بسم الله الرحمن الرحیم
راه بیداری
جلسه چهارم( آخر) دوره مقدماتی آموزش امربه معروف و نهی از منکر در تاریخ ۲۵/مرداد/۹۷ در منطقه صادقیه برگزار شد.
آقای جباری در ابتدای جلسه مروری از مباحث گذشته داشتند و ضمن اشاره به لزوم یادگیری شیوه های امر به معروف و نهی از منکر، بیان کردند، اگر به شیوه ها مسلط شویم در می یابیم که امر به معروف و نهی از منکر یکی از نوترین و شیرین ترین روش ها برای تعامل با مردم است، در عین حال که دینداری خود را انجام می دهیم، مراقب اعمال یکدیگر بوده و مهربانی و دلسوزی حقیقی نسبت به یکدیگر خواهیم داشت.
ایشان در ادامه، چند نکته کلیدی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر «فردی» را یادآوری کردند که باید با کمترین ایذاء مومن باشد و اگر در این مسیر و با رعایت این نکته افراد باز به دین بدبین شدند، به اصل دستور الهی (امر به معروف و نهی از منکر) خدشه ای وارد نمی شود.
در ادامه ایشان وارد مبحث جدید «امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی» شده و اشاره کردند این مبحث موضوع اصلی فعالیت های گروه راه بیداری می باشد، و این نکته را یادآور شدند که انجام امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی منافاتی با انجام این واجب در حوزه فردی ندارد، و نباید از هیچ کدام غافل شد.
آقای جباری در ادامه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در حوزه اجتماعی اشاره کردند و بالتبع اگر این مهم با دقت زیادی انجام نشود خسارات بزرگی متوجه جامعه خواهد شد. لذا در این حوزه اجتماعی «تشخیص تکلیف» بسیار حائز اهمیت بوده و باید بدانیم در هر شرایطی «به چه صورت؟» و «تا چه اندازه؟» باید پیش برویم تا نتیجه بخش باشد وگرنه نه تنها آن منکر اصلاح نمی شود بلکه به اصل موضوع هم خدشه وارد خواهد شد.

در ادامه ایشان به بیان شیوه های امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی پرداختند :
۱- کار گروهی و تشکیلات قوی :
رسیدگی به یک منکر و مواجهه با یک مشکل اجتماعی ممکن است به قدری پیچیده باشد که به تنهایی( فردی) نمی توان به آن پرداخت و در چنین شرایطی فقط یک گروه و کار تشکیلاتی ( سازماندهی شده) است که می تواند مؤثر واقع شود. تشکیلاتی که در آن جایگاه هر موضوع دیده شده باشد و مسئولیت ها مشخص باشد و افراد همگی برای یک هدف قدم بردارند،قطعا شعار گروه راه بیداری در آن تشکیلات تحقق می یابد : «فکر مؤثر، کار مؤثر».
با کار گروهی در امر به معروف ،بهتر و با کیفیت تر و راحتتر می توان امر به معروف کرد: ایجاد موج، تماس تلفنی، تجمع و…
ما کارهای گروهی غلط در امر به معروف را اصلاح کنیم ( درصد خطا در کار گروهی بسیار پایین می آید)
-اگر گروهی کار کنیم در دام دشمن نمی افتیم و ناخواسته در زمین دشمن بازی نمی کنیم.در آخر الزمان به فتنه هایی اشاره شده که در آن حق و باطل با هم در آمیخته و بسیار حواس جمع می خواهد تا گرفتار تله دشمن نشویم!
-همچنین قرآن کریم می فرماید:وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ ویَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۰۴.) باید «گروهی» از شما باشند که … (تاکید قرآن بر فعالیت گروهی در زمینه امربه معروف و نهی از منکر)

در ادامه جلسه کلیپ هایی از سخنان استاد پناهیان پخش شد :
«مؤمنین کار تشکیلاتی بلد نیستند و بسیاری از آنان رشدِ خود را در کار تشکیلاتی نمی بینند ، اخلاق خوبشان برای مؤمنین دیگر تا زمانی است که دور از یکدیگر هستند، یک حزب اللهی چطور می تواند بدون تحمل کار تشکیلاتی، خود را مؤمن بپندارد!؟ هنر این است که در کار تشکیلاتی کسی باشد که نظرش با ما مخالف است و ما برای تحمل نظرات مخالف اذیت شویم و خوش اخلاق بمانیم نه این که دور از همگان باشیم و اخلاق حسنه داشته باشیم و مدام لبخند بزنیم! در کار تشکیلاتی که برای بسیاری سخت است، سود زحمات یک فرد را یک تشکیلات می برد و این تحمل می خواهد! »⁦
️⁩استاد پناهیان در کلیپ دیگری فرمودند : « بسیاری از ما اخلاق اجتماعی را تا زمانی رعایت می کنیم که دیگران آن را رعایت کنند، تا زمانی خوبی می کنیم که خوبی ببینیم و … در واقع هر کدام یک فرعون کوچک هستیم و منیَّت داریم ! عده ای تا سخن از کار تشکیلاتی به میان می آید، می گویند منظور همان سازمان یا ادارات هستند؟ خیر! در یک سازمان و اداره مسئولیت نهایی امور با مدیرعامل است ولی در تشکیلات تک تک اعضاء نسبت به امور تشکیلات احساس مسئولیت داشته و هر یک حق رای دارند و نسبت به مسائل گروه دلسوزی دارند. اگر می خواهیم میزان رشد و مفید بودنمان برای امام عصر را بفهمیم،باید خودمان را در تشکیلات بیازماییم. ولایت افرادی که از او تبعیت کنند نمی خواهد بلکه تشکیلات هایی می خواهد که پیرو او باشند . «یا ایها الذین ءامنواصبروا و صابروا و رابطوا … »، این آیه علاوه بر صبر فردی به صبر درون گروهی و تشکیلاتی نیز اشاره می کند و … !
امام حسین چرا شهید شدند ؟؟ چون دوستانشان کار تشکیلاتی بلد نبودند!»⁦
متاسفانه هیچ تشکل مردمی از مومنین وجود ندارد که ۱۰ سال در کنار یکدیگر فعالیتی موثر در حوزه اجتماعی داشته باشند، نهایت ۲-۳ سال، فعالیت هایشان به طول انجامیده.

۲-درخواست عمومی: بسیار مهم است که بتوانیم مردم را در یک مسیر درست، از روش های درست، وارد کنیم.
مثال: تجمع و تحصن، درخواست عمومی و … امضای اینترنتی (تجمع برای اضافه کار و حقوق…)
یکی از اصول گروه راه بیداری این است که کار غیر قانونی انجام نمی دهد ( تجمع غیر قانونی و …)

۳-ایجاد موج: حساسیت یک موضوع را در جامعه بالا ببریم.
ولو نتوانیم در آن زمینه تغییری ایجاد کنیم اما حرکتی آغاز می شود که در آینده عده ای به آن خواهند پرداخت.
مثلا چند وقتی است موج مبارزه با اشرافیگری در فضای مجازی به راه افتاده و نتیجه این حرکت، ایجاد کمپین«فرزندت کجاست؟» برای مسئولین شد.

۴- طومار نوشتن: امضا ها با اسم و شماره تلفن باشد ، تیتر مناسب ، متن گویا و کوتاه ، تهدید قانونی و محترمانه به مسئول راهکار دهیم، رونوشت طومار را به جاهای مناسب بدهیم.
اگر این طومار رسانه ای شود بی شک مسئولین دیگر نمی توانند نسبت به آن بی تفاوت باشند و مجبورند پاسخی قانع کننده به مردم و مطالبه کنندگان بدهند.

-در ادامه جلسه، آقای جباری به پاسخگویی شبهاتی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر پرداختند و در بیان اهمیت این موضوع اشاره داشتند که همه ما موظف هستیم به واجب الهی( امر به معروف و نهی از منکر) امر کنیم، لذا احیای این دو واجب الهی در جامعه،از تکالیف مهم تک تک ما می باشد، اگر گفتمان امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گسترش یابد، اجرای این فریضه هم راحت تر می باشد و هم نتیجه مؤثرتری خواهد داد. لذا باید یاد بگیریم چگونه به شبهاتی که حین دعوت به این دو واجب الهی ،با ما مطرح می کنند، پاسخ دهیم تا افراد را قانع کنیم که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه تک تک افراد جامعه است.

شبهات رایج و پاسخ گویی به آنها :

ضرب المثل های انگلیسی:
الف) موسی به دین خود عیسی به دین خود
ب) هرکسی کار خودش بار خودش
ج) خواهی نشوی رسوا / همرنگ جماعت شو
د) هر کسی رو فقط تو قبرخودش می خوابانند

-ضرب‌المثل‌ها حجت نیستند . سازنده های آنها افراد معمولی هستند. اگر با عقل و شرع و قانون در تضاد بودند از حیز انتفاع ساقط می شوند.
-احتمال ضرب و شتم و تحقیر و فحش وجود دارد.
-شیطان ترس و هراس ایجاد می کند تا مانع انجام دستور الهی شود. مانند هر واجب دیگری ….
_نماز صبح و ترس از بدخوابی و کسلی در طی روز (پس از بیداری و خواندن نماز،کسالت از بین می رود)
_روزه و ترس از گرسنگی و تشنگی و غلبه بی حالی در انجام کار (خداوند به روزه گیرنده روحیه می دهد)

-⁩طبق آیه ۱۵۴ سوره آل عمران : «….مى گفتند اگر ما را در این کار اختیارى بود [و وعده پیامبر واقعیت داشت] در اینجا کشته نمى ‏شدیم بگو اگر شما در خانه ‏هاى خود هم بودید کسانى که کشته شدن بر آنان نوشته شده قطعا [با پاى خود] به سوى قتلگاههاى خویش مى ‏رفتند….» مرگ دست خداست و وقتی اجلی رسیده باشد نمی توان از آن فرار کرد .

⁩وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَهٌ مِنَ اللَّهِ وَرَحْمَهٌ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ : اگر در راه خدا کشته شده یا بمیرید ، همانا آمرزش و رحمت خدا بهتر از هر چیز است که (در حیات دنیا برای خود) فراهم آورند.(سوره مبارکه آل عمران ، آیه۱۵۷
*جهاد آن جایی با ارزش است که نفع خودمان را فدای منفعت اسلام و دین کنیم .
⁩احتمال مرگ در این کار بسیار کم است (نسبت به تصادفات ، شهادت سالانه بالای ۱۰۰ نفر از محیط بانان در دفاع و حراست از یوزپلنگ و…)
⁩بگویید و بروید ( تنها شدن اهل گناه با وجدانشان )
⁩علت جهاد شدنِ جهاد، سختیِ آن است (جهاد اقتصادی – جهاد فرهنگی – جهاد کبیر و…..)
⁩در قرآن آمده است که همه پیامبران ناسزا شنیدند و کتک خوردند و مسخره و اذیت شدند.
⁩اگر ضرب و شتم هم باشد نهایت آن می شود شهادت که آرزوی هر مومنی است.

⁦⁩به کسی که تذکر میدهیم ناراحت می شود. نباید مزاحم مردم شد.( ایذاء مومن )
⁩گناهکاران هم مزاحم بقیه هستند. ( از هم پاشیدن نظام خانواده ها در اثر بدحجابی و ایجاد مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری در اثر اختلاس و رانت خواری و رفیق بازی مسئولین و… )
⁩ولکم فی القصاص حیاه یا اولی الابصار . (بستگان کسی که در حال قصاص است در حال ناراحتی هستند)
⁩امنیت جامعه از امنیت فرد مهم تر است.
⁩مهربان بگوییم. سعی کنیم با کمترین تنش و هتک حرمت بگوئیم.
حضرت علی علیه السلام:مردم من حق دارم مومن شما رابه مجازات گناهکاران مجازات کنم ؟ چرا به گناهکاران اعتراض نمی کنید ؟ گناهکار را اذیت نمی کنید تا ترک کند گناه خودش را …..(تهذیب الاحکام ج ۶ ص ۱۸۱)

-⁩ اثر ندارد , شرط احتمال اثر نیست .گفتیم اثرش را ندیدیم.
⁩گفتند احتمال اثر، نه قطعیت اثر , شرط قطعیت اثر جزء شرایط امر به معروف نیست.
⁩شاید اثر لحظه ای نداشته باشد اما بر اثر تکرار احتمال اثر بالا میرود.
تحریرالوسیله : اگر احتمال می دهید حتی یک درصد اثر داشته باشد…

کار از کار گذشته، این ها دیگر گرفتار شده اند.
-⁩ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.
-خدا می‌گوید باید نجات بدهیم.
-⁩مجروح خونریزی کرده و چند لحظه بعد می میرد , اجازه نداریم رهایش کنیم. باید هرکاری می‌توانیم انجام دهیم.
(مثال حضرت موسی(ع) که در دامان فرعون بزرگ شد اما هدایت در دست خداست و از دل آن کاخ فرعونی ، پیامبری اولوالعزم بیرون آمد .)

حضرت امام علی علیه السلام:کسی که جلو منکر را نگیرد ، همانند کسی است که مجروحی را در کنار جاده رها کند تا بمیرد.( کنز العمال ج ۲ ص ۱۷۰)

⁦⁩باید به همه اعتقادات احترام گذاشت , نظر هر کس برای خودش محترم است , خدا مردم رو آزاد آفریده , همه آزادند , صلاح مملکت خویش خسروان دانند , خودش میدونه داره چیکار می کنه.
صلاح همه چیز را خدا می داند. با گناه در ملاء عام به آزادی من و بقیه تجاوز می شود . آزادی تا کجاست ؟
* تعریف آزادی : توانِ استفاده درست از اختیاراتی که خداوند داده است .
⁩آزادی مطلق نداریم …. آزاد بودن به معنی ولنگاری نیست و آزادی یعنی توان استفاده درست از اختیار
⁩ کار گناهکار سوراخ کردن جای خود در قایق است . ضررش به خودش هم بر می گردد .
⁩ اگر بد حجاب آزاد است ما نیز برای تذکر آزادیم.
 کار گناهکار سلب آزادی و آرامش دیگران است. انقلاب کردیم که سرمان را بالا بگیریم و راه برویم نه …..
– در غرب اعلام مواضع اعتقادی در دانشگاه و …. غیرقانونی است حجاب در دانشگاه و مراکز دولتی غیرقانونی است در جامعه مسلمین هم بی‌حجابی غیر شرعی و غیر قانونی است.
– با گناه مشکل داریم نه شخص گناهکار

⁦⁩آقایان نباید نگاه کنند.
این کار شما باعث سلب راحتی و آزادی آقایان می شود. برای راحتی شما دیگران باید عذاب شوند و در خیابان راحت رفت و آمد نکنند.
-⁩آقایان چه نگاه کنند چه نکنند کار شما گناه است.
من نگاه نکنم بقیه نگاه می کنند ….
جوابهایی در قالب مثال : بوق در خیابان( اگرکسی بوق در خیابان هم بزند و تذکری به او بدهند، باز می گوییم سلب آزادی شده؟یا سیگار در تاکسی، حضرت زهرا(س) و نابینا، اجازه هست همسر شمارا ببینم و لذت ببرم؟

به کسی مربوط نیست به خودش مربوط است.حریم خصوصی اش می باشد. نباید فضولی و تجسس کنیم.
-به خدا که مربوط است.
-جایی که با چشم غیر مسلح می شود دید دیگر حریم خصوصی نیست.
-تجسس نمی‌کنیم جلوی چشممان است.
امر به معروف و نهی از منکر فضولی نیست , خیرخواهی است.
-چو می بینی که نابینا و چاه است/ اگر خاموش بنشینی گناه است
-⁩اگر در خیابان جلو پای افرادی که به امر به معروف و نهی از منکر می گویند فضولی , سطل زباله خالی کنیم تذکر می دهند که محیط زیست را آلوده نکنید و اگر کسی به آنها بگوید فضولی نکنید خیلی تعجب می کنند و مقاومت می کنند.
بروید خودتان را درست کنید!

خودمان را درست می کنیم .
– غلط و درست بودن ما دلیلی بر گناه کردن شما نمی شود .
-⁩ گناه شما مانع درست شدن ما و دیگران می شود.

دوست دارد دلش می‌خواهد ،شوهرش هم راضی است پدرش هم راضی است . گناه مساله ای شخصی است.
-⁩خدا دوست ندارد. (عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم …)
-اطاعت از شوهر و پدر اگر خلاف امر الهی باشد واجب نیست بلکه معصیت می باشد. (باید با آرامش و صبر آنها را نسبت به دستورات و اوامر الهی آگاه و اقناع نمائیم.)
-اگر افراد بخواهند به دل بخواه خود و خلاف قوانین در جامعه زندگی کنند مخل آزادی دیگران می شوند.
-⁩وقتی گناهی در ملاعام اتفاق می افتد دیگر شخصی نیست. و به بقیه هم مربوط می شود.
-⁩چرا غرب به شجاعت اجتماعی خیلی اهمیت می دهد؟

پدر و شوهرم راضی نیستند.
-امر به معروف و نهی از منکر واجب است مثل نماز.

حکومت کجاست ؟
-مردم باید به صحنه بیایند گناهکار باید بداند که امر به معروف فقط خواسته حکومت نیست بلکه خواسته مردم نیز هست.
-⁩در محیط خانواده و …. ورود حکومت بی معنی است.
-⁩در شرایط امر به معروف و نهی از منکر چنین شرطی در رساله های عملیه نیامده.

⁩ما فقط به هم جنس خودمان تذکر می دهیم.
-⁩در شرایط امر به معروف و نهی از منکر چنین شرطی در رساله های عملیه نیامده.
استفتاء از مراجع : در امر به معروف و نهی از منکر می توان به غیر همجنس تذکر داد (باید مراقب بود که دچار مفسده نشویم.

سن ما کم است. کسی به حرف ما گوش نمی دهد.
-⁩برای انجام واجبات و فروع دین سن مشخص شده , سن تکلیف است.
-به حرف خیلی از بزرگترها اعم از ائمه معصومین علیهم السلام گرفته تا علما و … هم خیلی ها گوش نمی کرده اند. ما مامور به تکلیف و انجام وظیفه و امر الهی هستیم , با این توجیه تکلیف از گردن ما ساقط نمی شود ….

⁩باید کار فرهنگی کرد و فرهنگ سازی کرد.
-⁩وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
باید که از میان شما گروهى باشند که به خیر دعوت کنند و امر به معروف و نهى از منکر کنند. اینان رستگارانند.(سوره آل عمران ، آیه ۱۰۴ )
-⁩با این همه کار فرهنگی وضع این است .
-⁩ امر به معروف و نهی از منکر ضامن سلامت و حفظ کارهای فرهنگی ماست.
-ابتدا طهارتِ ظاهر و پوسته(ظرف) سپس مظروف.

⁩خود اهل گناه می‌دانند که کارشان، گناه است.
-⁩امر به معروف و نهی از منکر اتفاقا برای کسانی است که می دانند و گرنه می شود ارشاد جاهل، که آن نیز واجب است . (البته جهل در موضوع)
-امر به معروف و نهی از منکر تذکر است ,یعنی یادآوری.

ما چه کاره ایم؟ کارت و مجوز نداریم
-⁩برای نماز شما کارت دارید؟ امربه معروف و نهی از منکر مثل نماز است.
-در شرایط امر به معروف و نهی از منکر چنین شرطی در رساله های عملیه نیامده.

⁩آن قدر گرفتاری های دیگر داریم که نوبت به امر به معروف نمی‌رسد .
-⁩تمام گرفتاری ها ریشه اش در ترک این واجب است.

حدیث امام باقر(ع): همانا امر به معروف و نهی از منکر، راه انبیای إلهی و شیوه ی صالحان است. وظیفه ی بزرگی است که به برکت آن سایر واجباتْ برپا، راه ها أمن، کسب و تجارتْ حلال، ظلم و تجاوزْ دفع، زمینْ آباد، إعاده ی حقّ بر گردنِ متجاوز گذارده و همه ی کارها سامان می پذیرد. (وسائل الشیعه، ج١۶، ص١١٩)

ما که زورمان نمی‌رسد جامعه را درست کنیم.
«قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» بگو: شما را به یک چیز اندرز مى‌دهم: دو دو و یک‌یک براى خدا قیام کنید.( سوره سبأ، آیه ۴۶) اگر در کار تشکیلاتی وارد شویم، حتما زورمان به اصلاح جامعه نیز خواهد رسید.
-⁩موضوع امر به معروف و نهی از منکر فقط اصلاح کل جامعه نیست. به مسائل شخصی و خانوادگی هم مربوط می شود.
-⁩برای اصلاح جامعه هم فردی و هم به صورت جمعی می توان اقدام کرد.
-⁩زورمان به اطرافیان مان که می رسد!
-نهایت تلاش مان را انجام دهیم بقیه را به خدا واگذار کنیم.
-کاهش حجم و شدت گناه موضوعیت دارد.
-⁩دستگاه بیمار در کما را به راحتی قطع نمی کنیم ( مرگ مغزی) امید به احیا داریم.

⁩مملکت صاحب دارد.
-⁩صاحب مملکت دستور به امر به معروف و نهی از منکر داده است.
-⁩قانون دستور به امر به معروف و نهی از منکر داده است.

⁩دلت پاک باشد.
-⁩از کوزه همان برون تراود که در اوست ظاهر تجلی باطن است.
-ظاهر ناپاک دل را هم آلوده می کنند.

⁩خیلی ها از اینها بدترند .
-سرطان از سرما خوردگی بدتر است پس جلوی سرماخوردگی را نگیریم!
– گناه مسئولین خیلی بزرگتر از گناه مردم عادی است( رهبر انقلاب.)

تعصب نداشته باش !
-⁩اگر کسی محیط زیست را آلوده کند به وی تذکر دهیم که آلودگی ایجاد نکن و در جواب بشنویم که تعصب نداشته باش می پذیریم ؟
-مسلمان مومن همانطور که خداوند غیور است او نیز غیور است و نسبت به اجرای احکام و دستورات محبوبش غیرت از روی آگاهی و تعقل دارد.

⁩بگذارید خوش باشند و جوانی کنند. باید با آنها مهربان باشیم.
⁩-لذت ترک گناه لذت واقعی است.
-⁩در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است/ ورنه هم گبری به پیری می شود پرهیزکار
-⁩در جوانی پایه شخصیتی و اعتقادی افراد شکل می گیرد و اگر این پایه درست شکل نگیرد نسل ها تباه می گردند.

ما خودمان سراپا عیبیم. اول خودمان را درست کنیم.
-رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله (تنبیه الخواطر : ۲/۲۱۳)ـ وقتى به ایشان  عرض شد: ما تنهابه چیزهایى امر و نهى مى کنیم که خودمان به طور کامل آنها را رعایت کنیم ـ  فرمود  : نه، بلکه به خوبیها فرمان دهید هر چند خودتان به همه آنها عمل نکنید و از زشتیها باز دارید، گرچه خود از همه آنها خوددارى نورزید.
-⁩حضرت امام (ره) : در امر به معروف نه شرط عدل است و نه عمل.
-⁩ بحث اخلاقی و احکام جدا است.
⁩پسندیده و بهتر است آمر به معروف خود نیز عامل باشد، اما ⁦جزء شرایط انجام امر به معروف و نهی از منکر عمل به آن نیست.

⁩باید از خانواده شروع کرد .
-به مجرد وقوع گناه نهی از منکر واجب میشود .
-انجام امر به معروف و نهی از منکر بیرون از خانواده تنافری با انجام آن در داخل خانواده ندارد.
⁩طبق احکام در شرایطی که تنها فرصت برای یکی از این دو داشته باشیم اولویت با نهی از منکر در خانواده است.
⁩امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌آیند بعد همه چیز درست می شود.
⁩امام را برای ظهور می خوانیم تا بیاید همه چیز را اصلاح کند!! مانند این است: میهمان دعوت‌کنیم خودش هم ظروف را بشوید.
⁩از شرایط اصلی ظهور حضرت ،مهیا بودن شرایط ظهور و آمادگی دلها و جانها،فکرها و قلب های مردم برای ظهور است. حضرت جای پا و جایگاه اجتماعی در بین جمعیتی باید داشته باشند تا ان شاء الله ظهور محقق شود.

رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله: اَفْضَلُ الْعِبادَهِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ: برترین عبادت انتظار فرج است.در جای دیگر فرمودند : اِنْتِظارُ الْفَرَجِ عِبادَهٌ : انتظار فرج، عبادت است. (بحارالانوار- جلذ۵۲-ص۱۲۲و۱۲۵)

مردى از امیرالمؤمنین، امام على علیه السلام سئوال کرد: محبوب‌ترین اعمال پیش خدا کدام است؟ ایشان فرمودند: انتـظار فـرج. (بحارالأنوار، ج۵۲، ص ۱۲۲)

الاِمامُ زَیْنُ الْعابِدینَ علیه السلام:اِنْتِظارُ الْفَرَجِ مِنْ اَعْظَمِ الْعَمَلِ . انتـظار فــرج از جمله بزرگترین اعمال انسان است. (یوم الخلاص فى ظل القائم المهدى، ص ۲۳۲)

⁩خجالت میکشیم !
-در کنار دریا عده‌ای دارند غرق می‌شوند و ما از روی ⁦:heavy_check_mark:⁩خجالت و حیا به آنها کمک نمی کنیم تا غرق شوند.
خجالت از تیرها و جنود شیطان است. ( خجالت از جنود جهل است)
-خجالت دلیل محکمی بر ترک امر به معروف و نهی از منکر نیست.

رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: همانا خداوند دشمن دارد آن مؤمنی را که ضعیف و بی دین است، سؤال شد: مؤمن ضعیف و بی دین کیست؟ پاسخ داد: کسی که نهی از منکر و جلوگیری از کارهای زشت نمی کند. «کافی، جلد۵، ص۵۹ »

⁩پلیس و دادگاه از ما حمایت نمی‌کند .
-⁩چه کسی از امام حسین علیه‌السلام حمایت کرد ؟
-⁩پلیس و دادگاه جزء شرایط امر به معروف نیست .
⁩پلیس و قاضی نیز اشتباه می کنند.
-⁩ان الله یدافع عن الذین آمنوا.

⁩شأن و کلاس کارمان پایین می آید.
شان امام حسین علیه السلام از همه بالاتر است .
⁩امر به معروف عزت را بالا می برد.
⁩آمر به معروف استقلال فکری و شخصیتی دارد.

* اگر مدعی هستیم «یا لیتنا کنا معک» باید در عصر غیبت این را نشان دهیم و برای امام زمانمان قدمی برداریم!
* البته که امر به معروف و نهی از منکر اگر گزینشی نباشد، عزت می آوردنه ذلت!

امام حسین علیه السلام :بر هیچ چشم مؤمنى روا نیست که ببیند خدا نافرمانى مى شود و چشم خود را فرو بندد ، مگر آن که آن وضع را تغییر دهد.

⁦⁩علما و دیگران چرا شروع نمی کنند ؟
⁩رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم : اگر امت من امر به معروف را به گردن هم بیاندازند باید منتظر عذاب باشند.
⁩ خیلی از علما انجام می‌دهند. ( ما که همواره ایشان را نمی بینیم)
-علما از آسمان نیامده اند. برخی از آنها هم احتمال دارد کم کاری یا تحلیل غلط داشته باشند. به دلیل مهجور شدن این واجب مهم الهی رهبر انقلاب درباره آن فرمودند “واجب فراموش شده”.
-اگر روزی علما نماز نخوانند ما هم نمی خوانیم؟ اگر روزی علما دزدی کردند ما هم دزدی می کنیم؟

⁩امر به معروف شرایطی دارد که ما نداریم.
⁦-⁩در امر به معروف و نهی از منکر حداکثر چهار شرط داریم که در رساله عملیه آمده است و یادگیری آن مثل نماز واجب است.

⁩عصبانیتم را نمیتوانم کنترل کنم.
-⁩از اثرات امر به معروف و نهی از منکر خود سازی است.
⁩نماز نمی خوانم چون وضو بلد نیستم! ؟
-کظم غیظ را تمرین کن.
-⁩کار ما کار فرهنگی و قرآنی است .ما داریم امر به معروف را انجام می دهیم.
-⁩هر کجا گناه دیدی تذکر می دهی؟
-هر کار فرهنگی و قرآنی یکی از مصادیق امر به معروف است نه همه مصادیق آن.

⁩شما جوان و جو گیر هستید.
-امر به معروف و نهی از منکر دستور خدا و رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام است پس آنها نیز العیاذ بالله جو گیر هستند؟؟!!

 ⁩اگر بخواهیم تذکر بدهیم بیرون که می رویم باید به همه تذکر بدهیم از صبح تا شب .
-⁩اگر تذکر ندهید گناهکاران بیشتر هم می شوند و اوضاع ⁦آن قدر خراب می شود که اصلا بیرون نتوانید بروید !
-تخم مرغ دزد شتر دزد می شود.
-گناه، بیماری مسری است .
⁩قاعده عسر و حرج را رعایت کنیم.⁦⁩اگر در محل کار امر به معروف کنم حقوقم کم میشود ……
⁩امام على علیه السلام :اعلَموا أنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ والنَّهیَ عَنِ المُنکَرِلَم یُقَرِّبا أجَلاً ، ولَم یَقطَعا رِزقا . بدانید که امر به معروف و  نهى از منکر، اجل کسى را نزدیک نکرده اند و روزى کسى را نبریده اند.
⁩با دیدن گناه تقیه می کنیم …..
⁩جای تقیه کجاست؟؟!!
⁩⁦
ممکن است با گفتن ما، اهل منکر، از دین زده شوند.
⁩آیا مردم از پزشک تیغ به دست که بدن آنها را مجروح می کند، زده می شوند؟
نگرانی ما این است که مردم از ما زده شوند …. این نگرانی را به اسم دین تمام می کنیم.
⁩دلها دست خداست … در اثر انجام تکالیف و اوامر الهی جانها و دلهای سالم و پاک به سمت ما گرایش پیدا می کنند.
⁩شخص گناهکار از ما خیلی بهتر است.ما درباره خوبی های وی حرفی نداریم به گناهش کار داریم.
ا-ول کار خوبش را تشویق می‌کنیم سپس به او تذکر می‌دهیم.مگر گناه فقط بدحجابی است.
⁩چنین حرفی را ما نگفته ایم.
⁩رهبر انقلاب: بدحجابی جزء دهم است.
⁩بدحجابی مقدمه بسیاری از گناهان کبیره استما قدرت نداریم
قدرت جزء شرایط امر به معروف نیست .
-⁩به اندازه توان باید امر به معروف کرد . (خانواده , محل کار و …

⁩خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو ……
-حضرت حسین علیه السلام همرنگ جماعت نشدند….
-⁩حداقل همرنگ جماعت شدن , سکوت در برابر گناه و گناهکار است که از طرف بقیه به منزله تائید است.
حکمت ۱۵۴ نهج البلاغه :امام علی علیه السلام فرمود : آن کس که به کار جمعیتى راضى باشد همچون کسى است که در آن کار با آنها شرکت کرده (منتها) آن کس که در انجام کار باطل دخالت دارد دو گناه مى‌کند: گناه عمل وگناه رضایت به آن⁩امر به معروف را بلد نیستم.
-بروید مثل نماز یاد بگیرید.
(وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ)
در قانون نیامده
-در اصل هشتم قانون اساسی و …. آمده است: در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند.جلوی گناهان بزرگتر در مسائل اقتصادی رسانه و غیره را بگیرید.
-گناه بزرگ و کوچک ندارد.
-اگر دست ما به رسانه و … برسد و توان داشته باشیم ان شاءالله به گناهان بزرگتر هم خواهیم پرداخت.
حضرت علی علیه السلام : [کیفر] سبک شمردن گناه بیش از [کیفر] ارتکاب آن است.ما همه اش مشغول دعا و هیات و … هستیم
-⁩همه اینها مستحبات است تا واجب روی زمین است سراغ مستحب نروید.(دینداری گزینشی)
-⁩این واجب کفایی است .
چه تعدادی انجام داده‌اند که کفایت کند که شما انجام ندهید؟
مانند جهاد و جنگ مادامی کفایت می کند که پیشروی دشمن متوقف و به عقب رانده شود.

⁩لا اکراه فی الدین
– ⁩سوره مبارکه بقره :لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ﴿۲۵۶﴾در دین هیچ اجبارى نیست و راه از بیراهه به خوبى آشکار شده است پس هر کس به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد به یقین به دستاویزى استوار که آن را گسستن نیست چنگ زده است و خداوند شنواى داناست (۲۵۶)اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿۲۵۷﴾خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‏ اند آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى ‏برد و[لى] کسانى که کفر ورزیده‏ اند سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند که آنان را از روشنایى به سوى تاریکی ها به در مى ‏برند آنان اهل آتشند که خود در آن جاودانند (۲۵۷)

– سوره مبارکه انسان: إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا ﴿۳﴾ ما راه را به او نشان دادیم خواه شاکر باشد و پذیرا گردد یا ناسپاس (۳)
– سوره مبارکه آل عمران:وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ﴿۸۵﴾و هر که جز اسلام دینى [دیگر] جوید هرگز از وى پذیرفته نشود و وى در آخرت از زیانکاران است (۸۵)

⁩من جهنم خودم را می روم شما هم بهشت خودت را برو!
-جهنم شما شخصی است اما گناهتان غیرشخصی.
⁩اینها جاهلند
-⁩با این همه رسانه بعید است که جاهل باشند . کم کاری از خودشان است.
ارشاد جاهل (در موضوع) نیز واجب است.
معروف یعنی چیزی که عرف است .
– عرف مردم وقتی قابل اعتناست که خلاف قانون و شرع نباشد .
⁩پدر و مادر را نباید رنجاند .
-در مسیر اطاعت و احترام به والدین اطاعت و احترام خداوند اولی است.
-⁩به پدر ومادر باید به نرمی تذکر داد.
قرآن فرموده : لکم دینکم ولی دین
-آیه خطاب به مشرکین مکه است( یا ایها الکافرون…) نه مسلمانان هم کیش !
⁩امروز گفتیم فردا چی؟
– امروز دستمان را می شوییم فردا کثیف می شود دیگر نمی شویم؟؟!!
چرا پس از ۴۰ سال تازه به یاد امر به معروف افتاده‌اید؟
– طی این چهل سال موارد امر به معروف و نهی از منکر کم نبوده .
-⁩انقلاب اسلامی از بزرگترین معروف ها و نفی و نهی و براندازی حکومت طاغوت از بزرگترین نهی از منکرها بود که حضرت امام ره انجام دادند.
⁩امر به معروف و نهی از منکر در زمینه سیاست خارجی کم نبوده. (حمایت از مظلوم و ایستادگی در برابر ظالمین)
رهبر انقلاب از سال‌های گذشته صحبت کرده‌اند. معروف هایی مثل اعتکاف، عرفه و ….. در گذشته خیلی “معروف”نبوده اند و در اثر تکرار اکنون معروف شده اند. امر به معروف و نهی از منکر هم ان شاء الله چنین خواهد شد.شما اهل ریا و جانماز آب کشیدن هستید !می خواهید از راه به رخ کشیدن نقاط ضعف مردم به همه بفهمانید چقدر خوب هستید!
-همان کسی که گفت ریا نکنید همان کس گفته که امر به معروف کنید.شما برای چشم چرانی می‌خواهید امر به معروف کنید!
-⁩اگر قصد چشم چرانی داشته باشم بدون نهی از منکر درد سرش کمتر و لذتش بیشتر است.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!