جلسه ۲۹ ام راه بیداری_۲۶/ اردیبهشت/۱۳۹۷

آزمایش مؤمنین در « عمل به تکالیف» است نه فقط پرهیز از محرمات و فحشاء و …/ وقتی امیر المؤمنین با آن مقام و جایگاه معنوی نگران « سلامتِ دینِ خویش» هستند چگونه ما مطمئن باشیم دینمان همواره ایمن خواهد ماند و دیندار از دنیا می رویم ؟ / مؤمن اگر برای شناخت تکالیف اهم خود تلاش نکند و یا تکالیفش را گزینشی ( طبق امیالش) عمل کند، دینش خدشه دار شده و سالم نخواهد ماند/ رشد مؤمن در گروِ عمل به تکالیف سختی ست که علیرغم میل باطنیش مکلف به آنهاست. وگرنه اگر به وظایفی مطابق میلش عمل کند ، نه تنها رشد نمی کند، بلکه تنزُّل هم خواهد کرد./ یکی از تکالیفی که به وجوبش پی برده ایم« امربه معروف و نهی از منکر» است/ کسی که راضی به گناه دیگران می شود خود نیز شریک آن گناه است/ اگر در جامعه شوق به گناه از بین نرود، موانع ظهور مرتفع نخواهد شد چون شوقِ به گناه با شوقِ به امام در یک جا جمع نمی شود .

پیامبر (ص) در خطبه ای که در انتهای ماه شعبان و ورود به ماه مبارک رمضان ایراد نمودند، پس از بیان« برکات ماه مبارک رمضان و خیر کثیر این ضیافت الهی» فرمودند:«ای علی! حرمت تو را در این ماه می‌شکنند. گویا می‌بینم تو در حال نماز برای پروردگار خویشی، که شقی ترینِ اوّلین و آخرین، همو که برادر پی‌کننده ناقه قوم ثمود است، برمی‌خیزد و بر فرق سرت ضربتی می‌زند و محاسنت، از خون سرت رنگین می‌شود» .
حضرت علی درآن لحظه فرمودند: « آیا درآن حالت دینم سالم است؟» پیامبر فرمودند : « بله دینت سالم است».

توجه به قسمت پایانی این خطبه دو هشدار مهم برای دین داران خواهد داشت:

۱- چگونه ابن ملجمی که از مریدان و محبینِ حضرت علی ( ع) بود و از برگزیدگانِ انگشت شمارِ یمنی بود که برای یاری رساندن به حضرت(ع) در مدینه حاضر شدند، بعد از گذشت فقط ۴ سال به نقطه ای می رسد که مظهر حق و میزان عدل و ولی خدا (ع) را به شهادت می رساند؟؟
این نهیبی است برای متدینین ؛ که در هر مرتبه ای هستیم، شیطان هم متناسب با آن مرتبه به سراغِ دینِ ما می آید! و نباید به دینداریِ خود هیچگاه مطمئن باشیم .
برای حفظ دین از بلیات( آزمایشات) باید « تکلیف را درست تشخیص داده و بدان عمل کنیم» هرچند سخت و طاقت فرسا باشد ، اما رشدِ قابل توجهی برای ما خواهد داشت.

۲- حضرت علی (ع) با چنان جایگاه معنوی والایی، تعاریف و تمجیدهای دائمی پیامبر از ایشان و فضائل بی نظیرشان ( مولود کعبه، وصی پیغمبر، همسر دخت پیامبر، مصداق بسیاری از آیات قرآن و …) چگونه نگران « سلامتِ دینشان در پایان عمر مبارکشان» بوده است؟
سلامتِ دین در گروِ « تشخیص درست تکلیف و عمل به آن»است.
یکی از مهمترین تکالیفی که وجوبش بر اساس بسیاری آیات و روایات روشن شده است، « امر به معروف و نهی از منکر» است.
هر کسی که به گوشش این مهم رسیده باشد ، نمی تواند از زیربار مسئولیت شانه خالی کند . طبق روایات ائمه و معارف قرآن هرکسی راضی به گناه و ظلمی شود، در آن گناه و ظلم شریک خواهد بود .
همیشه نباید شریک جرم یا مجرم آدم کافر و معلوم الحالی باشد، گاهی اهل نماز و گریه بر اباعبدالله (ع) هم هست و مثل این رییس جمهور ترکیه_اردوغان روضه علی اصغر هم در محرم می خواند اما دستش به خون بسیاری مسلمانان عراقی، سوری، یمنی، ایرانی و … آغشته است .

پس تشخیص تکلیف اهم بسیار سخت است و گاه ممکن است لازم باشد ۹۰٪ توان را هم برای تشخیصِ تکلیفِ اَهَم گذاشت و تنها ۱۰٪ توان برای عمل به آن تکلیف کافی باشد .
(اشاره به حدیث پیامبر که یک ساعت تفکر بهتر از ۷۰ سال عبادت است، چون با یک ساعت تفکر میتوان مسیر انحرافی ۷۰ ساله را اصلاح کرد.)
اینکه طبق روایات افضل اعمال « انتظار فرج» است یعنی انتظارِ فرج، یک عمل است و منتظر حقیقی پیوسته باید دنبال تشخیص تکلیف و عمل به آن باشد، و یک لحظه هم از حرکت نإیستد و نا امید نشود.
نزدیکترین عمل برای کمک به برطرف شدن موانع ظهور« احیاء و اقامه امربه معروف و نهی از منکر» است و تا «شوق گناه» از دلها بیرون نرود، «شوق به امام» در دل ها زنده نخواهد شد.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!