لعن الذین کفروا من بنى إ سرءیل على لسان داود و عیسى ابن مریم ذلک بما عصوا و کانوا یعتدون (۷۸)
کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه لبئس ما کانوا یفعلون (۷۹)ترى کثیرا منهم یتولون الذین کفروا لبئس ما قدمت لهم أ نفسهم أ ن سخط الله علیهم و فى العذاب هم خلدون (۸۰)
ترجمه :
۷۸ – آنها که از بنى اسرائیل کافر شدند بر زبان داود و عیسى بن مریم لعن (و نفرین ) شدند، این بخاطر آن بود که گناه مى کردند و تجاوز مى نمودند.
۷۹ – آنها از اعمال زشتى که انجام مى دادند یکدیگر را نهى نمى کردند چه بدکارى انجام مى دادند.
۸۰ – بسیارى از آنها را میبینى که کافران (و بت پرستان ) را دوست مى دارند (و با آنها طرح دوستى مى ریزند) چه بد اعمالى از پیش براى (معاد) خود فرستادند که نتیجه آن خشم خداوند بود و در عذاب (الهى ) جاودانه خواهند ماند.

تفسیر نمونه آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
در این آیات براى اینکه از تقلیدهاى کورکورانه اهل کتاب از پیشینیانشان جلوگیرى کند اشاره به سرنوشت شوم آنها کرده و مى گوید: کافران از بنى اسرائیل بر زبان داود و عیسى بن مریم ، لعن شدند و این دو پیامبر بزرگ از
خدا خواستند که آنها را از رحمت خویش دور سازد (لعن الذین کفروا من بنى اسرائیل على لسان داود و عیسى ابن مریم )
در اینکه چرا تنها نام این دو پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) برده شده است مفسران احتمالاتى داده اند گاهى گفته مى شود، علت آن این است که سرشناسترین پیامبران بعد از موسى (علیه السلام ) این دو پیامبر بودند، و گاهى گفته مى شود که بسیارى از اهل کتاب افتخار مى کردند که فرزندان داودند، قرآن با این جمله اعلام مى کند که داود از کسانى که راه کفر و طغیان پیش گرفتند، متنفر بود، و بعضى گفته اند که این آیه اشاره به دو واقعه تاریخى است که خشم این دو پیامبر بزرگ را برانگیخت و جمعى از بنى اسرائیل را نفرین کردند، داود در مورد ساکنان شهر ساحلى ایله که به اصحاب سبت معروفند و سرگذشت آنها در سوره اعراف خواهد آمد، و حضرت مسیح درباره جمعى از پیروان خود که بعد از نزول مائده آسمانى باز هم راه انکار و مخالفت را پیش گرفتند لعن و نفرین نمود.
در هر حال آیه اشاره به این است که بودن جزء نژاد بنى اسرائیل و یا جزء اتباع مسیح ، مادام که هماهنگى با برنامه هاى آنها نبوده باشد باعث نجات کسى نخواهد شد بلکه خود این پیامبران از اینگونه افراد ابراز تنفر و انزجار کردند.
جمله آخر آیه نیز این مطلب را تاکید مى کند و مى گوید: این اعلام تنفر و بیزارى بخاطر آن بود که آنها گناهکار و متجاوز بودند (ذلک بما عصوا و کانوا یعبدون )
به علاوه آنها بهیچوجه مسولیت اجتماعى براى خود قائل نبودند، و یکدیگر را از کار خلاف نهى نمى کردند، و حتى جمعى از نیکان آنها با سکوت و سازشکارى ، افراد گناهکار را عملا تشویق مى کردند (کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه ) و به این ترتیب برنامه اعمال آنها بسیار زشت و ناپسند بود (لبئس ما کانوا یفعلون )
در تفسیر این آیه روایاتى از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و ائمه اهل بیت (علیهم السلام ) نقل شده که بسیار آموزنده است .
در حدیثى از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى خوانیم  لتامرن بالمعروف و لتنهون عن المنکر و لتاخذن على ید السفیه و لتاطرنه على الحق اطرا، او لیضربن الله قلوب بعضکم على بعض و یلعنکم کما لعنهم 🙂  (حتما باید امر به معروف و نهى از منکر کنید و دست افراد نادان را بگیرید و به سوى حق دعوت نمائید و الا خداوند قلوب شما را همانند یکدیگر مى کند و شما را از رحمت خود دور مى سازد همانطور که آنها را از رحمت خویش دور ساخت !)
در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام ) در تفسیر کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه چنین نقل شده است : اما انهم لم یکونوا یدخلون مداخلهم و لا یجلسون مجالسهم و لکن کانوا اذا لقوهم ضحکوا فى وجوههم و انسوابهم :  (این دسته که خداوند از آنها مذمت کرده هرگز در کارها و مجالس گناهکاران شرکت نداشتند، بلکه فقط هنگامى که آنها را ملاقات مى کردند، در صورت آنان مى خندیدند و با آنها مانوس بودند).
و در آیه بعد به یکى دیگر از اعمال خلاف آنها اشاره کرده ،بسیارى از آنان را میبینى که طرح دوستى و محبت با کافران میریزند (ترى کثیرا منهم یتولون الذین کفروا) بدیهى است که دوستى آنها ساده نبود، بلکه دوستى آمیخته با انواع گناه و تشویق آنان به اعمال و افکار غلط بود، و لذا در آخر آیه مى فرماید:  (چه بد.
اعمالى از پیش براى معاد خود فرستادند، اعمالى که نتیجه آن ، خشم و غضب الهى بود و در عذاب الهى جاودانه خواهند ماند)  (لبئس ما قدمت لهم انفسهم ان سخط الله علیهم و فى العذاب هم خالدون )
درباره اینکه منظور از الذین کفروا در این آیه چه اشخاصى هستند بعضى احتمال داده اند منظور مشرکان مکه اند که یهود با آنها طرح دوستى ریخته بودند، و بعضى احتمال داده اند که منظور جباران و ستمگرانى بوده اند که یهود در اعصار گذشته طرح دوستى با آنها مى ریختند حدیثى که از امام باقر (علیه السلام ) در این زمینه نقل شده نیز این معنى را تایید مى کند آنجا که مى فرماید: یتولون الملوک الجبارین و یزینون لهم اهوائهم لیصیبوا من دنیاهم :  (این دسته کسانى بودند که جباران را دوست مى داشتند و اعمال هوس آلود آنان را در نظرشان خوب جلوه مى دادند تا به آنها نزدیک شوند و از دنیاشان بهره گیرند!)
هیچ مانعى ندارد که آیه اشاره به هر دو معنى بلکه اعم از آنها باشد.

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

Avatar for مدیر سایت

شهید طهرانی مقدم

امکان ارسال نظر وجود ندارد!