همایش بزرگ راه بیداری عصر پنجشنبه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۷ با حضور جمعی از مردم مومن انقلابی با سخنرانی اقای علی اکبر جباری و اقای مهدوی ارفع و مجری گری هنرمند انقلابی، اقای علی زکریایی توسط تشکل «راه بیداری» در مسجد امام سجاد علیه السلام در منطقه صادقیه تهران برگزار شد.

در این همایش اقای جباری، دبیر تشکل راه بیداری به مسائل و معضلات امروز جامعه از جمله اشرافیگری مسئولان، تبعیض های اجتماعی و… پرداختند و راهکار مقابله با این معضلات را اولا احیای “جامع” دو واجب مهم اسلام یعنی امر به معروف و نهی از منکر؛ دوما اهم و مهم کردن معضلات اجتماعی و راه حل ها؛ سوما انجام امر به معروف و نهی از منکر مسائل کلان جامعه و معضلات بزرگ به صورت گروهی و تشکیلاتی مستقل با بهره گیری موثر از رسانه های متنوع. عنوان کردند. سپس گروه تواشیح بین المللی محراب، دو قطعه در وصف حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعاffلی فرجه الشریف و امام رضا علیه السلام اجرا نموده و حجت الاسلام ارفع درباره اهمیت امر به معروف و نهی از منکر مسئولین از دیدگاه نهج البلاغه پرداختند. در ادامه ایشان اضافه کردند که نهج البلاغه کتاب راهنمای اداره حکومت اسلامی و همچنین کتاب راهنمای آمرین به معروف و ناهیان از منکر مسئولین می باشد . در آخر حجت الاسلام والمسلمین ارفع همگان را دعوت به نهضت نهج البلاغه خوانی کردند که تا ۳۳ کشور این نهضت رسیده است.
اجرای برنامه سومین همایش بزرگ راه بیداری با هنرمند توانا و انقلابی کشورمان آقای علی زکریایی، مجری و تهیه کننده برنامه خط ۵۷ بود. در پایان از حضار دعوت به عمل امد تا در دوره اموزشی یک ماهه و عضویت در تشکل راه بیداری ثبت نام نمایند.

حاج آقا مهدوی ارفع در #همایش_راه_بیداری مورخ ۲۸ تیرماه ۱۳۹۷ چنین سخن گفتند:
گروهى، منکر را با دست و زبان و قلب انکار مى کنند، آنان تمامى خصلت هاى نیکو را در خود گرد آورده اند.
گروهى دیگر، منکر را با زبان و قلب انکار کرده، امّا دست به کارى نمى برند، پس چنین کسى دو خصلت از خصلت هاى نیکو را گرفته و دیگرى را تباه کرده است.
و بعضى منکر را تنها با قلب انکار کرده، و با دست و زبان خویش اقدامى ندارند، پس دو خصلت را که شریف تر است تباه ساخته اند و یک خصلت را به دست آورده اند.
و بعضى دیگر منکر را با زبان و قل و دست رها ساخته اند که چنین کسى از آنان، مرده اى میان زندگان است.
و تمام کارهاى نیکو، و جهاد در راه خدا، برابر امر به معروف و نهى از منکر، چونان قطره اى بر دریاى موّاج و پهناور است، و همانا امر به معروف و نهى از منکر، نه اجلى را نزدیک مى کنند، و نه از مقدار روزى مى کاهند، و از همه اینها برتر، سخن حق در پیش روى حاکمى ستمکار است.(حکمت ۳۷۴ نهج البلاغه)

وقتی حکومت اسلامی تشکیل می شود، انتظار می رود که حکومت درجهت محقق شدن تمام انتظارات به حق ملت گام بردارد.
حکومت امیرالمومنین علی(ع)درطول تاریخ،تنها حکومتی بود که با ۱۰۰٪مقبولیت روی کار آمد زیرا مردم از ظلم خلیفه های قبلی به ستوه آمده بودند و قصد داشتند عثمان را به قتل رسانده و علی(ع) را روی کار بیاورند، این در حالی بود که حضرت تمایلی نداشتند که حکومت را به دست گیرند و میفرمودند :«خلیفه کشی را باب نکنید و …»
نگاه حضرت به حاکمان حکومت اسلامی پیش و پس از به حکومت رسیدن متفاوت بود، ایشان در آن ۲۵ سال خانه نشینی ( به تعبیر خودشان خار در چشم و استخوان در گلو)، سکوت اختیار کرده و تنها به وحدت جامعه اسلامی می اندیشیدند اما پس از روی کار آمدن ، دو خطبه قرائت کرده و به شرح وظایف حاکمان اسلامی پرداختند «نمی گذارند حقی از بیت المال پایمال شود و یا اشرافیت به ناحق بر مسند قدرت بنشیند و مستضعفینِ توانمند از کارگزاری حکومت کناره گیری کنند» و در مقابل اشتباهات و بی توجهی هایِ کارگزارانِ حکومت، حضرت نامه پشت نامه، توبیخ پشت توبیخ …
چرا مردمی که ۱۰۰٪شان علی را به اصرار روی کار آوردند، بعد از ۲سال علی را به ستوه آوردند؟؟ تا آنجا که در خطبه هایش به گله از یاران خویش زبان گشوده و آنان را با یاران معاویه قیاس میکند و میگوید «کاش می توانستم ۱۰ تن از شما را بگیرم و ۱تن از ایشان را با خود همراه کنم چرا که آنان در باطل خویش استوارند و شما در حق خود سستی می کنید ، آنان برای خدمتشان جیره و مواجبی نمی گیرند ولی من به شما حقوقتان را می دهم ولی شما باز هم در امور حکومت سستی می کنید و …»
زیرا بسترِ گفتمان جامعه ، اسلامی نبود ،بلکه گفتمانی منفعت طلبانه بود؛ آنان تاب عدالت علی ع را نداشتند و شروع به توطئه چینی علیه وی و حکومتش کردند.
در عصر امروز هم «گفتمان انقلابی» رو به افول است به همین خاطر است که رهبری مدام توصیه به ساده زیستی، دوری از اشرافیگری و … می کنند.
(امام خمینی(ره) درجواب یکی از مسئولینی که فتوا از ایشان می خواستند
در خصوص توقف خودرو بیت المال برای انجام کار شخصی( گرفتن نان یا …) گفته بودند: بعد از انقلاب نمی دانم چه شده که آقایان می خواهند ماشین داشته باشند؟!)

اگر جامعه با کتاب مبنایی این نظام و انقلاب «نهج البلاغه»آشنا شد، می تواند با مشکلات مواجه شود و آنها را اصلاح کند.
یک عده ای هم در داخل به سرگردکی عده ای دیگر در خارج از کشور درصدد دستکاری گفتمان انقلابی هستند.

به نقل از رهبری در یک جلسه فرهنگی :
مهم ترین وظیفه شما بازکردن چترِ « گفتمان انقلابی» بر سر قشری است که به آنان خاکستری می گویند. که اگر در اجرای این مهم کوتاهی کنید محال نیست که این انقلاب از بین برود.
در دوران انقلاب از نوجوان ۱۳ ساله تا پیرزن ۸۰ ساله همه دغدغه داشتند که چه کاری می توانند برای این انقلاب بکنند، امروز به نقطه ای رسیدیم که طرف با تمام امکانات ( زیر باد کولر و جلو ال سی دی چند اینچ نشسته) می گوید این انقلاب برای ما چه داشته است؟) یعنی به جای مطالبه از آرمانها، مطالبه از دستاوردها می کنیم!!!

وقتی خواص یک جامعه بی بصیرت ، اهل اشرافیگری و .. شد، علی هم که در رأس حکومت باشد نمی تواند کاری از پیش ببرد.
اگر امربه معروف و نهی از منکر سازماندهی شده( تشکیلاتی) مسئولین را رها کنیم، نه تنها مُرده ای بین زندگانیم( طبق روایت) بلکه خدا بلایی سرمان می آورد که هرچه دعا کنیم، مستجاب نخواهد شد.
تا کنون هم دیر شده اما باید این مهم در رأس کار همگان قرارگیرد.
امام علی ع در نهج البلاغه در خصوص حاکمان جامعه اسلامی یک منطق عملیاتی و شفاف ارائه دادند:
در دوران حکومت اسلامی که مشکلات زیاد است، مسئولین حق ندارند حتی از مال حلال ،مرفه زندگی کنند( خطبه۲۰۹)
خداوند از حاکمان جامعه اسلامی عهد گرفته که در حد فقیرترین سطح جامعه زندگی کنند تا فقرا طغیان نکنند.
و این مهم را باید از ارگانهای تحت نظر رهبری شروع کرد زیرا اگر خطایی در اطرافیان ایشان رخ دهد به پای ایشان نوشته خواهد شد و ایشان مورد هجمه ها قرار خواهند گرفت.
اگر فریضتین در سطح کلان را کنار گذاریم، علی تنها خواهد ماند و همه به فکر حذف او خواهند افتاد تا بدون نصایح و توبیخ های علی به منکراتشان ادامه دهند.

گفتمان انقلاب برای اینکه زمین گیر نشود نیاز به یک کتاب راهنما و یک شخصیت محوری دارد تا مردم با این گفتمان آشنا شوند و مطابق آن مسئولینشان را انتخاب کرده و پس از روی کار آمدنشان ازآنان مطالبه گری کنند.
کلام امیرمومنان در نهج البلاغه همان گفتمان انقلابی امروز است.
اما چرا نهج البلاغه؟
رهبری تعابیر مهمی در خصوص نهج البلاغه دارند:
۱- نهج البلاغه کتاب تدوین شده انقلاب اسلامی است و آنرا می توان آئین نامه انقلابش محسوب کرد.
۲- امروز شرایطی مشابه شرایط حکومت امیرالمومنین است پس روزگارِ نهج البلاغه است.
۳- نهج البلاغه کلید حل همه مشکلات امروز است.
۴- در نشریه ۳۷ خط حزب الله در سایت khamenei.ir چاپ شده :
جوانی از رهبری میپرسند: در فتنه های امروز چه کنیم که حق را پیدا کنیم؟ امام خامنه ای در جواب فرمودند نهج البلاغه بخوانید ، زیرا ذهن ها متفاوت شده و با خواندن آن ذهن ها هم سو و یکپارچه می شود.

آقای جباری در #همایش_راه_بیداری ( مورخ ۲۸ تیرماه ۱۳۹۷)
ابتدا به نقد از نحوه عملکرد مسئولین پرداختند، که امروزه بسیاری از امور اداری یا دولتی که با آن مواجهیم برای یک امضای ساده ممکن است هفته ها به تأخیر بیفتد از بیمارستانها گرفته تا قوه قضاییه و شهرداری و …
سپس از منابع غنی کشور سخن گفته و این که از نظر استراتژیک موقعیتی ایده آل دارد.
چرا در چنین کشوری با این موقعیت عالی طبیعی و استراتژیک باید این قدر فقیر وجود داشته باشد؟

در حالی که با فروش خانه یکی از مسئولین (برخی از آنان متاسفانه در لباس پیغمبر هستند) می توان چندین خانه برای فقرا و نیازمندان فراهم کرد.
و بعد هم وقیحانه پاسخ دهند که ما #ژن_خوب هستیم!!
مسئولینی که به اسم خدمت به دین و امام زمان عج ، بر گردن مردم سوار شده اند و حسابشان(خانه های میلیاردی بالای شهر) را از مردم جدا کرده اند.
اینها دردهای بزرگی است، تبعیض، بی عدالتی ، اشرافیگری و … آدم می خواهد فریاد بزند؛ صدا و سیما هم که قرار بود فریاد مردم باشد ، همواره چند قدم عقب تر از اتفاقات است، و به برخی اتفاقات اصلا نمی پردازد.

مقام معظم رهبری اشاره کردند که ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با وزارتِ خزانه داریِ آمریکا هستیم، همان وزارتخانه ای که اخیرا اعلام کرده طبق برآورد ما حدود ۲۲_۲۳ میلیارد دلار در خانه های ایرانیان وجود دارد و ما میخواهیم شماره سریال آنها را باطل کنیم!!
یعنی تبدیل این حجم از ارز به اوراق باطله!! جنگی نابرابر!!

در چنین دوره حساسی که کشور نیاز شدید به ارز دارد و با وجود ممنوعیت واردات، یک دفعه متوجه می شویم با هک سایت وزارت صنعت، ۶هزار خودرو خارجی به صورت غیر قانونی وارد کشور شده است!( در شرایطی که ثبت سفارشات در سایت وزارت صنعت بسته بوده و کسی نمی توانسته سفارشی را در سایت ثبت کند).
وقتی بررسی ها صورت می گیرد معلوم می شود هک کردن این سایت و وارد شدن آن همه خودرو خارجی تبانی دوطرفه بوده است!!
برخورد دولت هم جز بررسی تخلف مالیاتی این شرکت ها و جریمه آنان چیزی نبوده!
پس آن پول و ارزی که از جیب مردم و کشور برای این کار خارج شده چه می شود ؟؟!!
و یا مطلع می شویم که دلار دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان به شرکتهای واردکننده گوشی تلفن همراه( اعم از آیفون و …) اختصاص داده شده که پس از واردات آن به کشور، با نرخ ۸-۹ هزار تومان فروخته شد!! از طرفی وارد کردن گوشی( آیفون) از کشوری که دشمن متخاصم ماست یعنی سود رساندن به آن دشمن!!
(حتی نباید اجازه واردات آیفون با قیمت ۸ هزارتومان هم داده می شد چه برسد به اختصاص ارز دولتی به واردات)
و تا صدای عده ای بلند شود به انتقاد، فوری صدای اعتراضات را با جمله« چرا خرج سوریه و لبنان می کنید؟» ، خاموش می کنند؟
یکی نیست از آنها بپرسد چند درصد از افکار و دغدغه های آقایان وزارتخانه ها درگیر سوریه و یمن وعراق است؟ ذهن وزیر بهداشت چقدر درگیر سوریه و یمن است؟ یا وزیر آموزش و پرورش ؟ وزیر راه و مسکن و …
بودجه اختصاص داده شده به سوریه و یمن و … تنها بخش کوچکی از بودجه دفاعی کشور است (بودجه دفاعی هم ۱۷-۱۸٪ کل بودجه کشور است، که در کشورهای دیگر این رقم بین ۱۵_۲۴٪ می‌باشد و در آمریکا ۲۴٪ است)
تمام آمار بودجه های کشور و مخارج دفاعی ، روی سایتها شفاف است.
درد بزرگ مردم نبود عدالت، تبعیض، اشرافیگری، بیکاری کارگران و تعطیلی کارخانه ها می باشد، این در حالی است که برپایی قسط و اجرای عدالت دغدغه تمام انبیاء و اولیای الهی بوده است.
آن وقت رییس گمرک می گوید ما دستگاه x_ray نداریم تا برای جلوگیری از قاچاق کالا از آن استفاده شود و سفارشِ این دستگاه را به شرکتهای داخلی داده ایم و هنوز آماده نشده!
حال آنکه رهبری توصیه شان به وزارت خانه ها برای مصرف کالای داخلی در مواردی است که نمونه داخلی آن موجود است نه دستگاهی که هر روز تأخیر در ساخت آن سبب تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران این مرز و بوم می شود!!

وقتی هم سخن از «نهی از منکر مسئولین» به میان می آید، عده ای می گویند چرا مسئولین کاری نمی کنند!!؟؟
مگر می شود خودشان نهادی راه بیاندازند تا خودشان، خودشان را نهی از منکر کند؟!؟!!
این قصور ما می باشد که کنار نشسته ایم و مدام انتظار از مسئولین داریم تا کاری از پیش برود.
عده ای هم می گویند نمی شود کاری کرد و دیر شده!
در حالی که ما در میدان جنگ، وقتی فشنگمان تمام شده است نمی توانیم بنشینیم و بگوییم نمی توان کاری کرد،و منتظر شویم تا دشمن از روی سنگرمان رد شود، لااقل می توانیم سنگی پرتاب کنیم یا خاک به چشمانش بریزیم تا نزدیک تر نشود ! مردم فلسطین سالهاست با انتفاضه و پرتاب سنگ اسراییل را ذله کرده اند ، مقاومت با دستان خالی!

باید مسائل را اهم و مهم کرد تا درگیر مسائل کم اهمیت نشویم.
اگر مسائل را اهم و مهم نکنیم مسئولین به روند غلط خود (اشرافیگری و کم کاری و …) ادامه می دهند و هیچکس نیز جلودارشان نیست و رسانه های خارجی پرچمدار حل مسائل کشور می شوند!!

__باید چه کنیم؟
__ راهکار چیست؟؟
باید «نهضت احیای جامع امربه معروف و نهی از منکر»را راه اندازی کنیم .
جامع یعنی در تمام زمینه ها نه فقط حجاب!!
طبق فرموده رهبری حجاب اولویت دهم هست و موارد بسیار مهم تری وجود دارد که منکرات بزرگ تری هستند، (اشرافی گری،خوردن حق مردم، فساد اقتصادی، رشوه، رانت ، آقازادگی و …) که باید آنها در اولویت قرارگیرند.(حجاب هم مهم است و نباید از آن غافل شد اما نه اینکه تمام قوای خود را به آن اختصاص دهیم )

طبق روایتی از امام علی (ع) که به حسنین فرمودند:
امربه معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که اگر این دو مهم را رها کنید اشرار بر شما مسلط می شوند.
رهبری بارها فرموده اند اسامی مفسدینِ اقتصادی را اعلام کنید اما تاکنون اسمی اعلام نکرده اند و بعد موضوع یک دخترک رقاصه پررنگ می شود این یعنی شر!!
درست است که رقاصی در منظر عموم گناه است و آن دخترک هم کار اشتباهی کرده است، اما واقعا مشکلات ما اینها است؟یا تعطیل شدن ۵۵۰۰ واحد صنفی در بازار آهن تهران؟و به تبع آن بیکار شدن حدود ۱۵-۲۰ هزار نفر فقط در تهران و در یک صنف.
بسیاری از افرادی که بیکار می شوند در وهله اول دچار مشکلات روحی و افسردگی می شوند و سپس پای ماهواره و گوشی نشسته و تحت القائات اعتقادی و سیاسی و اجتماعی قرار می گیرند و به دین خدا و نظام اسلامی و … بدبین می شوند.

اگر عدالت در جامعه اسلامی برقرار شود چنان جاذبه ای در سایر کشورها ایجاد خواهد کرد که همه خواهانِ داشتنِ جامعه و حکومت اسلامی خواهند شد و این امر انشاءالله زمینه سازِ ظهور امام عصر(عج) خواهد بود.

ما بسیاری از مستحبات را انجام می دهیم اما دو واجب از فروع دین مان را کنار گذاشته ایم« امر به معروف_نهی از منکر» ، و چون سخت است به تکلیفمان عمل نمی کنیم ، باب میلمان نیست!
امربه معروف و نهی از منکر مسئولین، کار پیچیده ای است که نیازمند طرح و برنامه درستی است تا خاکریز را درست تشخیص دهیم ، اگر جلوتر از خاکریز باشیم، خودمان زود از بین می رویم و اگر عقب تر از خاکریز باشیم، نیروی خودی را نشانه می گیریم. در امربه معروف و نهی از منکر و کارهای فرهنگی سخت ترینِ کارها ، تشخیصِ صحیح و دقیقِ خاکریز می باشد.

آقای جباری در ادامه بحثِ تشخیصِ خاکریز بیان کردند که دوره های آموزشی #راه_بیداری به تشخیصِ دقیق و صحیح خاکریز کمک می کند و در ادامه، ضرورتِ آموزش دیدن فریضتینِ امربه معروف و نهی از منکر را گوشزد کردند تا در بحث امربه معروف و نهی از منکر مسئولین دقیق تر عمل نماییم.
در ادامه ایشان بیان کردند وقتی فرمانده و رییس یک نظام به میدان آمده و عنوان می کند« آتش، به اختیار»، یعنی ارتباط بین خاکریز و خط مقدم و مقرِّ فرماندهی قطع شده است.
اگرچه این فرمان با توجه به جایگاه رهبری به نفع خودشان نیست، اما تأکیدشان این است که ملت خودشان باید در میدان حاضر شوند و برای خودشان کاری کنند.
برای پیمودن راه درست در وضعیت کنونی جامعه و برای امر به معروف و نهی از منکر مسئولین نمی توان تنها قدم برداشت.

ایشان در توضیح دوره های آموزشی گروه فرمودند : دوره های آموزشی شامل دوره مقدماتی و دوره تکمیلی می باشد؛ که در دوره مقدماتی، ضرورت این دو واجب الهی، شرایط، احکام و روش های آن، آموزش داده می شود و به شبهات پاسخ های عقلی، نقلی و تجربی داده می شود. در دوره های تکمیلی «کار تشکیلاتی،سواد رسانه ای،جریان سازی،جریان شناسی و …» آموزش داده می شود.
بسیاری از ما موج سواری را بلد نیستیم و در برخی موارد حتی در سطح جامعه، موجی ایجاد می کنیم که دشمن از آن بهره می برد، چرا؟ چون با هم نیستیم و در کار گروهی و تشکیلاتی ضعیف هستیم.
فعال فرهنگی زیاد داریم اما در نقاط مهم و حساس مثل فضای مجازی( اینستاگرام و …)ضعف داریم، با تحلیل های غلط، با توجیه این که اینستاگرام و … نجس افزار صهیونیستی هستند، جبهه را خالی کرده و عرصه را به دشمن واگذار کرده ایم.
حال آنکه رهبری درباره اهمیت فضای مجازی بسیار فرموده اند تا جایی که فرمودند« من اگر رهبر نبودم، رییس فضای مجازی می شدم.».

اگر جریان و تشکیلاتی درست شکل بگیرد و با هدف معین و درست شروع به کار کند،حتی اگر سران آن جریان منحرف شوند، آن جریان به مسیر درستش ادامه خواهد داد.

درپایان هم آقای جباری هدف گروه راه بیداری را اینگونه جمع بندی کردند : « احیای جامع امربه معروف و نهی از منکر، کارِ علمیِ تشکیلاتی( فکر مؤثر_کار مؤثر)، فعالیت به همراه آموزش،کار رسانه ای و در عین حال مستقل بودنِ گروه از هر ارگان یا نهادی( تشکل کاملا مردمی)» .
و این نکته را یادآور شدند که تمام امور تحت اراده خداوند و به یَدِ قدرتِ اوست. اگر او بخواهد با اراده ای، همه مشکلات حل خواهد شد و این امر به تلاش حداکثریِ ما و نیت خالص ما بر می گردد.در این گروه نیت فقط اجرای فریضتین نیست بلکه به پیوست های آن_ فعالیت های اجتماعی ،اعم از فقر زدایی، محرومیت زدایی، فعالیت های جهادی و فعالیت های فرهنگی _پرداخته می شود.
سپس بیانات خود را با این آیه از قرآن خاتمه دادند :
«قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى … [سوره سبأ : ۴۶]»
بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید و …

امکان ارسال نظر وجود ندارد!