IMG_20181004_180302

IMG_20181004_180310
????برگزاری ۴۶ اُمین جلسه کاری گروه راه بیداری در منطقه صادقیه تهران.
چهل و ششمین جلسه کاری افراد آموزش دیده گروه راه بیداری ، چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ، در مسجد جامع امام سجاد علیه السلام واقع در فلکه دوم صادقیه برگزار شد.

در این جلسه پس از قرائت قرآن و پخش کلیپ، آقای جباری قسمتی کوتاه از کتاب «فتح خون» شهید آوینی را خواندند. (این کتاب در خصوص واقعه عاشورا می باشد و با شهادت آوینی،نیمه تمام ماند .)
“قافله عشق در سفر تاریخ است و این تفسیری است بر آنچه فرموده اند: کل یوم عاشورا و کل ارضٍ کربلا… این سخنی است که پشت شیطان را می لرزاند و یاران حق را به فیضان دائم رحمت او امیدوار می سازد.
… و تو ، ای آن که در سال شصت و یکم هجری هنوز در ذخایر تقدیر نهفته بوده ای و اکنون ، در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبه بشریت ، پای به سیاره زمین نهاده ای ، نومید مشو ، که تو را نیز عاشورایی است و کربلایی که تشنه خون توست و انتظار می کشد تا تو زنجیر خاک از پای اراده ات بگشایی و از خود و دلبستگی هایش هجرت کنی و به کهف حَصینِ لازمان و لامکان ولایت ملحق شوی و فراتر از زمان و مکان ، خود را به قافله سال شصت و یکم هجری برسانی و در رکاب امام عشق به شهادت رسی… یاران! شتاب کنید ، قافله در راه است . می گویند که گناهکاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهکاران را در این قافله راهی نیست … اما پشیمانان را می پذیرند . آدم نیز در این قافله ملازم رکاب حسین است ، که او سرسلسله خیل پشیمانان است ، و اگر نبود باب توبه ای که خداوند با خون حسین میان زمین و آسمان گشوده است ، آدم نیز دهشت زده و رها شده و سرگردان ، در این برهوت گم گَشتگی وا می ماند .”
????آقای جباری به دنبال این متن، ضمن بیان عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» اشاره کردند که مشکل ما این است که خودمان را در این عبارت نمی بینیم. اگر این عبارت را درک کنیم می فهمیم که عاشورا یک واقعه نبود بلکه یک نقطه عطف تاریخ است که تاریخ را به دو قسمت «پیش از عاشورا» و «پس از عاشورا که همان دوره قبل از ظهور» است تقسیم می کند.
امام حسین شبی که می خواستند عازم کربلا شوند برای شروع صحبتشان نگفتند من عزم سفری دارم چنین و چنان، آغاز صحبتشان این گونه بود:«هر کسی می خواهد خون قلبش را بذل کند همراه ما شود» ( قبلا گفته شد بذلِ خونِ قلب نشانه نهایت ایثار و فداکاری است)، و مردم مدینه پس از شنیدن سخنان امام(ع) ، امام را به جای همراهی، راهی کردند و عده ای هم امام (ع) را نصیحت کردند که از این سفر منصرف شوند….!!!!
????ایشان در ادامه بیان کردند که این ظلم به واقعه عاشورا است که ما تنها از زخم های وارده بر پیکر امام و یارانشان و اسارت اهل حرم بگوییم، عاشورا یک روز بود و تمام این وقایع فجیع و دردناک طی یک صبح تا ظهر رقم خورد.
⁦‼️⁩ آن چه باید به آن توجه کرد این است که طبق عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»، عاشورا هر روز در حال وقوع است و بانگ الرَّحیل امام(ع) هر روز در جهان طنین انداز می شود. گریستن برای فجایع آن روز اگر چه لازم است اما کافی نیست، باید به مفهوم این عبارت توجه شود که یعنی چه «هر روز عاشوراست و هر زمینی کربلا است»؟!
◾بزرگی فرمود: علت این که هر ساله در ایام محرم، در هر شرایطی( گرانی، امدن زلزله، سیل و…) باز هم مجالس و هیئات عزاداری برپاست و هرساله باشکوه تر می شود، این است که هر روز یک عاشورا در عالمِ مِثال(عالم حقیقت) در حال وقوع است. (عالم حقیقت: عالمی که حین خواب روح به آن جا پرواز کرده و رویای صادقه می بینیم یا صورتِ مثالیِ اعمال هم در آن جا رخ می دهد مثلا صورتِ مثالیِ غیبت که خوردن گوشت برادر است در آن عالم اتفاق می افتد.)

????ایشان اشاره کردند: باید توجه کرد که هر روز در عالمِ حقیقت « بانگِ الرِّحیل امام و قائله عاشورا» به پا می شود. بعضی روز ها ما در سپاه امام حسین هستیم و بعضی روز ها در سپاه عمرسعد! گاهی با انتخابمان به امام سنگ می زنیم، گاهی خود را سپر بلای امام می کنیم تا به ایشان سنگی اصابت نکند. مشکلِ ما این است که به دنبال شبیه سازی آن واقعه در عصر حاضر هستیم و تکلیف را فقط در جهاد نظامی (شمشیر دست گرفتن و مقابل لشکریان عمر سعد ایستادن) می بینیم، تنها راه دفاع از امام را در جان دادنِ برای وی می بینیم… حال آن که خیلی اوقات، بعضی انتخاب ها و عمل به تکلیف ها به مراتب سخت تر از جان دادن است و در راه آن تکالیف بارها باید جان دهیم… امروز باید دنبال این باشیم، کربلای ما و لحظه انتخاب ما، کجاست؟
⁦‼️⁩ جنابِ حُر در یک لحظه کربلایی شد و عمر سعد بعد از یک عمر هم بازی بودن با امام حسین، مقابل حضرت ایستاد و یزیدی شد! حُر یک عمر در جبهه باطل خدمت کرده بود، حقوقش حرام بود و مسبب واقعه عاشورا بود، اما با یک انتخابِ درست در کربلایش، جزو شهدای عاشورا شد.

آقای جباری بیان کردند : وقایع عاشورا بسیار عجیب است، مسیحیان معتقدند مسیح به صلیب کشیده شد تا اُمِّتش بخشیده شوند… سید الشهدا که هزاران بار فجیع تر از مسیح آن بلایا سرشان آمد، بی شک برای نجات تک تک ما بوده است( از ابتدای بشریت : ماجرای توبه آدم (ع) پیش از واقعه عاشورا،که با قسم «یاقدیم الاحسان بحق الحسین» پذیرفته شد تا واقعه عاشورای امام و عصرِ حاضر).
با گریستن بر آن فجایع و مصیبت های وارده به حضرت و خاندان مطهرشان باید به فهم«کلُّ یومٍ عاشورا و کلُّ اَرضٍ کربلا» برسیم و آن را به دیگران نیز بفهمانیم ، این گونه است که از ماجرای عاشورا عبرت می گیریم.

????ایشان ادامه دادند: رهبری بارها و بارها در سخنانشان اشاره به جنگ نابرابر ارزی (اقتصادی) کرده اند، دشمنان ما،هر روز فشار بیشتر و ضربات مهلک تری بر پیکر اقتصادمان وارد می کنند ؛ عده ای از مردم هم، مانند آنان که به خیام امام حسین(ع) حمله می کردند و اشک ریزان، زنان و کودکان را غارت می کردند و می گفتند اگر ما غارت نکنیم دیگری می آید و غارت می کند، در صف ارز و طلا و سکه ایستاده اند تا با بالا رفتن قیمت ارز و طلا آن ها نیز غنیمت ببرند. اگر هم بگویی با این کارَت به اقتصاد جامعه مسلمین ضربه می زنی، مانند همان غارتگرانِ عصرِ عاشورا پاسخ می دهند اگر ما نخریم، دیگران می خرند و سود می برند.

????آقای جباری هشدار دادند این بر اثر کم کاری ما می باشد که عده ای از مؤمنین با وجود گریه بر امام حسین(ع)، نمی دانند که نباید در چنین اوضاعی با ایستادن در صف دلار و سکه و طلا، باعث کم یاب شدن آن در بازار و در نتیجه بالارفتنِ قیمت دلار و سکه و .. شوند، یا اگر اجناس، در حال گران شدن است نباید با احتکار اجناس و مواد غذایی، سبب نایاب شدن مواد غذایی و در نتیجه گران شدن آن شوند.
⁦‼️⁩باید حواسمان باشد به کارگری که با حقوق ۱ میلیون تومان باید مایحتاج زندگی خود و خانواده اش را تأمین کند و با این گرانی ها نمی تواند از پسِ مخارج زندگی برآید و روز به روز اعتقادش به خدا و دین کمرنگ می شود و ما در این بی اعتقاد شدن او، مقصریم!!! چرا در نواحی مرزی خوزستان عده ای وهابی وطنی به دسته های عزاداری و هیئت های امام حسین(ع) حمله می کنند؟؟( فقر و نداری سبب جذب آنان به وهابیت می شود).

????ایشان در ادامه فرمودند: ما موظفیم برای بالا بردن آگاهی مردم، مجاهدانه تلاش کنیم، این کار سختی است.. خود سید الشهداء ع هم تا پیش از عاشورا مدام برای سپاه مقابل صحبت می کردند تا آگاهشان کنند که دست به چه کاری می زنند، اما آن شکم ها پر از مال حرام شده بود و دل هایشان پر از شوقِ دنیا،لذا سخنان امام در آنان اثر نمی کرد.
⁦‼️⁩ نباید تنها حواسمان به خودمان و خانواده مان باشد، باید به فکر قشر ضعیف جامعه باشیم که روز به روز توان خریدشان کمتر می شود آن وقت ما داریم انبار می کنیم که با موج گرانی، آسیبی به ما نرسد!
ما با احتکار، خرید ارز، طلا و … خواسته یا ناخواسته سبب ضربه به اقتصاد کشور می شویم بدون آن که لازم باشد دشمن ورود کند و تلاشی بکند خودمان با تصمیمات اشتباهمان و خودخواهیمان کار دشمن را آسان می کنیم. آن وقت در مجلس عزای امام حسین، می گرییم و می گوییم کاش آن جا بودم و جانم را فدایتان می کردم؛ حال آن که عاشورای ما امروز و در جنگ ارزی است و تکلیفِ ما نخریدن طلا و سکه و .. و از آن بالاتر، فروختن آن چه در انبار هایمان داریم است تا در حد وسعمان مانع بالارفتن قیمت ها شویم. عده ای می گویند با فروش چهارتا سکه من قرار است بازار تنظیم بشود، که من به خودم ضرر بزنم؟؟ ایشان مگر نمی دانند خزانه آسمان ها و زمین به دست خداست و اگر او اراده کند به هرکسی بخواهد می بخشد و ما مکلفیم وظیفه مان را انجام دهیم و نتیجه را به خدا واگذار کنیم.
◾چه کسی می دانست سال ۱۳۴۲ که یک طلبه (امام خمینی ره) مقابل طاغوت ایستاد و حرفش را زد و به زندان افتاد؛ روزی با سخنانش، مردم کشورش که هیچ، دنیا را تکان خواهد داد؟ او فقط به آن چه تکلیفش بود عمل کرد و به وعده های الهی ایمان داشت. چه کسی فکرش را می کرد در سال ۶۱ هجری واقعه عاشورا رقم بخورد و بدون هیچ وسیله ارتباطی، پیام عاشورا به امروز منتقل شود، پیامی به وسعت کل تاریخ بشر!

????آقای جباری در ادامه بیان کردند: از ویژگی های مؤمن، ایمان به غیب است «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ.۳- بقره‌». این را باید بدانیم که روزیِ هرکسی مقدر شده است و بیشتر از روزی اش به او نمی رسد هرچقدر هم که احتکار کند و مال بیاندوزد، بهره اش از مالش به اندازهٔ روزی اش است… مؤمن حقیقی علاوه بر ایمان به غیب، از روزی خویش(آن چه حق خودش است) به دیگران می بخشد و انفاق می کند(نظیر حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)و حسنین(ع) که سه روز متوالی به هنگام افطار ، آن چه در سفره شان بود به نیازمندی که درب منزلشان را زده بود ، بخشیدند و آن سوره در شأنشان نازل شد. «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا. ۸-انسان»(همان طور که می دانید اول مصداق تمام «یاایها الذین ءامنوا» های قرآن امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.)
ما هم در این تشکیلات باید بتوانیم پیام عاشورا را منتقل کنیم. کار گروهی سختی دارد، باید از وقت، سلیقه ات و …برای دیگران خرج کنی و گاهی مجبور می شوی از نظر شخصی ات برای گروه، دست بکشی!

???? آقای جباری در ادامه به چند نکته در خصوص گروه «راه بیداری» اشاره کردند:

✅ ” این گروه کاملا مستقل است و به هیچ نهادی وابسته نمی باشد و به طور مستقیم زیر نظر هیچ یک از علماء نیست؛چرا که با وجود تلاش های بسیار بنده و دیگر اعضاء طی چند سال گذشته نتوانستیم با هیچ یک از این بزرگواران دیداری در خصوص فعالیت گروه داشته باشیم، این چنین افرادی که کل کشور آن ها را می شناسند، کم هستند و آن ها در حوزه های مشکلات اجتماع نظریه پردازند و فرصتشان ایجاب نمی کند برای نظارت بر گروه ها وقت بگذارند و گروه ما گروهی عملیاتی می باشد که با بهره گیری از نظرات این بزرگواران فعالیت خود را ادامه می دهد.
✅ عده ای از ما تضمین می خواهند که گروه به خطا نرود! طبیعی است که هیچ تضمینِ بشری قابل اعتماد نیست اما می توان با شنیدن صحبت های بنده در این جلسات به گروه اعتماد کرد. اعتقاد گروه راه بیداری همان شعارش”فکر مؤثر، کار مؤثر” می باشد. خط قرمز و چهارچوب گروه،سخنان رهبری می باشد؛ اگر زمانی مشاهده کردین با سخنان ایشان زاویه گرفته ایم، تذکر بدهید، کار، کار گروهی است، فقط برای شنیدن سخنان بنده این جا جمع نشده ایم، بلکه برای کاری تشکیلاتی اینجا حضور پیدا کرده ایم و باید برای گروه کار کنیم.”

✅ “از طرفی هوشیار باشیم به بهانهٔ خطای احتمالیِ گروه، از زیر بار تکلیف شانه خالی نکنیم که کوفیان نیز با همین بهانه ها نماینده امام(مسلم بن عقیل) را تنها گذاشتند و اصرار داشتند ما فقط با امام همراه می شویم. اگر چه که ما نماینده امام نیستیم و هدف از این مثال، استفاده تاریخی بود… ولی باید حواسمان باشد یکی از سختی های آخر الزمان همین تشخیص حق از باطل است. در مسیر این تشخیص، نباید جذب افراد و حتی گروه ها شد، بلکه باید جذب مرام ها شد. البته باید در تشخیص ها ، منصف نیز بود. در عصر حاضر و با مشکلات پیش رو، چاره ای به جز کار تشکیلاتی نیست و بنده اگر اینجا هستم برای این نیست به شما بزرگواران چیزی یاد بدهم بلکه اینجاییم تا افکار گروه را نشر دهیم، تاکنون هم هیچ گروهی وجود نداشته که در قالب تشکیلات و به صورت سازماندهی شده، مدت طولانی و در دراز مدت فعالیت کنند.”

✅ ایشان در ادامه درباره فعالیت های جهادی گروه سخن گفتند: ساخت چندین مدرسه، مسجد، فعالیت در مناطق مرزی کشور و …
و اشاره کردند اگر تا کنون مفصلاً به بیان این فعالیت ها پرداخته نشده است به سبب این است که ابتدا باید گروه به یک شاکله منظم برسد و اولویت فعالیت های گروه در زمینه «امر به معروف و نهی از منکر مسئولین» می باشد که این مهم به سبب پیچیدگی هایش یک کارِمنسجم تشکیلاتی می طلبد و تا رسیدن به آن نقطه، بهتر است اعضای گروه،درگیر فعالیت های جهادی نشوند.
✅ “لذا اگر از شما عزیزان پرسیده می شود که «راه بیداری» چگونه گروهی است تا با شما همراه شوند، بگویید بیاید خودتون ببینید، عملکرد، طرز تفکر، سخنان بنده و مرامِ گروه، مُعَرِّف گروه می باشد. پشتوانه فکری گروه نیز سخنان رهبری، رحیم پور ازغدی، پناهیان و آیت الله جاودان است”.

✅ آقای جباری ادامه دادند: ما اینجا جمع شده ایم برای «یاری دین خدا» بصورت تشکیلاتی و گروهی، جمع شده ایم تا برای امام عصر(عج) در عصر غیبت سرباز جمع کنیم و بهترین تابلو برای این کار «امر به معروف و نهی از منکر» می باشد که همان پرچم قیام سید الشهداء است، قصه ظهور مستقیما به واقعه عاشورا گره خورده است.

✅ ایشان در پاسخ به این سوال که «چرا مسیح علینژاد می تواند این همه مخاطب جذب کند اما ما این توان را نداریم لابد نقصی داریم»، فرمودند: حامیان مسیح علینژاد، ابرغول های رسانه ای هستند و چند نوبت مصاحبه ها و برنامه های ماهواره در اختیارش قرار داده شده که اگر دقیق بنگریم می بینیم با وجود همه این حمایت های گسترده مخاطب زیادی جذب نکرده و بسیار هم کم هستند طرفدارانش!اگر چه که ما به برخی نواقص کار خود آگاهیم ولی برای برطرف کردنش نیروی بیشتری احتیاج هست و بخشی از نواقص کار هم شما به ما هدیه کنید تا برطرف شود.

????ایشان در ادامه جلسه با اشاره به ضرورتِ همه جانبه بودن امر به معروف و نهی ازمنکر، بیان کردند طبق کلام رهبری در دیدار با مبلغین حوزه ها، اگر قرار است کار تبلیغی انجام شود بدون «خدمات دهی اجتماعی» ممکن نیست و اثری ندارد. باید مبلغین برای تبلیغ، به هر شهری می روند در کنار تبلیغِ دین، نیاز های آن شهر و آن محل را شناسایی کنند و در جهت رفع آن قدم بردارند. لذا در کنار امر به معروف و نهی از منکردر حوزه دین باید در حوزه معیشتی نیز ورود کرد و مشکلات معیشتی مستضعفین را مرتفع نمود. همین طور تذکر به خرید کالای ایرانی، نخریدن کالای خارجی و … همه این ها از مصادیق مهم امر به معروف و نهی از منکر هستند.
ایشان در پایان جلسه به فعالیت های گروه پرداختند و برنامه های آتی گروه را برای برگزاری دوره های تکمیلی با عناوین«سبک زندکی، سواد رسانه ای، جریان شناسی» بیان کردند.

 

امکان ارسال نظر وجود ندارد!