماید «یدُ اللّٰه معَ الجَماعه». افرادی که با هم همدل هستند و در راه هدف از یک سری توقعات و سلایق خود می گذرند که این نکته ی بسیار مهمی است، چون بخشی از کار تشکیلاتی به گذشت و ایثار پیش می رود: وقت گذاشتن برای مسئله ای که نظر فرد کاملا با آن همراه نیست، اما با کلیت مسئله همراهی دارد. وقتی فرد پا روی هوا و هوس خود و خواست دل خود می گذارد، در این جا خداوند آن شخص را به مراتب بالا پرتاب می کند به جای آن که به سختی(یک سانت – یک سانت) بالا رود.
???? این موقع است که فرد جهاد اکبر کرده یعنی برخلاف دوست داشتنی های خود قدم گذاشته و این برکتی است که خداوند به جمع می دهد، همه چیز در ید قدرت خداست.
همان طور که در قالب یک گروه با افراد کم ،می شود کارهایی را به ثمر رساند که در مقابلش سد محکمی از رسانه های خارجی و طرفداران داخلی آن ها (+عناصر ساکت و خنثی) وجود داشته است، که به نظر بنده می تواند معجزه باشد. این همان مصداق بارز آیه «کَم مِن فِئه قلیلهٍ غَلَبَت فِئهً کثیره بِإذنِ اللّٰه» می باشد.

???? مطلب سوم: دغدغه حجاب در جامعه روز افزون است، اگر چه بارها با استناد به فرموده مقام معظم رهبری(حفظه الله) ذکر شده است که حجاب اولویت دهم است اما همین که در زمره اولویت هاست بدین معناست که اهمیت دارد ولو در جایگاه دهم اولویت ها باشد. لذا در زمینه این دغدغه(بی حجابی در سطح جامعه) علاوه بر عمل به وظیفه شخصی (تذکر لسانی در مقابل تمام منکرات) ، می بایست ارگان های مربوطه نیز در این زمینه جدی تر فعالیت کنند و قوانین با جدیت بیشتری اجرا شود.
در پایان جلسه نیز به فعالیت های گروه طی هفته گذشته پرداخته شد و فعالیت های هفته آتی گروه ها تبیین شد.

 

امکان ارسال نظر وجود ندارد!