برگزاری ۴۳ اُمین جلسه کاری گروه راه بیداری در منطقه صادقیه تهران.
چهل و سومین جلسه کاری افراد آموزش دیده گروه #راه_بیداری ، چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ ، در مسجد جامع امام سجاد علیه السلام واقع در فلکه دوم صادقیه برگزار شد.

در این جلسه پس از قرائت قرآن و پخش کلیپ؛
آقای جباری ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سید الشهدا علیه السلام، اشاره داشتند کاش بتوانیم ذره ای از زحمات، جان نثاری ها و فداکاری های حضرت را قدردان باشیم و جبران کنیم.
ایشان در ابتدا،ضمن مرور مطالب جلسه گذشته، یادآوری کردند، اگر چه مشکلات اقتصادی_معیشتی کشور روز به روز بیشتر می شود و تعطیلی کارخانه ها و بیکاری قشر کارگر و کارمند زندگی ها را سخت تر کرده است اما خطری آینده کشور و نظام را تهدید نمی کند و همان خدای موسی ع و بنی اسراییل، برای ما نیز خدایی می کند و حواسش به ما هست.

آقای جباری گوشزد کردند: هدف از این مطالب این نیست که در مقابل افرادی که زیر بار مشکلات معیشتی کمر خم کرده اند این جملات را عنوان کنیم( شاید بر اثر مشکلات معیشتی عدیده با شنیدن این حرف ها، اعتقادش به خدا هم کمرنگ شود)، یا هدف این نیست که بی خیال باشیم و بگوییم خدا خودش همه چیز را درست می کند! بلکه هدف این است خودمان آرام شویم تا بتوانیم برای دیگران کاری بکنیم، همان گونه که سید الشهداء علیه السلام،در روز عاشورا هیچ نگرانی نداشتند اما تا پای جان از دفاع از حریم و یارانشان در مقابل دشمنان دست برنداشتند.
همان گونه که اولیای الهی عمل می کنند.
ولی خدا به کسی می گویند که خداوند ولی اوست( سرپرست و تکیه گاهشان می باشد)، ایمان دارند که خداوند در هر حال و هر زمانی مراقبشان است. «ولی» در لغت: دو چیزی که عِدل( معادل) هم هستند، عین هم می باشند( مانند انگشتهای اشاره در دستان)
لذا کسی که خدا، ولیِ او می شود، او نیز، ولیِ خدا می باشد، یعنی صاحب علمِ خدا، قدرتِ خدا و … می شود ، تنها ذاتش ممکن الوجود است نه واجب الوجود. ( ولی الله اعظم یعنی بزرگترین ولی خدا، اولین نفری که به خدا بسیار شبیه است و خداوند اجازه داده که تمام صفاتش در وی تجلی کند، لذا چنین فردی از چیزی نمی ترسد)
زمان آیت الله شاه آبادی( استادِ امام خمینی) قحطی آمد و نزد ایشان آمدند که دعایی برای بارش باران به مردم یاد بدهند، ایشان گفتند: مگر رزق شما را باران می دهد؟رزق بر عهده خداست! از ماهیان اعماق دریا گرفته تا بندگان! باید ایمان داشت. (اعتماد بی چون و چرا به تمام وعده های خدا_ تا دینداری گزینشی را کنار نگذاریم، چنین ایمانی حاصل نمی شود)
آقای جباری ضمن اشاره به جریان عذابِ حتمی یکی از اقوام بنی اسراییل و برداشته شدن عذاب از آن قوم به سبب رحمی که به یکدیگر کردند،(بازکردنِ راهی از خانه هایشان به خانه های یکدیگر تا اگر کمکی خواستند بتوانند به هم رجوع کنند، لذا خدا آنان را از عذاب حتمی رهایی بخشید چرا که دلیل عذابشان رحم نکردن به یکدیگر بود،که خودشان آن را مرتفع کردند) فرمودند ما نیز موظفیم به یکدیگر رحم کنیم.
آدم ها وقتی در تشکیلات و جمعی هم فکر قرار می گیرند،می بینند عده ای مانند خودشان وجود دارند، جرأت می کنند به اطرافیان،کمک و رحم کنند.
ایشان بیان کردند : یکی از دلایل اصلی گرانی ها، هول شدن مردم برای خرید اجناس از یک سو و از سوی دیگر هول شدن فروشنده ها و بازاری ها برای تأمین اجناس مغازه هایشان،و در این میان احتکارِ برخی اجناس توسط عده ای سودجو، سبب شد جنس در بازار کم یاب شود و گرانی گریبان گیر همه شود.
عده ای قشر کارمند و کارگر در مخارج روزانه شان مانده اند آن وقت ما که مدعی گریه بر امام حسین ع هستیم، هر روز صندوق عقب ماشین را پر می کنیم که اگر موج گرانی بیش از پیش آمد،تا آخر سال تأمین باشیم و خیالمان راحت باشد؛ شب جمعه هم در دعای کمیل فریاد می زنیم که خدایا آن گناهانی از من که نقمت( عقوبت، عذاب) تو را نازل می کند، بیامرز!

ایشان در ادامه جلسه «افزایش واردات» و بالتبع «افزایش کالای قاچاق در بازار» را نتیجهٔ حرص زدنِ مردم و بازاریان برای خریدهای غیر ضروریِ کالا بیان کردند!
( طی ۳_۲ ماه اخیر حجم واردات ۷-۶ برابر شده است! آن هم در شرایطی که ارزش پول تا این اندازه پایین آمده و عملا پول در دست مردم کمتر شده است و این بیانگر حرصِ افرادِ عادی و بازاریان برای تهیه اجناس و کالاهای مختلف است)

آقای جباری بر اساس کلام رهبری« ما در یک جنگ نابرابر ارزی با وزارت خزانه داری آمریکا هستیم» فرمودند که این ایام سخت ترین حملات اقتصادی به کشور صورت گرفته و دشمن با توطئه های همه جانبه تلاش می کند ضربات مهلکی را به بدنه اقتصاد کشور وارد کند.
ایشان ادامه دادند: اخیرا دشمنان با ایجاد شبهاتی در خصوص اعراب توریستی که برای زیارت به شهر مشهد می آیند، قصد دارند پر درآمدترین منبع توریستی کشور را از بین ببرند، یا با ایجاد شبهه هایی در خصوص اربعین، جلوی ارتباط و صادرات کشور ما به کشور همسایه را بگیرند و از این طریق کشور در تنگنای اقتصادیِ بیشتری قرار گیرد. این در حالی است که در مشهد، بیکاری و مشکلات معیشتی_اقتصادی بسیار زیاد است و عقلانی است که از فرصت توریست پذیری این شهر در جهت رفع برخی مشکلات اقتصادی و بیکاری ها استفاده شود(هر توریست به طور میانگین ۷/۵ نفر شغل پشتیبان ایجاد می کند: مراکز مذهبی، تفریحی، گردشگری، درمانی و …)
از طرفی عده ای نادانسته یا مُغرِضانه، با دشمن هم صدا می شوند و ضربه به اقتصاد کشورشان می زنند.
اگرچه ممکن است در مشهد و یا در ایام اربعین مواردی رخ داده باشد اما نمی توان برای درصدی ناچیز ، بهره زیاد کشور را قربانی کرد(مثلا ما هیچ گاه خودمان را از نعمتِ آب زلالی که در آن قطره ای ناخالصی وارد شده است، بی نصیب نمی گذاریم، چرا که آن مقدارِ ناچیزِ ناخالصی، ما را از پا در نمی آورد).
عده ای هم از سوی دیگر اشکال وارد می کنند که چرا شهر را انقدر توریستی تفریحی( هتل ها،روشگاه های بزرگ،رستوران های بین المللی، مراکز تفریحی و …)کرده اید تاجاییکه حرم امام رضا تحت الشعاع قرار گرفته است؟!
این اشکال نادرست است چون می توان از فرصت اشتغال زایی و کسب در آمد از این توریست ها استفاده کرد.
از سویی هم اشکالِ به جایی است اما راه حلش پاک کردن صورت مسئله نیست بلکه باید مسئولین فرهنگی شهر تلاش کنند تا تعادل حفظ بشود.

آقای جباری در ادامه فرمودند: این دشواری های اقتصادی و حملات سخت دشمن نباید سبب نگرانی ما شود، بلکه باید درک کنیم زندگی مان ازین پس کمی مجاهدانه باشد به گونه ای که مخارج اضافی را حذف کنیم،اسراف نکنیم، برای برطرف کردن مشکلات معیشتی دیگر افراد جامعه در گروه زحمت بکشیم.( فعالیت های آتیِ گروه در جهت کمک به اقتصاد کشور و محرومیت زدایی)
اگر در تشکیلات کنار هم زحمت بکشیم، فعالیت هایمان با هم جمع نمی شود، بلکه در هم ضرب می شود…( اگر ۵ نفر هرکدام ۲ ساعت زمان بگذارند، این نمی شود ۱۰ ساعت فعالیت بلکه می شود ۳۲=۲*۲*۲*۲*۲ ساعت)
آقای جباری ادامه دادند، هم باید خودمان مخارج اضافی نکنیم هم دیگران را به این مهم توصیه کنیم( امر به معروف و نهی از منکر)، چرا که بسیاری مخارج، ضرورتی ندارند و اسراف محسوب می شود مثلا خرید آب معدنی … در شرایط تحریم تولید بطری آب معدنی هزینه زیادی می برد تا جایی که قیمت آن را به دو برابر رسانده! خب آب معدنی مصرف نکنیم چیزی می شود؟
باید در همه موارد این چنین رعایت کنیم و به دنبال جایگزین های مناسب و به صرفه تری باشیم ولو راهکار جایگزین، زحمت بیشتری برایمان داشته باشد.
ایشان ضمن بیان روایتی در خصوص قحطی گندم در زمان امام صادق ع( ایشان پس از شنیدن این خبر نه تنها به خادمشان پولی برای تهیه گندم بیشتر ندادند بلکه فرمودند گندم های در انبار را نیز برای فروش به بازار ببرید) فرمودند : کدام یک از ما جرأت چنین کاری را داریم؟
در چنین شرایطِ هرج و مرج اقتصادی، اگر ما هم اضافی خرید نکنیم تازه می شویم شبیه آن کارگر یا کارمندی که در مخارج روزانه اش مانده و نمی تواند خرید کند! از گرسنگی هم نمُرده است و هرچند به سختی، ولی دارد زندگی می کند.

در روایات آمده است که در دوره امام زمان عج مردم جیبشان در اختیار یکدیگر است که هرکسی احتیاج داشت بدون اجازه از جیب برادرش رفع نیاز کند. آیا ما که مدعی هستیم منتظر امام زمانیم و برای ظهور دعا می کنیم، جیبمان را برای نیازمندان باز گذاشته ایم؟
در همین شهر تهران در مناطق مرکز شهر هستند خانواده هایی که به هزینه درمان شان محتاجند، آن وقت عده ای هم برای رفاه بیشتر وام میگیرند!!زندگی هایمان فرعونی شده است!!
اما اگر باشند افرادی که به مردم رحم می کنند خداوند یک شهر را به واسطه نیت خالص آن افراد، نجات خواهد داد و به همه شان رحم می کند.

آقای جباری در ادامه به این نکته اشاره کردند که ما باید امر به معروف و نهی از منکر را در تمام حوزه ها و همه زمان ها انجام دهیم نه فقط در حوزه مسئولین که هدف اصلیِ گروه است و نه فقط در جلسات هفتگی! هدف از این جلسات این است که امربه معروف و نهی از منکر را به خودمان یادآوری کنیم، این که هر زمان منکری می بینیم باید تذکر بدهیم!
باید هر لحظه از زندگیمان در معرض این دو واجب قرار گیرد.

در ادامه ایشان ضمن بیان ضرورت احیای امربه معروف و نهی از منکر در ایام محرم( هدف قیام سید الشهداء برپایی این دو واجب بوده است)، اشاره داشتند که اگر این دو فریضه را احیاء کنیم در جهت حفظِ پیام عاشورا و کربلا گام برداشته ایم و به معنای حقیقی پیام رسانِ کربلا بوده ایم، نظیر کاری که حضرت زینب س کردند و ما باید به ایشان اقتدا کنیم.
لذا هر کجا هیئتی می رویم باید چهره به چهره و نفر به نفر در جهت رساندن پیام عاشورا( احیای امر به معروف و نهی از منکر) تلاش کنیم.

آقای جباری در پایان صحبتشان، سخن از خوب بودن مردم به میان آوردند، و بیان کردند بسیاری از مردم ما ، خوب هستند و اگر مرتکب خطایی می شوند، بر اثر ناآگاهی می باشد و اگر تذکر درست داده شود،از اشتباهشان دست می کشند و این بر عهده ما است.
همچنین بیان کردند ما باید در کار تشکیلاتی به نقطه ای برسیم که بتوانیم در موارد کلان اثرگذار باشیم و با موضع گیری های صحیح و به جا، سد راه منکرات بزرگ در زمینه اقتصادی سیاسی و …شویم.

در ادامه جلسه به فعالیت های اعضای گروه و بررسی سوژه های منکراتی عنوان شده در جلسات پیشین پرداخته شد.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!