جلسه دوم دوره مقدماتی آموزش امربه معروف و نهی از منکر در تاریخ ۱۱/مرداد/۹۷ درمنطقه صادقیه برگزار شد.

آقای جباری در ابتدا به مرور مطالب جلسه گذشته پرداختند که ضرورت های امربه معروف و نهی از منکر شامل ضرورتهای:
«شخصی» و «اجتماعی» است.
ضرورتهای شخصی را یادآوری کردند که امربه معروف و نهی از منکر چه برکاتی برای خود شخصِ آمر و ناهی دارد :
۱- سلامت جسم و روح ۲- مانند آبی که بر سنگ اثر می کند(تکرار یک تذکر سبب می شود آن تذکر در خودمان نیز اثر کند.طبق کلام امام علی ع: امر به معروف کن تا از اهل معروف شوی.) ۳- اصلاح اخلاقیات ۴- آگاه شدن از اشتباهات خود توسط تذکر دیگران به ما ۵- عمل به واجب دینی۶- امربه معروف و نهی از منکر امری عقلی است.
و درخصوصِ برکاتِ اجتماعیِ امربه معروف اشاره داشتند که «ضامنِ حفظِ سلامتِ جامعه»می شود و به بیان «ضرورتِ اجتماعی» این دو فریضه مهم پرداختند:
۱- جلوگیری از خنثی شدن کارهای خوبِ ما در جامعه( یادآوری)
۲- قرار نیست همه خوب بشوند.
اگر بشوند که بهتر اگر نشوند ، همین که جلوی ریزش را بگیریم، هنر کرده ایم( رویش مرحله بعدی می باشد: هدیه به محجبه ها، عدم انفعال در برابر گناهکار و …)
۳- در سطح جامعه ، معروف، معروف می ماند و منکر، منکر.
تعریف دقیقی که از عبارت« امربه معروف و نهی از منکر» مطرح می شود این است که : کاری کنیم که اعمال خوب، شناخته شده (معروف) و عرف و عادت جامعه شوندو کارهای غلط و گناهان، مهجور و ناشناخته و نکره (منکر) شوند.
به فرموده مقام معظم رهبری:
نگذاریم «منکر» «معروف» و «معروف» «منکر» شود.
_ اوّلین فایده‌ی امر به معروف و نهی از منکر همین است که نیکی و بدی، همچنان نیکی و بدی بماند.

⁦-⁩ ضرورت دیگر امربه معروف و نهی از منکر ، حفظ حکومت اسلامی است.
– به فرموده مقام معظم رهبری ،بزرگترین معروف «حفظ حکومت و نظام اسلامی» و بزرگترین منکر «سُست کردن پایه های نظام اسلامی» می باشد.

⁩نتیجه برپا ماندن حکومت اسلام :
۱- حدود الهی برپا می شود .( ولایت خداوند بر مردم جاری و ساری می شود با انجام احکام الهی)
۲- اولین حکومت بعد از حاکمیت حضرت علی(ع) که حاکمان آن اجازه حکمرانی را دارند، حکومت اسلامی است. که تمام قوانین آن منطبق بر قرآن و شریعت است.
۳- از مظلوم حمایت می شود.
۴- کار فرهنگی جواب داده و معنا پیدا می کند و تربیت فرزندان خراب نمی شود.
(زیرا تحت سیاست های کلان یک حکومت اسلامی می باشد)

آقای جباری پس از شمردن برکات فردی و اجتماعی امربه معروف و نهی از منکر، به عاقبت ترک امربه معروف و نهی از منکر در بیانات رهبری ، اشاره کردند .
بیانات رهبری :
وقتی در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه خو بگیرند، کار کسی که در رأس جامعه قرار دارد و می‏ خواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکی سوق دهد، با مشکل مواجه خواهد شد؛ یعنی نخواهد توانست، یا به آسانی نخواهد توانست و مجبور است با صرف هزینه‏ ی فراوان این کار را انجام دهد. یکی از موجبات ناکامی تلاشهای امیر مؤمنان با آن قدرت و عظمت در ادامه‏ ی این راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود. روایتی که می‏ خوانم، روایتِ تکان‏ دهنده و عجیبی است. می‏فرماید: «لتأمرنّ بالمعروف و لتنهون عن المنکر او لیسلّطنّ الله علیکم شرارکم فیدعو خیارکم فلا یستجاب لهم»؛ باید امر به معروف و نهی از منکر را میان خودتان اقامه کنید، رواج دهید و نسبت به آن پایبند باشید. اگر نکردید، خدا اشرار و فاسدها و وابسته‏ ها را بر شما مسلّط می‏ کند؛ یعنی زمام امور سیاست کشور به مرور به دست امثال حَجّاج بن یوسف خواهد افتاد! همان کوفه‏ ای که امیر المؤمنین در رأس آن قرار داشت و در آنجا امر و نهی می‏ کرد و در مسجدش خطبه می‏ خواند، به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر، به مرور به جایی رسید که حَجّاج بن یوسف ثقفی آمد و در همان مسجد ایستاد و خطبه خواند و به خیال خود مردم را موعظه کرد! حَجّاج چه کسی بود؟ حَجّاج کسی بود که خون یک انسان در نظر او، با خون یک گنجشک هیچ تفاوتی نداشت! به همان راحتی که یک حیوان و یک حشره را بکشند، حَجّاج یک انسان را می‏کشت. یک‏ بار حَجّاج دستور داد و گفت همه‏ ی مردم کوفه باید بیایند و شهادت بدهند که کافرند و از کفرِ خودشان توبه کنند؛ هرکس بگوید نه، گردنش زده می‏ شود! با ترک امر به معروف و نهی از منکر، مردم این‏ گونه دچار ظلم های عجیب و غریب و استثنایی و غیر قابل توصیف و تشریح شدند.

تهدید امروزه کشور در بیانات رهبری( نقل به مضمون) و راهکار مقابله با این تهدید :
دشمن به جهت نظامی و حتی اقتصادی زورش به ما نمی رسد اما آنچه خطرناک است استهاله فکری – فرهنگی افرادی است که در رأس اجرایی کشور قرار دارند. ( یک عمامه به سر، در جایگاه قدرت بنشیند که لباس پیغمبر به تن دارد اما غرب زده و غرب پرست (سکولار) است؛ یعنی حرفش مطابق با گفتمان دینی و انقلابی نیست.)
امروز فقط جنگ نظامی نیست؛ اما همه تهاجم های دیگر، باشدّت کم سابقه‌ای وجود دارد. در مقابل این تهاجم، این جامعه اسلامی، باید زنده، هوشیار، آسیب‌ناپذیر، پرامید، آماده مقاومت، آماده ضربه‌زدن و به صورتِ یک موجود زنده مقاوم بماند و مقاومت کند. این، چگونه ممکن است؟ این است که بنده موضوع امربه‌معروف ونهی‌ازمنکر را مطرح کردم. موضوع امر به معروف که موضوع جدیدی نیست. این، تکلیف همیشگی مسلمانان است. جامعه اسلامی، با انجام این تکلیف زنده می‌ماند. قوام حکومت اسلامی، با امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است، که فرمود: اگر این کار نشود، آن وقت «لَیُسلِّطُنَّ اللَّه عَلَیْکم شِرارُکم فَیَدْعُوا خِیارُکُم فلا یُسْتَجابُ لَهُم»(۱) قوام حکومت اسلامی و بقای حاکمیت اخیار، به این است که در جامعه امربه‌معروف ونهی‌ازمنکر باشد.

رهبر انقلاب در سخنرانی نوروز ۱۳۹۴ در حرم مطهر رضوی، بزرگترین معروف را «حفظ نظام و حکومت اسلامی» بیان نموده و مصادیق آن را چنین معرفی کردند :
– اعتلای فرهنگ
– سلامت محیط اخلاقی
– سلامت محیط خانوادگی
– تکثیر و تربیت نسل جوان آماده اعتلای کشور
– رونق به اقتصاد و تولید
– همگانی کردن اخلاق اسلامی
– گسترش علم و فناوری
– استقرار عدالت قضایی و اقتصادی
– مجاهدت برای اقتدار ملت ایران و فراتر از آن اقتدار امت اسلام
– تلاش برای وحدت امت اسلامی
در ادامه نقطه مقابل این ها را منکر معرفی نمودند :
– ابتذال اخلاقی
– کمک به دشمنان اسلام
– تضعیف نظام اسلامی
– تضعیف فرهنگ اسلامی
– تضعیف اقتصاد جامعه
– تضعیف علم و فناوری

بزرگترین تخلفات طبق بیانات رهبری :
تخلّف ها، تخلّف‏ های فردی نیست. بالاترین تخلّفها، آن تخلّفها و جرایمی است که پایه‏ های نظام را سست می‏ کند. نومید کردن مردم، نومید کردن دل های امیدوار، کج نشان‏دادنِ راه راست، گمراه کردن انسانهای مؤمن و بااخلاص، سوءاستفاده کردن از اوضاع و احوال گوناگون در جامعه اسلامی، کمک کردن به دشمن، مخالفت کردن با احکام اسلامی و تلاش برای به فساد کشاندن نسل مؤمن.

مقابله با تخلفات و فسادها در بیانات رهبری :
عوامل بقا را در اسلام مشاهده کنید! یکی از عوامل بقا، همین عاشوراست. یکی از عوامل بقا، امر به معروف و نهی از منکر است. بدیهی است که در جامعه، فساد به وجود می‏ آید. هیچ اجتماع بشری نیست که در آن، فساد به وجود نیاید. این فساد، چگونه باید برطرف شود؟ بعضی کسان تا چشمشان به مظاهر فساد می‏افتد، می‏ گویند «پس مسئولین کجایند که بیایند فساد را از بین ببرند؟!» غالباً فسادی را که به چشم می‏ بینند فریاد برمی‏ آورند و سراغ از مسئولین می‏ گیرند. اما آن فسادی که به چشم دیده می‏ شود، خیلی کوچک‏تر از فسادهایی است که با چشم ظاهری در کوچه و بازار و خیابان نمی‏ شود دید. کسانی که واردند، می‏ دانند و می‏ فهمند که فسادهای کلان، اغلب از دیده‏ ها پنهان است. لذا محیط جامعه باید به گونه‏ ای باشد که اگر در آن فسادی پدیدار شد، فرصت رشد پیدا نکند و زود از بین برود. مثل جریان های عظیم آب.

در ادامه، آقای جباری مهم ترین مسئله جامعه و همچنین هدفِ گروه را « آماده سازی شرایط ظهور » معرفی کرده و در شرح اهمیتِ آن ادامه دادند:
یکی از مهم ترین ضرورت های امربه معروف و نهی از منکر، «آماده سازی شرایط ظهور» است.
در واقع میانبُر ترین، مؤثر ترین و البته سخت ترین راه برای پیدا کردنِ آمادگیِ ظهور، همین امربه معروف و نهی از منکر است.
ایشان یادآوری کردند که صرفاً بروز علائم و نشانه های ظهور نمی تواند منجر به ظهور شود، زیرا این علائم، شرط لازم است اما کافی نیست.
عللی که منجر به غیبت امام زمان شده است، دینداری بی کیفیت وگزینشیِ ماست که سببِ بی اعتمادی خدا به ما شده و آخرین حجتش را تا آماده ظهور نشویم، میان ما نمی فرستد.

تنها راه تحقق ظهور، برطرف کردن همین موانع است، یعنی مردم تحمّل عدل و دینداری امام عصر را پیدا کنند.
وگرنه خداوند چطور به ما اعتماد کند و آخرین حجت اش را میان ما بفرستد، و ما او را مانند جدش علی بن ابی طالب تنها گذاریم تا جایی که با چاه دردِ دل کند!!
این حدیث که « افضلِ اعمال، انتظار فرج است» خود بیانگر این مهم می باشد که انتظار فرج یک عمل است و به خواستن نیست بلکه باید برخاست.
باید تلاش کرد برای آماده سازی شرایط ظهور، تا موعود بیاید نه این که فقط دست به دعا برداشته و بخواهیم تا فرج حاصل شود!!
و این را هم بدانیم که خدا و ولی او بسیار مشتاق ترند تا ظهور اتفاق افتد تا امام دلسوزِ شیعیان به دادِ مظلومان جهان برسد .اما تا خواسته ی حقیقیِ دل ها، آمدنِ مهدیِ فاطمه نباشد، خداوند، ناب ترین معرفتش را فدایِ امیال نفسانی ما نخواهد کرد.
حضرت اکنون که در غیبت هستند به سربازانی نیاز دارند که تا پای جان برای تحقق ظهور ایستادگی کنند ( مانند امام حسین ع که تا فدا کردنِ جان و فرزندان و ناموس خود پیش رفتند).
لذا سربازیِ امام عصر در عصر غیبت بسیار مهم تر از سربازی در دوران ظهور است که حجاب ها کنار رفته است.

در پایان جلسه، آقای جباری اشاره کردند که ما برای همین مهم دورهم جمع شده ایم تا ولو چندثانیه، ظهورِ امام را تسریع بخشیم و بتوانیم در مسیرِ « آماده سازی شرایط ظهورش»، گام کوچکی برداشته و سرباز خوبی در زمان غیبتش باشیم.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!