جلسه سوم آموزشی “واجب فراموش شده” غرب تهران، در مسجد جامع امام سجاد علیه السلام ،روز سه شنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۳ در ساعت ۱۴:۳۰ با پخش قرآن و سرود ملی و کلیپ “دشمن را باید از دور شناخت” از استاد پناهیان آغاز شد.
مبحث ضرورت اجتماعی امربه معروف و نهی از منکر مطرح شد.
بعد از ۱۵ دقیقه زمان پذیرایی و پخش کلیپ، جلسه چهارم آموزش، ساعت ۱۵:۴۵ آعاز شد .
مبحث ضرورت امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ نظام اجتماعی سالم ، مطرح شد.
ساعت ۱۶:۳۰ کلاس به پایان رسید.

بسمه تعالی
خلاصه جلسه سوم و چهارم آموزش گروه راه بیداری- مسجد جامع امام سجاد (علیه السلام)
۱- حیطه امربه معروف و نهی از منکر فقط منحصر در حجاب نیست. غیبت , دروغ, تهمت, شقوق مختلف حق الناس و…. همگی گناه ومنکرهستند. البته بد حجابی باعث تغییر سبک زندگی خانواده می شود و تبعات سنگینی برای جامعه دارد و در جای خود بسیار مهم است. همچنین امر به معروف فقط امر به حجاب نیست , امر به سایر معروفات نیز باید انجام شود, مثل امر به نماز, انفاق, تعاون و همکاری و…….

۲- یک مسلمان باید خیرخواه اطرافیان و عزیزان خود باشد,  نباید به خاطر رو دربایستی و یا ترس از بد شدن در انظار دیگران, شاهد عاقبت به شری و اهل دوزخ شدن اطرافیان و عزیزانش باشد.
۳- یک مسلمان نمی تواند نسبت به اوضاع جامعه و اطرافیانش بی تفاوت باشد. اگر انحراف و گناهی در جامعه شایع شود دامن خود وی و خانواده اش را خواهد گرفت و تمام زحمات وی برای تربیت خانواده و فرزندانش را خنثی خواهد کرد.

۴- بزرگترین معروف حکومت اسلام و حفظ آن است, هرچند مشکلات و نابسامانی های زیادی در آن دیده شود. برای اولین پس از حکومت چند ماهه امام حسن علیه السلام حکومتی برپا شده که حاکمان آنها با واسطه از صاحب حکم یعنی خداوند متعال اجازه حکمرانی پیدا کرده اند. تنها کشوری که قانون اساسی و سایر قوانین آن از جمله ازدواج, طلاق, ارث , خرید و فروش , دادگستری و…. منطبق بر شریعت اسلام و قوانین قرآن کریم می باشد ,جمهوری اسلامی ایران است. لذا با امربه معروف و نهی از منکر سلامت حکومت اسلام و به تبع آن حفظ نظام سالم اجتماعی محقق میشود.
۵- در صدر اسلام مسلمین در دینداری وظیفه خود را فقط در حیطه وظایف وعبادات فردی می دیدند, لذا از وظایف اجتماعی غافل شدند و در نتیجه به عنوان مثال شهر مدینه شد مرکز رقاصه ها و آوازه خوان ها و ….. .لذا در ماجرای قیام سیدالشهدا (علیه السلام) مردم مدینه حال همراهی حضرت را نداشتند و فقط به بدرقه حضرت اکتفا کردند , با اینکه مردم مدینه حدود ۵۰سال با حضرت زندگی کرده بودند و از حقانیت و فضایل ایشان مطلع بودند با حضرت همراه نشدند.

۶- امربه معروف و نهی از منکر باعث حفظ سلامت شخصی افراد در دینداری و همچنین حفظ نظام سالم اجتماعی خواهد شد.

تشکل مردمی احیاء امربه معروف و نهی از منکر
گروه راه بیداری

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

Avatar for مدیر سایت

شهید طهرانی مقدم

امکان ارسال نظر وجود ندارد!