برگزاری ۳۹ اُمین جلسه کاری گروه #راه_بیداری در منطقه صادقیه تهران.

سی و نهمین جلسه کاری افراد آموزش دیده گروه #راه_بیداری ، چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ، در مسجد جامع امام سجاد علیه السلام واقع در فلکه دوم صادقیه برگزار شد.

پس از قرائت قرآن و پخش کلیپ ؛
آقای جباری به فعالیت های گروه در زمینه امربه معروف و نهی از منکر به طور خلاصه اشاره کردند.
سپس به پاسخگویی سوالات اعضاء پرداختند و در جواب سؤال یکی از اعضاء به نکات مهمی اشاره کردند.
-چرا رهبری نسبت به تعویضِ رؤسایِ برخی نهادهای حکومتیِ تحتِ نظرِ خودشان( قوه قضاییه)، اقدامی نمی کنند؟؟
نکاتی که آقای جباری در پاسخ به این سوال عنوان کردند:
۱- در پاسخ دهی به سوالات ابتدا باید، ارتباطِ خودمان با آن موضوع را بسنجیم، یعنی ببینیم خودمان در آن زمینه که به آن نقد داریم کوتاهی کرده ایم یا خیر؟ و ببینیم برای اصلاح وضعیتی که به آن معترضیم می توانستیم چه قدمی برداریم که برنداشتیم؟ چرا که ما یک گروه هستیم با هدف احیای جامع امر به معروف و نهی از منکر، و در مقابل اتفاقات و وضعیت های موجود کشور تنها نباید بیننده باشیم یا انتقادگر!!
۲- بحثِ«جریان» که در گذشته به آن اشاره داشتیم،بسیار پر اهمیت است که نباید از آن غافل شویم.

ایشان در ادامه پاسخ به سوال مطرح شده، به مصادیق تاریخی اشاره کردند که در زمان پیامبر(ص) اطراف پیامبر را منافقین احاطه کرده بودند به جز امام علی(ع) و چندتن دیگر، تمامِ اطرافیان پیامبر، منافقین بودند، برخی از آنان از خویشاوندان پیامبر بودند و برخی حتی در جنگ ها همراه پیامبر و در چادر ایشان حضور داشتند.
بسیار علیه ایشان توطئه می کردند و نفاق و فسقشان مخفیانه نبود بلکه علنی بود. برخی از آنها وقتی حضرت در حال احتضار بودند، کنار بستر ایشان و در خانه حضرت حضور یافتند و همان زمان هم درباره خلافت بعد از پیامبر اختلاف داشتند که حضرت فرمودند «کاغذ بیاورید تا مکتوب کنم، که بعد از من اختلافی بر سر جانشینیِ من، به وجود نیاید» که آنان سرباز زدند و گفتند: «حسبُنا کتاب الله » و حضرت را متهم به نعوذ بالله هذیان گویی کردند!
با تمام این ها چرا پیامبر (ص) آنان را از اطرافشان کنار نمی زدند و تا پایان عمر مبارکشان منافقین را کنار خود تحمل کردند؟
آقای جباری ادامه دادند: گاهی باید بینِ یک اصل و یک سری جزییات، آن اصل را انتخاب کنیم.
مگر میان واقعه غدیر( معرفی امام علی به همگان،با عنوان وصی و جانشین پیامبر ، توسط خود پیامبر) و ثقیفه چه مدت فاصله شد؟ طی گذشتِ تنها ۷۰ روز، همانان که با امام علی ع بیعت کرده بودند، همه چیز را فراموش کردند و با مکر و توطئه، خلیفه اول را به جانشینی پیامبر، روی کار آوردند.
مگر حضرت علی نمی توانست با آن شجاعت وصف ناپذیرشان، آنان را تار و مار کنند و اداره حکومت اسلامی را به دست گیرند؟
اما ایشان ۲۵ سال سکوت کردند و در بسیاری مواقع خلفاء را یاری رساندند ، چرا که اصل مهمی به نام «اسلام و حکومت اسلامی» در میان بود که باید از آن صیانت می شد، ولو که اداره آن حکومت اسلامی، به دست افرادی فاسد بود.
ایشان در ادامه یادآور شدند، با توجه به این که محور مباحثاتمان باید به این سمت باشد که «ما چه کوتاهی کرده ایم؟»، اگر ریشه یابی کنیم، در می یابیم ،در عصر حاضر هم به سبب ترک فریضتین( امربه معروف و نهی از منکر)، در بدنه اجراییِ حکومت اسلامی، توده سرطانی از مفاسد، شکل گرفته است که تنها با کنار گذاشتنِ رأس آن نهاد، بدنه از فساد خارج نمی شود.
لذا نمی توان یک دفعه برای ازبین بردن توده ای( سرطانی) از مفاسد در یک نهاد ، آن نهاد را تعطیل یا نابود کرد،و از نو آن را ساخت. اما می توان برای ازبین بردن توده مفاسد،« ولیِ جامعه» را حمایت کرد.( مثلا رهبری بارها گفته اند اسامی مفسدین اقتصادی اعلام شود، و پاسخ داده اند چشم، اما اسمی تاکنون اعلام نکرده اند! در چنین شرایطی این مردم هستند که باید در وسط میدان حاضر شوند و با مطالبه گری صحیح به اجرا شدنِ حکمِ ولی جامعه کمک کنند).
آقای جباری در ادامه، مصادیق دیگری از نتیجه ترک امر به معروف و نهی از منکر را بیان نمودند که منجر به بزرگتر شدن مفاسد در جامعه شده است .
ایشان به این مهم اشاره کردند که اولویت انجام امر به معروف و نهی از منکر ، برای نهادهای حکومتی و بعد نهادهای دولتی است.
همچنین در نهی از منکر ها هم باید ابتدا به سراغ نخبگان حزب اللهی رفت و این کار دشواری می باشد، چرا که آنان، نیروی خودی هستند و اقناعِ آنها پیچیدگی های خاصی دارد.
آقای جباری یادآوری کردند که برای تحقق این مهم( نهی از منکر مسئولین_به ویژه نخبگان حزب اللهی) باید تشکُّلی مُنسَجم داشت که اهل صبر نیز باشند .
ایشان اشاره کردند ، بسیار بوده و هستند،گروه هایی( مؤمن و انقلابی) که برای اهدافی گام برداشتند و پس از گذشتِ چندسال(حداکثر)، تلاششان بی ثمر رها شده است، چون زیرساخت هایشان محکم نبوده و یا برای به ثمر نشستنِ تلاششان، صبر نداشتند.عده ای هم که نا امید شده و معتقدند دیگر نمی توان کاری کرد و درها را به روی خود بسته و در حال دعا برای ظهور هستند تا امام عصر بیاید و همه کارها را امام انجام دهد و خوب می دانیم که در چنین شرایطی امام هرگز نخواهد آمد مگر آن که ما قدمی در جهت تحقق ظهور برداریم‌.

در ادامه جلسه آقای جباری ضمن خواندن «سوره عصر»، فرمودند طبق آیات این سوره آدمی همواره در خُسران است مگر چهار خصلت( توأمان)داشته باشد : ۱- ایمان ۲- عمل صالح ۳- توصیه به حق ۴- توصیه به صبر ( تواصی که در پایان سوره آمده همان توصیه کردن است که بنای امر به معروف و نهی از منکر است.) اگر یکی از این ۴خصلت را نداشته باشد خاسر( زیانکار) می باشد.
بسیاری از حزب اللهی ها، خصلت آخر ( صبر) را ندارند، و همین سبب شکستشان می شود، زیرا اگر اصول کار تشکیلاتی، رعایت نشود، بنایی موقتی ساخته شده که به زودی روی سرمان تخریب می شود.( اشاره به صبر ۲۵ ساله حضرت علی)
سپس در ریشه یابیِ چرایی عدم صبر این آیه را تلاوت نمودند وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ ۚ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ [سوره البقره : ۴۵] ، و اشاره داشتند،اهل صبر کسانی اند که خشوع دارند( بدون ادعا و به دور از هوای نفس عمل می کنند).

ایشان در ادامه فرمودند ما امروزه در جنگ نامنظمی( نامتقارن و نابرابر) هستیم یعنی جبهه ها( حق و باطل) مقابل هم صف آرایی نکرده اند، بلکه به هم در آمیخته اند و در کنار نیروی خودی ، ممکن است چندین نیروی دشمن قرار داشته باشند.
این آمیختگی حق و باطل، مبارزه را سخت می کند ،و باید ابتدا نیروها را سازماندهی کرد و پس از به اشتراک رسیدن نیروهای خودی ، وارد میدان مبارزه شد ( وگرنه اگر بدون سازماندهی قبلی و بدون سلاح وارد میدان مبارزه شوی،نمی گویند جان فِشانی کرد، بلکه خودکُشی است)
در پایان جلسه هم مهم ترین سوژه های «نهی از منکر» از اعضاء نظرخواهی شد سپس اعضاء موظف شدند که جستجو کنند برای مقابله با آن منکرات از چه طریق باید اقدام کرد.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!