امر به معروف و نهی از منکر در کلام آیت الله مظاهری
احیای امر به معروف و نهی از منکر، احیای اسلام است.
اجرای امر به معروف و نهی از منکر در اجتماع ،نیازمند
برخورداری افراد جامعه از صبر اجتماعی است.
برخورداری از این قسم صبر و عمل به آن، از همۀ انواع صبر، مشکلتر و
در عین حال، مفیدتر و لازمتر است؛ زیرا اگر امر به معروف و نهی از منکر
در اجتماع زنده شود، گناه به طور کلّی از جامعه زدوده و فضیلتها زنده
میشوند. به عبارت دیگر احیاء امر به معروف و نهی از منکر، احیای اسلام
عزیز است و باعث میشود اجتماع به سوی اسلام حقیقی و مسلمانی واقعی گام بردارد.
تأکید مکرّر قرآن کریم و روایات اهل بیت«علیهمالسّلام» و نیز علما و
بزرگان بر احیای امر به معروف و نهی از منکر، برای آن است که احیای این
فریضۀ بزرگ، به منزلۀ احیای اسلام است. قرآن کریم امّت اسلامی را به
خاطر توجّه به فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر بهترین امّتها میداند:
«کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»[۱]
قرآن شریف میفرماید که اگر شما برای جامعۀ بشری الگو و در میان همۀ
امم بهترین هستید، به خاطر عمل به امر به معروف و نهی از منکر است و
اگر این امر به معروف و نهی از منکر را نداشته باشید، برای اجتماع الگو
نیستید. علاوه بر این، قرآن کریم امّت اسلامی را به خاطر داشتن نظارت
ملّی، بهترین امّتها و امّت وسط میداند و میفرماید:
«وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّهً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهیداً»[۲]
اگر شما امت وسط و بهترین امّتها هستید، برای آن است که نظارت ملی
دارید و بر یکدیگر ناظر هستید؛ چنانکه پیغمبر
اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» ناظر بر شماست. با این نظارت همگانی، دین
مبین اسلام زنده میشود.
اگر برای امر به معروف و نهی از منکر چیزی جز این دو آیه نداشتیم، بس
بود که بفهمیم امر به معروف و نهی از منکر لازم و واجب است و بدون آن
اسلام ضربههای سهمگینی میخورد. چنانکه امروزه پیکر اسلام دچار
ضربههای سختی شده است.
ضرورت اهتمام همگانی به فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر و به اصطلاح نظارت ملّی، از جمله اصول
مهم در اجتماع است. همگان باید علاوه بر نظارت بر گفتار و کردار خود،
ناظر بر گفتار و رفتار یکدیگر باشند. به عبارت دیگر، خوبیها را در خود و
دیگران زنده کنند و بدیها را از خود و دیگران رفع نمایند. در جامعه کسی
حق ندارد بگوید کارهای اجتماع به من ربطی ندارد. وقتی صد نفر در یک
کشتی هستند، کسی نمیتواند حای خود را سوراخ کند و بگوید جای خودم
است! همه موظّفند مانع کار خطرناک او شوند، وگرنه با سوراخ شدن کشتی،
همۀ اهل آن غرق میشوند.
امر به معروف و نهی از منکر نیز چنین نقشی دارد؛ اگر کسی بدی کند و
دیگران مانع او نشوند، مصیبت آن گریبان همگان را خواهد گرفت و اگر کار
خوبی در جامعه رواج یابد، همه از آن نفع میبرند. بنابراین کسی نمیتواند
خود را جدای از جامعه تلقّی کند و بگوید به من مربوط نیست.
لزوم تأسیس وزارتخانۀ امر به معروف و نهی از منکر
متأسّفانه در جامعۀ فعلی، مردم و دولت، آن طور که لازم است و تعالیم دینی
بر آن تأکید دارد، به امر به معروف و نهی از منکر اهمیّت نمیدهند. لازمۀ
اهمیّت به این فریضۀ مهم و لازمۀ عمل بر طبق نظر قرآن کریم، تأسیس یک
وزارتخانه برای امر به معروف و نهی از منکر است. قرآن میفرماید:
«وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»[۳]
حکومت اسلامی باید وزارتخانهای به نام امر به معروف و نهی از منکر
داشته باشد که امر به خیرات و واجبات و نهی از محرّمات کند و در اجتماع،
سازندگی اخلاقی داشته باشد.
رسانههای فعلی نیز معمولاً امر به معروف و نهی از منکر ندارند و حتی
گاهی هم در رسانهها و هم در بین مردم، امر به منکر و نهی از معروف
مشاهده میشود.
پیشبینی پیامبر اکرم(ص) راجع به امر به معروف و نهی از منکر
در روایتی[۴] از پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» آمده است: «زمانی
فرا میرسد که میان جوانان و زنان فساد رواج پیدا میکند و مسلمانها امر
به معروف و نهی از منکر نمیکنند. اصحاب گفتند: آیا چنین میشود؟
حضرت فرمودند: آری و بدتر از آن؛ مردم امر به منکر و نهی از معروف
میکنند! اصحاب تعجّب کردند و باز گفتند: آیا چنین میشود؟ حضرت
فرمودند: آری، بلکه بدتر، جای معروف و منکر عوض میشود و منکر
معروف و معروف، منکر تلقّی میشود».
مشابه این روایت را پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» پس از فتح مکّه، در حالی که حلقۀ خانۀ خدا را گرفته بودند، فرمودند: «إِنَّ عِنْدَهَا یَکُونُ الْمُنْکَرُ مَعْرُوفاً وَ الْمَعْرُوفُ مُنْکَرا»[۵]
سلمان تعجب کرد و گفت: یا رسول الله! چنین چیزی واقع میشود؟ حضرت فرمودند: آری.
امروزه وضعیّت امر به معروف و نهی از منکر به جایی رسیده است که
بدحجابی و بیحجابی در جامعه فراوان است و گاهی همین گناه علنی مورد
تحسین مردم واقع میشود! وضعیّت حجاب و عفاف، بسیار نامناسب است و
همه ساکتند. فریضۀ بزرگ امر به معروف و نهی از منکر ترک شده و کسی
به آن اهمیّت نمیدهد. وقتی فروع دین را میشمرند، دوشادوش نماز و روزه
و حج، امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد. مردم اشتیاق فراوانی برای
حج دارند، امّا در برابر وظیفۀ امر به معروف و نهی از منکر ساکت و
بیتفاوتند و بدتر از آن، گاهی مشوّق گناه و مانع انجام واجبات میشوند.
عواقب سهلنگاری در امر به معروف و نهی از منکر
بیتوجّهی به فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر، بسیار خطرناک است.
به حضرت شعیب«علیهالسّلام» خطاب شد که صد هزار نفر از قوم تو
مستحق هلاکت و عقاب هستند و آنان را هلاک میکنیم. چهل هزار نفر از
آنان، گناهکار و شصت هزار نفر افراد نیکوکار هستند. حضرت
شعیب«علیهالسّلام» گفت: خدایا! عذاب بدکاران که در اثر گناه آنهاست،
خوبها چرا عذاب میشوند؟ خطاب شد: زیرا بدکاران اعمال زشت و ناپسند
انجام دادند و خوبان، فقط نگاه کردند و در برابر اعمال آنان، بیتفاوت بودند.
[۶] بنابراین وقتی بیتفاوتی و بیتوجّهی در جامعهای حاکم شود، هنگام
نزول عذاب، همه مبتلا می شوند و تر و خشک با هم خواهند سوخت.
امیرالمؤمنین در نهج البلاغه میفرمایند:
«لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُم»[۷]
امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید، وگرنه افراد بد بر شما مسلّط میشوند و هرچه دعا میکنید، مستجاب نمیشود.
شهادت به احیای امر به معروف و نهی از منکر در زیارات
در زیارت امام حسین«سلاماللهعلیه» میخوانیم:
«أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاهَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاهَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ»[۸]
یا ابا عبدالله! شهادت میدهم قیام تو و اسارت عیال، برای زنده شدن نماز،
احیای قانون مواسات، امر به معروف و نهی از منکر بود. «نماز» و
«قانون مواسات» و «امر به معروف و نهی از منکر» را کنار یکدیگر قرار
دادهاند و دستور دادهاند که این زیارتها را در حرم مطهّر امام
حسین«سلاماللهعلیه» یا سایر مشاهد مشرّفه بخوانیم. این عبارت، معمولاً در
اکثر زیارات، مخصوصاً در زیارات امیرالمؤمنین، امام حسین و امام
رضا«سلاماللهعلیهم» آمده است که اهمیّت موضوع را میرساند.
متأسفانه «امر به معروف و نهی از منکر» با همۀ اهمیّتی که دارد، در
جامعۀ ما جایگاهی ندارد و باید توجّه بیشتری به آن شود. اگر ملّتی میخواهد
عاقبت به خیر شود، اگر میخواهد بر دشمنان داخلی و خارجی پیروز گردد،
اگر میخواهد دشمن بر او مسلّط نشود و خلاصه اگر میخواهد در دنیا و
آخرت زندگی خوبی داشته باشد، باید به صورت همگانی به قانون نظارت ملّی
اهمیّت دهد و همیشه امر به معروف و نهی از منکر در بین افراد آن ملّت
زنده باشد.
۱. آلعمران / ۱۱۰
۲. بقره / ۱۴۳
۳. آلعمران / ۱۰۴
۴. قرب الإسناد، ص ۵۴
۵. تفسیر القمی، ج ۲، ص ۳۰۴
۶. مشکاه الانوار، ص ۵۱
۷. نهج البلاغه، نامه ۴۷
۸. کامل الزیارات، ص ۲۰۳